شناسهٔ خبر: 133539 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

انضباط مالی قابل قبول از ویژگی های بارز بودجه است

انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن یادآوری نقاط مثبت لایحه بودجه ۹۶ گفت: شرایط رکود اقتصادی سبب اتکای درآمدهای مالی کشور به منابع نفتی و مالیاتی است.

به گزارش «نماینده»، "رضا انصاری" در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲ اسفند) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۶ ضمن یادآوری توجه دولتمردان به استان های سیل زده در مدت اخیر و انتقاد از صداوسیما و شبکه استان فارس به دلیل عدم پوشش مناسب سیل استان فارس گفت:مخالفان کلیات لایحه بودجه سال آینده اتکاء بودجه به نفت را از مهمترین ایرادات دانستند؛ درصورتی که با توجه به شرایط رکود اقتصادی کشور امکان اتکاء به محل هایی غیر از درآمد نفتی، مالیات یا اوراق برای تأمین درآمدهای مالی کشور وجود ندارد.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی افزود:باید درک شود که ما ازسال ۱۳۵۰ تا کنون در تَله درآمدهای نفتی قرار گرفته ایم و بیش از ۴۰ سال است که این تفکر نهادینه شده است؛ به نظر می رسد درآمدهای نفتی ارثیه ای برای توزیع درآمدهای کشور است، اما اصلاح این روش جز با تکیه به اقتصاد مقاومتی وجود ندارد.

وی به خلق ثروت از محل صنعت و تولید تاکید کرد و گفت:با سیاست گذاری های مناسب می توان صنعتی را در کشور شکل داد که معادل بخش کشاورزی رونق آفرین باشد؛ در واقع در بخش دیپلماسی و سیاست های خارجی و ارائه بسته های اقتصادی باید به این موضوع توجه شود.

انصاری مخالفت های لایحه بودجه سال آتی را یادآور شد و گفت: انتقادهایی مبنی بر عدم توجه به اشتغال در این لایحه مطرح می شود، درحالی که بودجه دخل و خرج سالیانه دولت است و  اشتغال به رشد اقتصادی کشور وابسته است در واقع باید سرمایه گذاری های لازم از طریق منابع داخلی و خارجی برای تقویت اشتغال صورت گیرد.

وی ادامه داد:ما نیازمند سالانه ۱۵۰ میلیارد دلارسرمایه گذاری در کشور هستیم که برای بهبود این وضعیت از سرمایه گذارهای خارجی باید استفاده شود؛ همچنین تحقق رشد اقتصادی ۸ درصد با تکیه به الزامات مذکور امکان پذیر است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی نقاط قوت لایحه بودجه سال ۹۶ را یادآور شد و گفت: قیمت نفت به اضافه دلار۳۳۰۰ تومانی وشاخص انضباط مالی قابل قبول، رشد بودجه استانی و اختصاص ۲۷ درصد درآمد مالیات بر ارزش افزوده برای ورزش استان ها، بیمه کشاورزی، تقویت بنیه دفاعی و تامین منابع طرح های آبرسانی از محل صندوق توسعه ملی و توجه به اولویت های کلیدی برنامه ششم توسعه از نقاط مطرح است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توجه به نقاط محروم وافزایش۴۰ درصدی توازن منطقه ای را نیز از دیگر ویژگی های مثبت این لایحه قلمداد کرد و گفت: بعد از تصویب کلیات باید نسبت به بهبود نسبت هزینه های جاری عمرانی، بودجه آموزش و پرورش و توجه به توسعه معادن کشور علی رغم مصوبات برنامه ششم توجه شود.

نظر شما