شناسهٔ خبر: 133534 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

بودجه نویسی کشور شفاف نیست

ابطحی43 نماینده مردم خمینی شهردرمجلس با انتقاد از توجه نشدن به بحث جلوگیری از فرارهای مالیاتی در بودجه گفت: یکی از مشکلات ما در بودجه نویسی عدم شفافیت است.

به گزارش «نماینده»، سیدمحمدجوادابطحی در نشست علنی امروز (دوشنبه ۲ اسفند) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۶ گفت: ۴ سال در دوره هشتم به عنوان مخالف بودجه صحبت کردیم و در پایان کار این دولت به عنوان مخالف صحبت می کنم. این دردی نگفته است.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم توجه به قوانین بالادستی در جمهوری اسلامی گفت: بودجه ای که باید براساس برنامه تنظیم شود، بیانگر این است که یک سال از قانون برنامه پنجساله را پوشش بدهد، اما برنامه کجا؟

وی تصریح کرد:عدد و رقم می آورند که بودجه استانی ۴ هزار میلیارد تومان شده است، شما بگویید ۱۰ هزار میلیارد تومان! از کجا!؟ آقای کوهکن به طور مبسوط صحبت های خود را عنوان کردند.

ابطحی خطاب به تاجگردون گفت:اتفاقات می خواهم گزارش شما را نقد کنم. آقای تاجگردون در گزارش خود می نویسد که به شدت از هرگونه افزایش قیمت در بوجه ۹۶ اجتناب شده است و دولت و کمیسیون مخالف افزایش قیمت بوده اند، آیا واقعاً اینطور است؟ ۵ درصد اضافه کردن قیمت بنزین بیانگر چیست؟ ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان سقف مالیات معاف است، آیا مالیات اصناف و مشاغل نیز بر همین مبنا محاسبه شده است؟ یعنی شما با انجام این کار عاریه گرفته اید؟ تا ۶ هزار میلیارد تومان از درآمد دولت کم شده است و معافیت مالیاتی مربوط به کارمندان نبوده است. این چه نوع بودجه نویسی است؟ عدم دقت در این رابطه وجود داشته است.

وی افزود: شما به صندوق توسعه ملی اشاره می کنید، اما این گزارش محرمانه کمیسیون امنیت ملی است در جواب تحقیق و تفحص ما، آقای پورابراهیمی به بنده گزارشی ارائه داده است و من نمی توانم آمار و ارقام را بخوانم. با کدام درآمد صندوق موارد مذکور ممکن است. در حال حاضر ۷۰۰ میلیون دلار کم دارید! از کجا خرج می کنید؟ دل چه کسی را می خواهید خوش کنید؟  تملک دارایی سرمایه به فروش می رسد تا مملکت را اداره کنیم. آیا این صحیح است؟

ابطحی با انتقاد از کم رنگ شدن بحث نظارت در بودجه ادامه داد: جالب اینجاست که دولت یک تبصره آورده است، بند (ب) تبصره ۲ برای اعمال نظارت است، اما کمیسیون تلفیق بند مذکور را حذف کرده است.

وی تصریح کرد: ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی بودجه در نظر گرفته شده است، این بودجه بر چه مبنایی صورت گرفته است؟ و یک هزار و ۵۰۰ میلیون تومان نیز برای تاخیر در جرایم در نظر گرفته شده است، اما سوال این است که این محاسبات بر چه اساس بوده است؟ در حال حاضر ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری در بودجه ۹۵ وجود دارد. آیا موارد مذکور بودجه نویسی محسوب می شود!؟

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی بودجه ها بلاتکلیف است، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای صندوق توسعه زیرساخت وزارت راه پیش بینی شده است، اما نمی شود بدون توجه به بودجه قول داد که وزیر راه و شهرسازی قول انجام این کار را به برخی داده است.

وی ادامه داد:در برخی از ردیف های بودجه برای توسعه مجلس ۱۳۰ میلیارد تومان اضافه کرده ایم. دولت ۱۲۰ میلیارد تومان برای توسعه مجلس اختصاص داده است، اما درباره مطالبات فرهنگیان چیزی اضافه نمی شود. برای ساختمان مصلی نماز جمعه ۷۰ میلیارد تومان در تلفیق اضافه می شود، اما در بخش کشاورزی تقلیل وجود دارد.

ابطحی گفت: در بحث وزارت بهداشت ۲ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان دولت، سهم تجهیزات بیمارستانی کاهش یافته است، اما در بحث هایی مانند قالیبافان، رزمندگان معصر، مطالبات خانواده شهدا توجهی نمی شود. در جدول شماره ۵ گفته شده که درآمدهایی مانند ایمیدرو جمیع خرجی است. آیا می دانید جمیع خرجی یعنی چه، یعنی درآمد گرفته می شود اما به خودشان داده می شود!

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در بودجه نویسی عدم شفافیت است، در گزارش دیوان محاسبات عنوان شده که شفافیت وجود ندارد و به قول آقای قاضی پور هزینه ها خرج سمینارها و جاهای دیگر می شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم شورای اسلامی تصریح کرد: چگونه از فرار مالیاتی جلوگیری شده است؟ مشخص نیست. در بودجه نوشته شده طبق قوانین و مقررات ذی ربط؛ بنده می گویم که کدام قوانین ذی ربط، هر کسی برای خودش می تواند بگوید این ربط دارد و آن یکی ربط ندارد!

ابطحی خطاب به کمیسیون تلفیق بودجه گفت:کمیسیون تلفیق باید از اجازه دادن تفسیر هرکسی نسبت به قانون جلوگیری می کرد. عبارت هایی مانند اجازه داده می شود، موظف است و... در اجرا با مشکل روبرو می شود. بیس مارک صدراعظم سابق آلمان گفته است که دو چیز را در مقابل مردم باید انجام دهند؛ یکی تهیه ساندویچ و یکی قانون. دلیل آن این است که هر کسی اظهارنظر نمی کند، بنده غیرمتخصص اظهارنظر می کنم، دیگری منافع ملی و منطقه ای خود را می بینند و تبدیل به آش شله قلمکاری می شود که به مردم تحویل می شود.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: ۳۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال جاری است و در بدبینانه ترین حالت ۱۳۴ هزار میلیارد تومان و خوشبینانه ۸۰ هزارمیلیارد تومان کسری بودجه سال آینده است. بیایید یا همه بودجه را رد کنیم یا همین جا تایید شده و وقت نمایندگان گرفته نشود.

نظر شما