شناسهٔ خبر: 133532 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لایحه بودجه ۹۶ با اقتصادمقاومتی همخوانی ندارد

قاضی پور.jpg عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به اقتصاد مقاومتی در لایحه بودجه سال ۹۶ گفت: لایحه بودجه سال ۹۶ حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

به گزارش «نماینده»، نادر قاضی‌پور درنشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه ۹۶ در مخالفت با کلیات بودجه سال آینده گفت:بودجه یعنی دخل و خرج، درآمد و هزینه، منابع و مصارف است؛ اما دولت در نوشتن لایحه بودجه به این موارد توجهی  نکرده است.

نماینده مردم ارومیه درمجلس شورای اسلامی افزود:تاکنون ۲۱۶ میلیارد دلار مجوز داده شده است؛ اما بخش جزئی از آن مصرف شده است و مبلغی به صورت بدهی برای ما باقی مانده است؛ بنابراین رئیس جمهور آینده که یک رجل سیاسی است باید به این موارد توجه کند آیا انصاف است که امروز خرج شود و دولت آینده بدهکار خارجی‌ها باشد.

وی با بیان اینکه لایحه بودجه سال ۹۶ حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، تصریح کرد: این کسری بودجه نسبت به سال اول دولت بسیار بیشتر شده و آیا سازمان برنامه و بودجه نمی‌تواند بودجه مناسبی را برای کشور برنامه‌ریزی کند؛ بنابراین اگر منابع و اعتبارات لازم وجود ندارد، نباید هزینه‌های آنچنانی نیز برای کشور به وجود آید.

این نماینده مردم در مجلس دهم با انتقاد از مسافرت‌های آنچنانی مسئولان، پرداخت حقوق‌های آنچنانی، برگزاری سمینارهای بزرگ و پاداش‌های غیرمتعارف تصریح کرد:خرج نکردن بسیار آسان‌تر از هزینه کردن است، همچنین اخیراً ۴۵ هزار میلیارد اوراق مشارکت ازسوی دولت چاپ و توزیع شده است. آیا این موضوع کافی نبود که می‌خواهید خرج دولت را افزایش دهید.

دولت به دنبال افزایش تولید پول کاغذی از طریق اوراق مشارکت است

قاضی‌پور با اشاره به اینکه دولت به دنبال افزایش تولید پول کاغذی از طریق اوراق مشارکت است، گفت:چرا سازمان برنامه و بودجه به قانون بی‌توجه است، آیا این سازمان آموزشی در نوشتن بودجه کشور ندیده است؟ چرا مطابق اصل ۵۲ قانون اساسی بودجه‌نویسی صحیح انجام نشده و لایحه بودجه درست به مجلس ارسال نمی‌شود؛ ضمن اینکه چندین ماه است کمیسیون تلفیق برنامه ششم درگیر تنظیم برنامه ۵ ساله ششم بود، اما لایحه بودجه سال ۹۶ هیچ همخوانی با برنامه ششم نداشته و بودجه بدون توجه به برنامه ششم تنظیم شده است.

وی با انتقاد از بی‌توجهی به مشکلات رزمندگان در لایحه بودجه سال ۹۶ افزود:به موضوع پرداختی به بازنشستگان پیش از موعد در این لایحه هیچ توجهی نشده و متأسفانه لایحه بودجه سال ۹۶ با اقتصاد مقاومتی ارتباطی ندارد هرچند که شواهد نشان می‌ دهد با اقتصادمقاومتی در تضاد است. از سوی دیگر مسکن کارگران و کشاورزان طبق اصل ۳۱ قانون اساسی در این لایحه دیده نشده و به مسکن تحت پوشش‌های نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمیته امداد در لایحه سال آینده توجه نشده است.

این نماینده مردم درمجلس دهم با بیان اینکه طبق برنامه ششم باید حداقل مستمری مددجویان کمیته امداد به میزان حداقل ۲۰ درصد حقوق دریافتی کارگران باشد، تصریح کرد:متأسفانه به این موضوع نیز در لایحه بودجه توجه نشده ضمن اینکه به حق و حقوق معلمان و فرهنگیان نیز در این لایحه توجه نشده و متأسفانه بودجه آموزش و پرورش تقویت کافی نگردیده است. آیا سزاوار است مدیر یک مدرسه برای پرداخت پول آب و برق واحد آموزشی اقدام به جمع آوری پول از میان دانش آموزان کند. این درحالی است که همین مدرسه از آموزش و پرورش پول طلب دارد.

قاضی پور با اشاره به اینکه طبق برنامه ششم ۸۰ درصد روستاها باید به اینترنت متصل شوند، تصریح کرد:تمامی مکاتبات باید توسط دولت الکترونیک انجام شود، آیا با ۵ برابر کردن قیمت اینترنت می‌توان به این موضوع توجه کرد بنابراین این موارد تنها به کاهش اشتغال در کشور منجر می‌شود.

وی با بیان اینکه بودجه کشور از حیث منابع و مصارف به هیچ عنوان متعادل و متوازن نیست، گفت: طی ۴ سال گذشته کشور در رکود اقتصادی قرار دارد که در تاریخ اقتصاد کشور این مشکل سابقه ندارد، بنابراین در این شرایط باید بودجه‌ای را برنامه‌ریزی کرد که مالیات را کاهش دهد تا افرادی که دارای درآمد ثابت هستند بتوانند مشکلات را تحمل کنند؛ اما در این لایحه مالیات به شکل غیرقابل قبول اضافه شده است.

قاضی‌پور با اشاره به اینکه دولت شعار عدم وابستگی به نفت را مطرح می‌کند، افزود: اما در این لایحه وابستگی به نفت به روشنی مشاهده می‌شود ضمن اینکه با این لایحه بودجه استان‌های برخوردار در دام عقب ماندگی گرفتار می‌شوند؛ بنابراین دولت باید به این موارد توجه کرده و پاسخ دهد ۴۸ هزارمیلیارد بودجه دولت کجا هزینه شده است.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد:ارز از ۲ هزار و ۸۰۰ به ۳ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش پیدا کرد و این رقم در سال آینده به ۳ هزار و۶۰۰ خواهد رسید؛ بنابراین به کارمندان حقوق بر مبنای ریال پرداخت می‌کنند، اما هزینه‌های آنچنانی از مردم دریافت می‌شود.

نظر شما