شناسهٔ خبر: 133531 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

اختصاص ردیف خاص دربودجه ۹۶ برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی

یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی اختصاص ردیف خاص دربودجه ۹۶ برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی را از ویژگی‌های قابل توجه آن دانست.

به گزارش «نماینده»، علی اصغر یوسف‌نژاد در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲ اسفند) مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۶ با بیان اینکه از ارائه به موقع و به هنگام بودجه از سوی دولت تشکر می کنیم گفت: کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز توانست به موقع گزارش خود از بودجه ۹۶ را به صحن علنی ارائه دهد.

نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی افزود: بودجه براساس نظام اطلاعاتی و مدیریت فضای عمومی کشور براساس پیش بینی ها انجام می شود که فضای عمومی کشور فضای رکود و بیکاری است و در وضعیت اقتصادی خاصی قرار دارد.

وی با بیان اینکه منابع عمومی کشور منابع محدودی است ادامه داد: از یک هزار و ۸۴ هزار میلیارد تومان ۷۵۰ هزار میلیارد تومان مربوط به شرکت های وابسته به دولت است و ما تنها برای ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تصمیم گیری می کنیم که ۹۰ درصد این رقم بودجه جاری و تنها ۱۰ درصد آن به بودجه عمرانی اختصاص دارد.

یوسف نژاد با بیان اینکه با توجه به اینکه در این فضای عمومی قدرت مانور محدودی داریم، خاطر نشان کرد: هر کمیسیون تلفیق دیگری با هر ترکیبی تشکیل می شد نظراتی حدود نظرات کمیسیون فعلی داشت.

وی تصریح کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق از بودجه ۹۶ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم رعایت شده و بودجه به شفافیت، انضباط مالی، مدیریت منابع وکاهش هزینه ها توجه کرده است.

یوسف نژاد با اشاره به نظرات مخالفان بودجه ۹۶ افزود: این مخالفت ها به معنای کم توجهی بودجه به آموزش و پرورش، بازنشستگان، بخش دفاعی، مسائل مربوط به ایثارگران نیست وبنده شهادت می دهم که اعضای کمیسیون تلفیق جهت گیری ایشان برمبنای توجه به دانشگاه ها و اقشار آسیب پذیر بوده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه یکی از نقاطی که کمیسیون تلفیق به آن توجه کرده موضوع صندوق های بازنشستگی بوده است افزود: مشکل ۸۳ هزار و ۵۰۰ نفر از بازنشستگان فولاد که شامل ۱۵ استان هستند و سال ها گرفتار بودند با تصمیم کمیسیون تلفیق مرتفع شد.

یوسف نژاد با اشاره به اینکه ۱۱۲ هزار میلیارد تومان از منابع مربوط به فروش نفت است افزود: ۱۱۲ هزار میلیارد تومان نیز در صورت تحقق از منابع  مالیاتی است بنابراین چاره ای جز استفاده از فاینانس و اوراق مشارکت وجود ندارد.

وی افزود: توجه به استان ها و عدم تمرکز در تصمیم گیری برای بودجه از نکات مثبت بودجه ۹۶ است و درباره هدفمندی یارانه ها نیز بایدبه این نکته توجه کرد که کل درآمد هدفمندی ۴۸ هزار میلیارد است که از این تعداد ۳۹ هزار میلیارد تومان به صورت نقدی به خانوارها تعلق دارد و مابقی آن دربخش تولید و حمل و نقل هزینه می شود.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اختصاص اعتبارات لازم به دانشگاه های کشور را از نقاط برجسته بودجه ۹۶ اعلام کرد و گفت: این بودجه براساس مقدورات، توان و ظرفیتی که وجود داشته به خوبی تدوین شده و در آن اولویت های برنامه ششم توسعه کشور رعایت شده است.

وی تاکید کرد: اهداف بودجه ای برنامه ششم مبنی بر عدم تمرکز و افزایش اعتبارات استانی و توجه به طرح های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری محقق شده است.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه انضباط مالی نسبت به ادوار گذشته از بهبود نسبی بیشتری برخوردار است تصریح کرد: به سمت استقرار نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد درحال حرکت هستیم.

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک سیاست قبول داریم که باید نیز داشته باشیم برای اجرایی شدن سیاست اقتصاد مقاومتی دربودجه ۹۶ ردیف خاصی در نظر گرفته شده است که از نکات مثبت بودجه امسال به شمار می رود.

عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد: نرخ مالیات براساس نرخ تورم در نظرگرفته شده و در حال حاضر این رقم ۸.۶ درصد است که نشان می دهد کمتر از نرخ تورم فعلی است.

نظر شما