شناسهٔ خبر: 133530 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

عدم افزایش قیمت حامل‌های انرژی از نکات مثبت بودجه ۹۶ است

زارع نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه قیمت حامل‌های انرژی در بودجه افزایش نیافته است، گفت: رشد درآمدهای مالیاتی از طریق افزایش پایه‌های مالیاتی صورت گرفته است.

به گزارش «نماینده»، " رحیم زارع "در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه، ۲ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص بودجه ۹۶ در موافقت با کلیات بودجه سال آینده گفت:در پاسخ به سوال آقای کوهکن همکارم که اظهارداشتند که از بودجه ۱۷۴ هزار میلیارد تومان محقق شده است؛ اما ۲۳۷ هزار میلیارد تومان بودجه محقق شده و فقط ۱۷۵ هزار میلیارد تومان حقوق و  ۴۰ هزارمیلیارد  تومان نیز بابت هزینه های عمرانی پرداخت شده است.

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق یکسری از جداول بودجه افزایش پیدا کرد، به طور مثال بودجه عمرانی کشور از ۶۳ هزارمیلیارد تومان به ۷۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و حجم بودجه های جاری دولت افزایش پیدا نکرد.

وی ادامه داد: سهم بودجه عمرانی استان‌ها از ۷ هزار میلیارد تومان به ۱۷ هزار میلیاردتومان افزایش یافته است و این بیانگر افزایش بیش از ۱۵۰ درصدی است. در بخش آموزش و پرورش باید توجه داشت در بودجه سال ۹۳ سهم این وزارتخانه ۱۵ هزارمیلیارد تومان بود؛ اما در ۳ سال گذشته و سال ۹۶ که پیش‌بینی کردیم که بودجه آموزش و پرورش بیش از ۳۵ هزارمیلیارد تومان برسد.

زارع گفت:پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص اینکه هزینه‌ها در آموزش و پرورش، هزینه محسوب نمی‌شود؛ بلکه سرمایه‌گذاری است، بنابراین دولت و مجلس بودجه آموزش و پرورش را افزایش دادندو باید همیشه به خاطر داشت آموزش و پرورش زیربنای توسعه کشور است.

وی ادامه داد:همکاران نماینده درخصوص افزایش سهم درآمدهای مالیاتی استان‌های خود اعتراضاتی داشتند؛ به طورمثال سهم استان کرمان ۳۱.۵ درصد است، اما با نشست‌هایی که در کمیسیون اقتصادی و بعد در کمیسیون تلفیق بودجه انجام شد نوسان موجود بین ۲- تا ۳۱ درصد بود اما این اختلاف با کاهش ۱۱.۵ درصدی روبرو شد.

بودجه‌ریزی عملیاتی آرزوی همه ما است

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سهم مالیات از طریق افزایش پایه‌های مالیاتی صورت گرفته که البته اصلاح قانون مالیاتی در انجام این مهم موثر بود. بودجه‌ریزی عملیاتی آرزوی همه ما است اما باید توجه داشت از ابتدای انقلاب بودجه‌ریزی به همین صورت بوده است.

زارع ادامه داد:بامطالعه پیوست ۴ بودجه به صورت شفاف هزینه‌ها و درآمدها و اهداف و محاسبات بیان شده، البته باید پذیرفت با بودجه ریزی عملیاتی فاصله وجود دارد اما استارت انجام این کار در این دولت زده شده است.

وی گفت:در بودجه سهم صندوق توسعه ملی ۳۰ درصد است که بیانگر کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی است و با وجود بهتر شدن وضعیت فروش نفت دولت تقریباً اتکاء بودجه به درآمد نفتی را به ۳۵ درصد رسانده است اما کسانی که ایراد وارد می‌کنند باید بدانند که در این وضعیت رکودی تمرکز روی درآمدهای مالیاتی مسئله ایجاد می‌کند به دلیل اینکه ما شعار حمایت از تولید ملی را می‌دهیم.

زارع ادامه داد:کاهش اتکاء به درآمدهای نفتی باید به صورت آرام صورت بگیرد؛ البته این مهم از سال ۹۳ اجرایی شده است و استارت این کار با ۳۰ درصد شدن سهم صندوق توسعه ملی صورت گرفته است.

وی گفت: مطرح شد ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان پروژه نیمه تمام درکشور وجود دارد، این موضوع قابل قبول است اما باید توجه داشت زمانی درآمدهای نفتی از هر بشکه ۷ دلار به ۱۲۰ دلار رسید و یک نگاه خطی شد و بسیاری از پروژه‌ها بدون پشتوانه کارشناسی آغاز به کار کرد و در حال حاضر پروژه‌های نیمه تمام بسیاری داریم اما در بودجه سال ۹۶ این موارد با مشارکت صندوق توسعه ملی، بخش خصوصی و بانک‌های عامل و مشارکت دولت از تملک دارایی‌ها تعیین تکلیف شده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: سعی شد در بررسی بودجه با برنامه ششم توسعه تطبیق وجود داشته باشد و همان بندی که مربوط به مددجویان است تأکید می کند که ۲۰ درصد از حداقل حقوق کارگران به مددجویان علاوه بر پرداخت یارانه پرداخت شود و از هدفمندی یارانه‌ها ۲ هزار و ۱۰۰  میلیارد تومان به بحث تسهیلات مددجویان کمیته امداد اختصاص یافت و ۹۰۰ میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به مددجویان بهزیستی اختصاص یافت و در بحث فاینانس نیز آن ۵۰ میلیارد دلار و ۷۵ میلیارد دلار فاینانس استفاده نشده در نظر گرفته شد و مجموعا ۱۲۵ میلیارد دلار به این موضوع اختصاص یافت.

مجلس و دولت دغدغه‌های مردم را درک می‌کنند

وی با تأکید برلزوم توجه به مسائل استان خوزستان گفت: ۴ میلیون تن قیر در تلفیق بودجه مصوب شد به بحث‌های مربوطه اختصاص یابد و در رابطه با قیمت حامل‌های انرژی مانند نرخ بنزین، گازوئیل و نفت افزایشی صورت نگرفت و این بیانگر این است که مجلس و دولت دغدغه‌های مردم را درک می‌کنند.

زارع با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به حقوق بازنشستگان توجه کرد، گفت: به بحث معافیت‌های مالیاتی کارگران و استخدام معلمان حق‌التدریسی که حقوقشان با تأخیر ۵ الی ۶ ماه روبرو است، توجه شد.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس افزود:به بحث ورزش در بودجه ۹۶ توجه شده و  ۲۰ درصد بودجه‌های استانی به توجه به جوانان اختصاص یافت، همچنین توجه به تأمین اعتبار برای پرداخت جواءز و رسیدگی به مسائل اجتماعی لحاظ شد.

نظر شما