شناسهٔ خبر: 133513 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

لایحه بودجه سال ۹۶ با محافظه کاری تنظیم شده است

کوهکن عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از محافظه کاری در تنظیم لایحه بودجه سال ۹۶ گفت:گزارش مرکز پژوهش ها در خصوص بودجه و شرایط اقتصادی کشور کارشناسی و علمی است.

به گزارش «نماینده»، "محسن کوهکن" در نشست علنی امروز (دوشنبه، ۲ اسفند) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال ۹۶ گفت:متأسفانه اشکال ساختاری در نظام بودجه ریزی کشور وجود دارد و این نوع بودجه نویسی به طور حتم کشور را با مشکل روبرو می کند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی افزود: دولت ها در سال اول فعالیت خود برای بودجه ریزی به صورت کارشناسی عمل کرده و لوایح بودجه به واقعیت بیشتر نزدیک است، اما در سال های آخر فعالیت خود تصمیم های دیگری برای بودجه کشور اتخاذ می شود همچنین هر دولتی در ابتدای کار خود شرایط اقتصادی دولت قبل را می گوید، اما همین دولت باید در سال پایانی فعالیت خود شرایط اقتصادی کشور را به درستی مطرح کند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی نیمه کاره در کشور وجود دارد تصریح کرد:در سال ۹۵ از ۲۹۴ هزارمیلیارد تومان بودجه تنها ۱۷۴ هزار میلیارد تومان آن تحقق پیدا کرده است؛ آیا این بودجه واقعی است؟ متاسفانه این نوع عملکرد در بودجه ریزی محافظه کاری را نشان می دهد و این نوع بودجه نویسی براساس ریل محافظه کاری است.

این نوع از بودجه چقدر در حل مشکلات اقتصادی راهگشا است؟

کوهکن با بیان اینکه گزارش مرکز پژوهش های مجلس درخصوص بودجه براساس واقعیت های جامعه است گفت: با این نوع بودجه نمی توان کشور را اداره کرد و ما باید واقعیت ها را بپذیریم که این نوع از بودجه به چه میزان در حل مشکلات اقتصادی راهگشا است؛ ضمن اینکه باید با مردم روراست باشیم و واقعیت ها را باید مطرح کنیم.

این نماینده مردم درمجلس دهم با تاکید براینکه باید درآمدها در تنظیم بودجه به درستی دیده شود، گفت:متاسفانه مسئولان عادت دارند مشکلات را به گردن گذشتگان بیاندازند؛ بنابراین بی توجهی به درآمدها و پس از آن هزینه ها مشکلات بسیاری را برای کشور به وجود می آورد؛ از سوی دیگر در لایحه بودجه سال ۹۶ از تعادل در پرداخت ها برای شاغلین صحبت می شود، اما وقتی صحبت از پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی است، مشخص نیست این بدهی از کدام محل باید پرداخت شود.

عضوکمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: تقاضا می شود برای یک لحظه هم که شده به مواردی که گفته شد توجه شود، زیرا ما در مقابل آیندگان مسئولیم و باید به نقاط ضعف توجه کنیم.

نظر شما