شناسهٔ خبر: 133504 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

ضعف نظارت و کم‌توجهی مسئولان، مانع توسعه  اقتصادی

محمود شِکری رکود اقتصادی از یک طرف و اهمیت ندادن مسئولان به توسعۀ صنایع از طرف دیگر، در کنار بی‌توجهی نهادهای نظارتی منجر به مغفول ماندن موهبت‌های رشد اقتصادی حوزه کشاورزی شده است.

هفته نامه «نماینده» ؛ محمود شِکری*/ خوشبختانه زمینه‌های توسعه اقتصادی کشورمان در اغلب بخش‌ها وجود دارد که این امر یکی از عنایات خداوند متعال است. برهمین اساس مقام معظم رهبری بر رویکرد اقتصاد مقاومتی در بخش‌های صنعت و کشاورزی تصریح و تأکید دارند که اگر در مسئولان سیاست و اراده توسعه اقتصادی وجود داشته باشد، مردم نیز نشان خواهند داد که در بخش‌های مختلف ـ خصوصاً کشاورزی که یک موضوع فراگیر است ـ آمادگی زیادی برای همراهی و همکاری با مسئولان دارند.
معتقدم برای دستیابی سریع‌تر به موفقیت باید بیشترین توان و انرژی ـ نسبت به سایر بخش‌ها ـ صرف توسعه بخش کشاورزی شود؛ خصوصاً در مقایسه با بخش صنعت که تاکنون حجم بسیار زیادی از امکانات و تسهیلات را دریافت نموده است، اما متأسفانه نظارت صحیحی نیز صورت نمی‌گیرد و ناموفق بوده‌ایم. در حال حاضر رکود اقتصادی از یک طرف و اهمیت ندادن مسئولان به توسعه صنایع از طرف دیگر، در کنار بی‌توجهی نهادهای نظارتی منجر به مغفول ماندن موهبت‌های رشد اقتصادی این حوزه شده است.

مقایسه میزان تسهیلات پرداختی به بخش صنعت، نسبت به بخش کشاورزی نشان‌دهنده رقمی چند برابر، اما اثری ناچیز بر توسعه کشور است که نیازمندی به یک برنامه مدون در صنعت را نشان می‌دهد. ضمن اینکه در بخش کشاورزی نیز با توجه به اقبال مردم، دقت بیشتر در برنامه‌ریزی ما را به افزایش توسعه این حوزه رهنمون می‌سازد.
برای حمایت از سرمایه‌گذاری و تأمین امنیت مالی سرمایه‌گذاران خوشبختانه قانون کافی وجود دارد. دولت لایحه‌ای با عنوان رفع موانع تولید رقابت‌پذیر را به مجلس تقدیم کرد که با استقبال نمایندگان به قانونی خوب تبدیل شد. در این قانون هرگونه مانعی فراروی توسعه بخش‌های مختلف اقتصادی یا خروج از رکود لحاظ گردید؛ البته به نظر می‌رسد اراده لازم برای اجرای دقیق این قانون وجود ندارد و شاید به‌نوعی تداخل حیطه کار مجریان، منجر به عدم اجرا می‌شود که لازم است این مشکلات حل شود.
به‌عنوان نمونه شاهدیم با وجود اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولی اصلی صنعت کشور است، اما در بخش‌های دیگر فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد که هیچ نفوذ و نظارتی توسط این وزارتخانه اعمال نمی‌شود. این یک مشکل اساسی است که در حوزه کشاورزی نیز مصداق دارد؛ وزارت جهاد کشاورزی در برخی حوزه‌ها هیچ‌گونه دخل و تصرفی ندارد که اگر بتوان مدیریت واحدی را بر هر کدام از حوزه‌ها اعمال نمود، شاهد روندی مثبت خواهیم بود.

*نماینده مردم تالش و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

نظر شما