شناسهٔ خبر: 133501 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: بولتن نیوز

سود بازار بین‌بانکی ۱۰ درصد بالاتر از نرخ‌های رسمی سود

سودبانکی.jpg نرخ سود بین‌بانکی هم‌اکنون ۲۵ درصد است، این در حالی است که پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته است این نرخ بین ١٩ تا ٢٤ درصد بوده است. او روز گذشته به خبرنگاران گفت که میزان سود در بازار بین‌بانکی در ١٠ ماهه اول امسال در قیاس با مدت مشابه سال قبل تا بیش از ١٠ درصد کاهش داشته است. حال‌آنکه بانک‌ها در بازار بین‌بانکی با سودهای بالا روبرو هستند.

به گزارش «نماینده»، درواقع گران بودن نرخ سود بین‌بانکی سبب شده تا بانک‌ها کسری‌ خود را به‌جای تأمین از بازار بین‌بانکی از حساب بانک مرکزی برداشت این در حالی است که این اضافه برداشت، جریمه ۳۴ درصدی به دنبال دارد اما جریمه بانک‌های دولتی غالباً بخشیده می‌شود و اضافه برداشت آن‌ها تبدیل به خطوط اعتباری جدید می‌شود. حال‌آنکه برای بانک‌های غیردولتی جریمه‌ها سر جای خود باقی می‌ماند و لذا این بانک‌ها ترجیح می‌دهند نیاز خود را از بازار بین‌بانکی با نرخ‌های سود بالا تأمین کنند.

گزارش‌ها حاکی است که در سال ۱۳۹۴ مجموعاً ۲۳ هزار و ۳۱ فقره معامله به ارزش دو هزار و ۱۷۱ هزار و ۵۸۹ میلیارد تومان با محدوده نرخ ۳۰-۱۷ درصد و با میانگین نرخ ۲۴.۴۷ درصد انجام‌شده که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۳ بازهم بازار بین‌بانکی از رشد قابل‌توجهی برخوردار بوده است. به‌طوری‌که تعداد معاملات با ۳۲.۵ درصد افزایش و حجم معاملات با رشد ۹۱ درصدی همراه بوده است.
سود بازار بین‌بانکی ۱۰ درصد بالاتر از نرخ‌های رسمی سود/بانک مرکزی: در حال کاهش آن هستیم
هدف از تشکیل بازار بین‌بانکی، تأمین نقدینگی موردنیاز بانک‌ها با نرخ‌هایی کمتر ازآنچه بانک مرکزی از بانک‌ها دریافت می‌کرد و دو جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی بود. در کنار این دو هدف اصلی هدف‌هایی مانند اعمال سیاست‌های پولی مناسب، کنترل پایه پولی، تقویت بنیه مالی بانک‌ها و نهایتاً کاهش نرخ سود تسهیلات هم مدنظر قرار می‌گرفت.
 

نظر شما