شناسهٔ خبر: 133475 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

«کتابرانه» در ایستگاه ثابت/ ایده‌ای که پخته‌تر می‌شود

کتابرانه کتابرانه، کتابخانه‌ای سیار است که چند صباحی است دارای یک آشیانه و ایستگاه ثابت شده است.

«نماینده» /  کتابرانه، نام یک پراید سفید رنگ است. پرایدی که چندسال به‌عنوان یک کتابخانه سیار در شهرهای مختلف ایران تردد داشت و مخاطبان و مراجعان به نمایشگاه کتاب تهران نیز آن را به خوبی می‌شناسند.

ایده این کار متعلق به مهدی یزدانی و همسرش سروناز هرانر است. این دو، این پراید ۱۴۱ کوچک را از سال ۸۸ تبدیل به کتابرانه کرده‌اند و به گفته خودشان هدف از این کارشان این بوده که ثابت کنند، می‌توان با امکانات کم، کاری را شروع کرده و به نتیجه رساند.

یزدانی سال گذشته و همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، گفته بود: من زیاد، کتاب در ماشین نمی‌گذارم. هر روز تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰ جلد کتاب در آن می‌گذارم و بیشتر سعی می‌کنم با افرادی که سراغم می‌آیند و چند دقیقه‌ای در کتابرانه می‌نشینند، گپ بزنم. موضوع گفتگوهایمان هم کتاب، موسیقی، هنر و... است.

علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیداری که با یزدانی و همسرش داشته، دستور صدور مجوز نشر کتابرانه و همچنین حضورش را در نمایشگاه کتاب صادر کرده بود.

یزدانی همچنین در مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح که سال ۹۳ در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد هم درباره ایده خود گفت: رانه معادل فارسی اتومبیل است و ما با کتابرانه رویاهای کودکی‌مان را دنبال می‌کنیم. من سال‌ها در کتابفروشی‌های معتبر فعالیت کردم و همسرم نیز مترجم و مدرس دانشگاه‌ است.

اما اتفاق جدیدی که کتابرانه و صاحبانش رقم زده‌اند، توسعه‌ ایده اولیه و ساخت یک فروشگاه و به عبارتی، یک ایستگاه ثابت و مستقر برای آن در تهران است.

یزدانی در این باره به خبرنگار مهر، گفت: چندی پیش بود که تصمیم گرفتیم، یک ایستگاه ثابت برای کتابرانه درست کنیم. بنابراین شروع به سنجش شرایط و موقعیت کردیم. در نهایت، ایستگاه ثابت کتابرانه در جنب ورودی مجتمع آموزشی پسرانه علامه طباطبایی تهران برپا شد.

وی افزود: بچه‌ها، این ایستگاه را خیلی دوست دارند و به نظرم از نظر فکری، خیلی با کتاب درگیر شده‌اند. این مساله را از بچه‌های مقطع پیش دبستانی به بالا شاهد بوده‌ام. این محل، فضایی است که مجتمع آموزشی مذکور به ما اختصاص داده و در واقع مانند یک فروشگاه شده است.

این کتابفروش گفت: ماشین کتابرانه هم در مسیری مشخص قرار دارد و هرچه جلوتر می‌رویم، پخته‌تر می‌شود و کارش استمرار خواهد داشت. خودمان در این زمینه به نگاه و نگرش زیبایی دست پیدا کرده‌ایم و مشغول اعمال تغییراتی در ماشین کتابرانه هستیم. فکر می‌کنم، کتابرانه، دیگر تبدیل به یک جریان مثبت خانوادگی شده و به نظرم موفقیتش به دلیل صداقت بوده است.

یزدانی درباره حضور در نمایشگاه پیش روی کتاب تهران گفت: به طور دقیق نمی‌دانم در نمایشگاه شرکت می‌کنیم یا نه. چون در حال حاضر بهانه حضورمان در این رویداد، فقط نمایش کتاب‌ها و حضور داشتن است. به هر حال اگر به برنامه ریزی مشخصی در این زمینه برسیم، در نمایشگاه حضور خواهیم داشت.

نظر شما