شناسهٔ خبر: 133462 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

گزارش از روز استیضاح «وزیر راه» در صحن مجلس

«آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟»

استیضاح آخوندی جلسه استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که تجمع کنندگان و معترضان به وضعیت نامطلوب مسکن مهر، رای مثبت خود را نسبت به استیضاح آخوندی اعلام کردند.

به گزارش «نماینده» ، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه اول اسفندماه ۹۵) نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

در ابتدا ۲۰۶ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند که بر این اساس کرسی ۸۰ نماینده مجلس خالی بود.

بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دستور کار نشست علنی امروز خانه ملت بود.

۸:۳۰ *آغاز بررسی طرح استیضاح «آخوندی» در صحن علنی مجلس

در در ابتدای نشست، بررسی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

طرح استیضاح عباس آخوندی در نشست علنی روز سه‌شنبه هفته گذشته پارلمان با ۳۴ امضا در اعلام وصول شد.

طبق اصل ۸۹ قانون اساسی، نمایندگان مجلس می‌توانند در مواردی که لازم می‌دانند هیأت وزیران یا هر یک از وزرا را استیضاح کنند، استیضاح وقتی قابل طرح در مجلس است که با امضای حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان به مجلس تقدیم شود. هیأت وزیران یا وزیر مورد استیضاح باید ظرف مدت ۱۰ روز پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و به آن پاسخ گوید و از مجلس رأی اعتماد بخواهد. در صورت عدم حضور هیأت وزیران یا وزیر برای پاسخ، نمایندگان مزبور درباره استیضاح خود توضیحات لازم را می‌دهند و در صورتی که مجلس مقتضی بداند اعلام رأی عدم اعتماد خواهد کرد. اگر مجلس رأی اعتماد نداد هیأت وزیران یا وزیران یا وزیر مورد استیضاح عزل می‌شود. در هر دو صورت وزرای مورد استیضاح نمی‌توانند در هیأت وزیرانی که بلافاصله بعد از آن تشکیل می‌شود، عضویت پیدا کنند.

طبق ماده ۱۰۸ آیین‌نامه داخلی مجلس، برای استیضاح یک وزیر دو ساعت و برای استیضاح دولت یا بیش از یک وزیر چهار ساعت، استیضاح‌کنندگان می‌توانند از بین خود یک یا چند نفر را برای بحث در موضوع استیضاح معرفی نمایند، ولی در هر حال مجموع نطق‌های استیضاح‌کنندگان نباید از مدت فوق تجاوز نماید.

بر اساس مواد ۲۲۳، ۲۲۴ و ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی، در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح‌کنندگان، رئیس‌جمهور می‌تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد، همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز می‌توانند به دفاع از خود بپردازند. حداکثر وقت دفاع از استیضاح برای رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و برای یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

وزیر یا وزیران مورد استیضاح می‌توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق قرار دهند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آنها در یک یا چند جلسه باید به طور متوالی صورت گیرد.

استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، موضوعات دیگری را که به مورد استیضاح مربوط نیست مورد بحث قرار دهند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‌جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند، توضیحات تکمیلی بدهند، به شرطی که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز ننماید. رئیس‌جمهور می‌تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم می‌تواند حداکثر نیم ساعت مجدداً از خود دفاع کند.

در ماده ۲۲۵ آیین‌نامه داخلی هم آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس جلسه مجلس «عدم اعتماد وزیر یا وزیران» را به رأی می‌گذارد.

ماده ۲۲۷ آیین‌نامه داخلی نیز تأکید می‌کند که هنگامی که استیضاح در دستور مجلس است به هیچ وجه نمی‌توان دستور را تغییر داد، مگر در موارد طرح‌ها و لوایح سه فوریتی.

متن کامل طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی به شرح ذیل است:

بسمه تعالی

هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

احتراماً اینجانبان امضاء‌کنندگان ذیل به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به استناد بند اول اصل ۸۹ قانون اساسی و ماده ۲۲۲ آیین‌نامه داخلی مجلس به دلایل زیر تقاضای استیضاح وزیر محترم راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی را داریم.

۱ ــ سیستم ریلی به عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

۲ ــ علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالتهای گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

۳ ــ توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

۴ ــ مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

۵ ــ علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

۶ ــ علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

۷ ــ علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

۸ ــ چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

۹ ــ در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

۱۰ ــ برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

۱۱ ــ در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

۱۲ ــ کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

برای حضور در جلسه بررسی استیضاح وزیر راه

اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافت

پس از آن، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برای حضور در جلسه بررسی طرح استیضاح «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی، وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

برخی از وزرا و معاونان کابینه نیز همراه با اسحاق جهانگیری در صحن علنی مجلس حضور یافتند.

*لاریجانی: پیگیر هستیم تا مشکل ریزگردها و مشکلات استان‌های شمالی مرتفع شود

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی طی سخنانی اظهار داشت: در روزهای اخیر به دلیل نزولات آسمانی زیاد که جای شکر دارد، در مناطقی از کشور به ویژه مناطق شمالی شرایط خاصی برای مردم به وجود آمده و از طرفی طوفان‌ها و ریزگردها در سیستان و بلوچستان و خوزستان و برخی استان‌های دیگر شرایط سختی را برای زندگی متعارف مردم به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه از هفته گذشته هم نمایندگان مجلس و هم دولت تلاش‌هایی برای این مسائل داشتند، افزود: در این زمینه با معاون اول رئیس جمهور بحث مفصلی صورت گرفت و قرار شد جلسه‌ای را برگزار و طرف‌های مختلف را از بخش‌های مختلف دعوت کنند و یک اتهام ملی در کشور برای حل این مسائل هم در کوتاه‌مدت و هم در میان‌مدت انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: روز گذشته این جلسه برگزار شد و با آقای رئیس جمهور نیز در این زمینه بحث شد که پشتیبانی‌های جدی از این موضوع صورت گیرد و ساز و کارهایی فراهم شود تا از این مسائل جلوگیری شود. همه بخش‌ها در حال حاضر در این موضوع درگیر هستند.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: ما در تلاش‌های انجام شده و همچنین از نمایندگان استان‌هایی که دچار برف‌های سنگین شده‌اند و همچنین از نمایندگان خوزستان و سیستان و بلوچستان که با جدیت موضوع را دنبال می‌کنند تشکر می‌کنم. این مسئله همچنان مسئله مهم کشور ما هست و پیگیر هستیم تا نگرانی‌ها در چند استان مرتفع شود.

با تجمع مقابل مجلس صورت گرفت

۸:۴۷*رأی فراکسیون مستقلان ولایی به ابقاء وزیر راه و شهرسازی


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت و عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست امروز صبح (یکشنبه یکم اسفند ماه ۹۵) فراکسیون متبوعش اظهار داشت: جلسه امروز با حضور اعضا و با دستور بررسی و رای گیری برای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

وی افزود: با توجه به رأی‌گیری نهایی که برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی انجام شد، ۹۵ درصد آرا بر این عقیده بودند که به دلیل شرایط زمانی و با توجه به تعهداتی که آخوندی وزیر راه و شهرسازی به نمایندگان داده است وزیر استیضاح نشود.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: از آنجایی که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان پروژه وزیر راه و شهرسازی باقی مانده همچنین ۷۰ میلیون مسافر در نوروز پس از استیضاح وزیر دچار مشکلاتی خواهند شد لذا بحث و تبادل‌نظر و همچنین رأی‌گیری منتج به این شد که فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی بر ابقاء وزیر راه و شهرسازی رأی دهد.

۸:۵۶*کارت قرمز متقاضیان مسکن مهر به آخوندی/ رای مثبت تجمع کنندگان به استیضاح وزیر راه و شهرسازی

جمعی از متقاضیان مسکن مهر همزمان با آغاز نشست استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مجلس شورای اسلامی مقابل درب شمال شرقی خانه ملت تجمع کردند.

تجمع کنندگان درحالی که کارت های قرمز به دست دارند، تاکید می کنند این کارت ها به وزیر داده می شود و به منزله اخراج وی از وزارت راه و شهرسازی است.

برخی تجمع کنندگان هم دست نوشته هایی با مضمون «وزیر را استیضاح کنید»، «آقای آخوندی! مسکن مهر ما را چه کردی؟» و... در دست دارند.

۹:۲۱*رئیس مجلس: بندهای استیضاح آخوندی ابهام ندارد


علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه اول اسفند در تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به بندهای استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، گفت: بندهای  اول، ‌ چهارم، هفتم، دهم و سیزدهم ابهام داشته و صراحت لازم را ندارد. همچنین بندهای ۵ و ۱۱ نیز به صورت کلی مطرح شده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس که اداره جلسه را بر عهده داشت در پاسخ گفت:‌بندها صراحت  دارد و ابهامی در آن نیست ممکن است شما به آنها اشکالی داشته باشید.

۹:۲۷*انتقاد ابطحی از تأخیر چند ماهه برپایی جلسه استیضاح آخوندی

سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه اول اسفند در جلسه علنی مجلس طی تذکری شفاهی با استناد به ماده ۲۰۳ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: طبق آئین‌نامه هیأت رئیسه مجلس باید استیضاح وزرا را بلافاصله به کمیسیون ارجاع داده و کمیسیون نیز ظرف مدت یک هفته به آن رسیدگی کند؛ حال سوال ما این است استیضاح وزیر راه و شهرسازی چه زمانی انجام شده و چند ماه طول کشیده است؟

وی خاطر نشان کرد: استیضاح وزیر راه بلافاصله پس از حادثه قطار سمنان به جریان افتاد اما در هیأت رئیسه ماند و به بررسی برنامه ششم توسعه برخورد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با اشاره به اینکه قبل چیزی به عنوان لابی‌گری در مجلس نبود، گفت: این موضوع ممکن است برای استیضاح‌های بعدی نیز پیش بیاید.

بنا بر این گزارش، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به ابطحی اظهار داشت: شما زود قضاوت کردید و لابی‌گری در کار نبود.

رئیس مجلس گفت: موضوع استیضاح وزیر راه به بررسی لایحه برنامه ششم برخورد کرد و ما صبح تا شب راجع به آن جلسه داشتیم و نمی‌توانستیم برای استیضاح جلسه برگزار کنیم و در این باره هیچ تخلفی صورت نگرفته است.

۹:۴۰*کوتاهی آخوندی در سانحه قطار


 محمدرضا صباغیان بافقی نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه پارلمان) طی سخنانی به عنوان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: طبق بررسی‌هایم متوجه شدم آقای آخوندی وزیری توانمند و صاحب ایده هستند و بین وزرای فعلی عملکرد قابل قبولی داشتند اما بنده به دلیل کوتاهی‌ها در حادثه قطار مشهد، این استیضاح را امضاء کردم.

وی افزود: در طول چند سال گذشته در این دولت و دولتهای قبل مدیر رده بالا به دلیل کوتاهی‌ها و قصور زیرمجموعه‌اش استعفا داده است که این اتفاق در حادثه قطار هم رخ داد و مدیرعامل راه‌آهن استعفا کرد.

نماینده بافق و مهریز همچنین گفت: یکی از ضعف‌ها این است که اصولاً در اینگونه اتفاق‌ها و حوادث افراد رده پایین مقصر شناخته و تنبیه می‌شوند ولی مسئولان ارشد کشور کاری انجام نمی‌دهند در حالیکه در صورت کوتاهی زیرمجموعه‌شان باید خودشان پاسخگو باشند.

صباغیان بافقی در پایان خاطرنشان کرد: اگر ما به این درجه از احساس وظیفه می‌رسیدیم که شخص رئیس جمهور را در جریان بروز اینگونه حوادث مورد استیضاح و سئوال قرار می‌دادیم، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شد.

۹:۴۵*آقای آخوندی! آیا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامی شده است؟



محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه دوم اسفند در صحن علنی مجلس و در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بر خلاف شایعات، این استیضاح سیاسی نبوده و مبتنی بر وظایف نمایندگی و مستندات است، گفت: برخی می‌گویند از آنجا که دو ماه تا پایان عمر دولت مانده استیضاح به مصلحت نیست در حالیکه این دلیل نمی‌شود که چشم بر بی‌انضباطی‌ها و ناکارآمدی‌ها بپوشیم و وظیفه نمایندگی اقتضا می‌کند که حتی اگر یک روز هم از وزارت وزیری باقی مانده است به تکلیف خود عمل کنیم.  

وی از ضرورت نهادینه شدن فرهنگ پاسخگویی و عذرخواهی سخن گفت و افزود: باید در برابر مردم با خضوع تمام بابت اتفاقات عذرخواهی کرد در حالیکه در حادثه قطار تبریز مشهد چنین نشد و آقای وزیر ابتدا اعلام کرد که نگران نباشید چرا که همه مسافران بیمه بودند.

سعیدی با یادآوری سوختن برخی خانواده‌ها در برابر چشم عزیزان‌شان در سانحه قطار تبریز مشهد گفت: یکی از مسافران می‌گوید که ابتدا تلاش کرده است شیشه را بشکند اما ابزاری نیافته است و نردبان قطار هم پس از چند ضربه به شیشه خم شد و در ادامه سوختن عزیزانش را شاهد بوده است.  

وی ادامه داد: خانواده‌ای دیگر که در این سانحه عزیزان خود را از دست داده‌اند از پنج آذرماه تاکنون به خانه‌اش نرفته است؛ تنها فرزندی که پس از سال‌ها با نذر و نیاز از امام رضا (ع) گرفته بود به همراه همسرش در مسیر مشهد بودند و خود پای پیاده به کربلا رفته بود که آن حادثه برای قطار رخ داد و حتی خاکستر فرزندش را نیز به دستش ندادند.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا قطار مجهز به تجهیزات لازم نبوده است، گفت: چرا امدادگران دیر به محل حادثه رسیدند؟ طبق سند راه‌آهن حادثه ساعت ۷ صبح رخ داده است اما واگن مخزن‌دار ساعت ۸ و ۵۰ از سمنان حرکت می‌کند و ساعت ۹ می‌گویند که واگن رسید در حالیکه تا یک ساعت و نیم بعد واگن‌ها می‌سوختند و کسی برای کمک وارد نشد.  

وی با استناد به سخن عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی که گفته بود بهترین سیستم هوشمند را برای قطارها نصب کرده‌اند، اظهار داشت: چرا با وجود سیستمی که میلیاردها تومان برای آن هزینه کردید و گزارش آن را به رهبری و مردم دادید و گفتید که خطای انسانی را به صفر می‌رساند، ۴۸ نفر در آتش سوختند؟ چرا باید به مردم اطمینانی دهیم اما بعدا جان‌شان به خطر بیفتد؟  

سعیدی در بخش دیگری از سخنان خود در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خطاب به نمایندگان گفت: آیا برای عبور از رکود سنگین مسکن اقدامی شده است؟ آیا شما نمایندگان از زیرساخت‌های ریلی و جاده‌ای حوزه‌های انتخابیه‌تان، ‌از نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده و روستایی و حواشی شهرها و از تکمیل پروژه‌های مسکن مهر و مسکن اجتماعی و نیز بهبود وضعیت حمل و نقل برون‌شهری راضی هستید؟

وی با ذکر این نکته که وزیر راه بدون ارائه طرحی مشخص، مسکن مهر را مزخرف خواند و مسکن اجتماعی را نیز که با الگوی زندگی قشر مستضعف همخوانی نداشت به جایی نرساند، خاطرنشان کرد: عدم تحقق بندهای مربوط به راه و مسکن در برنامه پنج ساله پنجم توسعه، عدم اخذ مالیات از خانه‌های خالی و عدم توجه به سیاست‌های اصل ۴۴ از دیگر نقدهای وارد به عملکرد وزیر راه و شهرسازی است.  

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در تشریح بند دیگری از استیضاح عباس آخوندی خطاب به وی گفت: با کدام منطق ۱۱۸ فروند ایرباس و ۱۰۸ فروند هواپیما از شرکت ورشکسته بوئینگ خریداری کردید؟ چرا این بودجه را برای بخش خصوصی واقعی فراهم نکردید؟ به جز ایرلاین‌های دولتی هما ۱۳ شرکت هواپیمایی دیگر نیز داریم که دولت موظف به حمایت از آنهاست در حالیکه با سیاست‌های کنونی وزارت راه شرکت‌های خصوصی به تدریج زمین خواهند خورد.  

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما منجر به افزایش انحصار در این خطوط و نیز افزایش هزینه برای مسافران بدون بالا رفتن کیفیت خدمات پرواز شد، عنوان داشت: خط آهن تبریز - بازرگان مدت‌ها به حال خود رها شده بود اما بلافاصله پس از طرح استیضاح آقای نوبخت معاون رئیس‌جمهور آمد و سوار قطار شد و به تبریز آمد.

۹:۵۷*آخوندی با وجود توان داخلی واگن و کشتی باری از خارج خرید

 سیدمهدی مقدسی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه اول اسفند در جلسه علنی مجلس و به عنوان موافق استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفت:‌ همواره با افتخار از دولت حمایت کرده‌ام اما هر جا اشکالی باشد مطرح می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از موضع فراکسیونی صحبت نمی‌کند، خطاب به اسحاق جهانگیری معاول اول رئیس‌جمهور که در صحن حضور داشت، بیان داشت: نگرانی جراحی در دولت نباشید و تصور نکنید اگر وزیری از دولت برود ضربه‌ای به دولت خواهد بود.

مقدسی با یادآوری اینکه در همه دنیا زمانی که اتفاقاتی همانند سانحه قطار تبریز- مشهد رخ می‌دهد بالاترین مقامات از مردم عذرخواهی می‌کنند، گفت: زیبنده بود که آقای آخوندی پس از حادثه قطار استعفا می‌داد؛ این به آن معنا نیست که همه مسئولیت متوجه ایشان است بلکه به خاطر کاهش آلام حادثه‌دیدگان باید صورت می‌گرفت، نه اینکه مدیرعامل راه‌آهن استعفا دهد و آقای آخوندی خود از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.  

وی با ذکر اینکه یک ماه تا پایان سال باقی مانده و همه باید بابت عملکرد خود به رهبری گزارش ارائه دهند از بیکاری به عنوان یک مطالبه به حق مردم نام برد و تصریح کرد: بارها به آقای آخوندی تذکر دادم که وقتی امکان ساخت واگن باری را در داخل داریم چرا از خارج خرید می‌کنید؟ که ایشان پاسخ داد بهره‌بردار، بخش خصوصی است.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت:‌این در حالی است که آقای نعمت‌زاده وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت اعلام کرد اگر واگن از خارج کشور وارد شود من جلوی ریل می‌ایستم؛ مگر می‌شود وزیر صنعت حرف ناپخته بزند؟ چرا آقای آخوندی وزیر صنعت را دور می‌زند و به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسد که می‌خواهم از خارج واگن وارد کنم؟

وی با اشاره به عدم پرداخت ۹ ماهه حقوق در شرکت هپکو و بحران شرکت واگن پارس خاطرنشان کرد: چرا از درون یک دولت ۲ طرح درباره واگن‌های باری بیرون می‌آید؟

مقدسی در بخش دیگری از سخنان خود در مافقت با استیضاح آخوندی به خرید ۱۰ فروند کشتی از کره جنوبی اشاره کرد و گفت: این در حالی است که ۸ فروند از آن در داخل قابل ساخت است.

وی با طرح این سؤال که چرا وقتی در داخل بحران بیکاری داریم ماشین‌آلات سنگین را از خارج وارد می‌کنند، ‌ اظهار داشت: دولت به وزارت راه توصیه کرد که خریدهای خود را از شرکت هپکو انجام دهد اما این وزارتخانه این توصیه را مسکوت گذاشته است.  

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ساماندهی نحوه پاسخگویی وزرا به مجلس و مردم گفت: بحران بیکاری باید با ارائه یک سازوکار مناسب حل شود نه اینکه وزیری یک مسیر را طی کند و وزیر دیگر به وزیر دیگر.

۹:۱۵*وزیر راه بگوید چه نسبتی با محمدهادی احمد آخوندی دارد؟ / یک گونی مدارک از خلاف‌های وزیر داریم

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: دولت در اینجا دکان باز کرده و مردم را سرگرم کرده است که مردم نشنوند؛ ولی ملت می‌شنوند، این استیضاح سیاسی نیست.

وی افزود: ما نه تنها به خاطر تصادفات قطار تبریز به مشهد بلکه نسبت به دیگر موارد عملکرد وزیر راه معترض هستیم و بنده نسبت به تصادفات جاده‌های سراسر کشور و سقوط هواپیما و سانحه قطار حساسیت فراوانی دارم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: آقای آخوندی! مجلس قانون تصویب کرد و شورای نگهبان پس از آن تأیید و دولت ابلاغ کرد که از بازنشستگان نباید استفاده کرد؛ در حیطه کاری شما چند صد بازنشسته مسئولیت سنگینی دارند. شما قبل از وزیر شدن مجدد تعدادی شرکت داشتید که از آن طریق تولید ثروت می‌کردید. ما از این بابت از شما گلایه نداریم اما شما لیست اموال خود را به قوه قضاییه تحویل داده‌اید یا خیر؟  

قاضی‌پور بر همین اساس اضافه کرد: آقای آخوندی! از زمانی که وزیر شدید هر چند از آن شرکت‌ها بیرون آمدید اما این شرکت‌ها از طریق اعضای خانواده، دوستان و شرکای تجاری‌تان اداره شده، آیا شما زمانی که وزیر شدید شرکت‌های وابسته به شما و دوستانتان از جمله آقایان انصاری‌ها، محمدهادی احمد آخوندی، خانم نفیسه و ریحانه رسولی، باجناق حمید همدانی و سیدمحمد صدر هاشم‌نژاد به خصوص اصغر فخری کاشانی به طور مستقیم از کارهای عملیاتی استفاده کردند و طرحی داشتند یا خیر؟

وی ادامه داد: آقای آخوندی! عملکرد آقای فخری کاشانی در بانک مرکزی را که یادتان نرفته که با شما شریک شد و بدون اینکه از شرکت استعفا دهد شما او را در ۲۶ بهمن ۹۲ به عنوان رئیس هماهنگی طرح‌های سرمایه‌گذاری این وزارتخانه منصوب کرده و به او حکم مشاور دادید؟ او نیز از آن به بعد چندین شرکت تأسیس کرد که اولاً به شما منسوب می‌شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس خطاب به وزیر اطلاعات گفت: آقای وزیر چرا با چنین مواردی برخورد نکردید؟ وقتی که از وزیر راه دفاع می‌کنید به تخلفات او هم برسید. همچنین قانون منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی در مورد ایشان صدق کرد، کارفرما و پیمانکار هم به همین گونه. آیا این صحیح است یا خیر؟ اگر صحیح است که قطعاً فساد و رانت دارد.

«افراد درجه یک وابسته به وزیر راه در وزارتخانه همگی چندین شرکت یا برخی از آنها چندین شرکت  داشته و یا عضو هیأت مدیره این شرکت‌ها هستند چه پاسخی برای اینها دارید؟ آقای آخوندی! در کمیسیون گفتید که فرزند شما شرکتی ندارد. اسامی شرکت‌های فرزند آقای آخوندی را ببینید. ایشان در ۳۰ خرداد و ۷ مهر ماه سال جاری چندین شرکت زیرساختی و ارتقا و چندین شرکت دیگر در چند نقطه کشور به نام محمدهادی احمد آخوندی به عنوان اولین مدیران شرکت نوشته شده است. ایشان با شما چه نسبتی دارد؟»

قاضی‌پور ادامه داد: محمدهادی احمد آخوندی تنها دو چیز را می‌تواند انجام دهد یکی نوشتن طرح و لوایح به مجلس و دیگری دفاع از محکومان سیاسی و امنیتی. اگر ایشان با حضرتعالی نسبتی دارد بگویید. اگر نسبتی دارد چرا برخورد نکردید؟ آقای آخوندی حداقل به جای این همه شرکت‌های تجاری یک کارخانه تولیدی می‌زدید تا تعدادی کارگر مشغول کار می‌شدند.

این نماینده در ادامه یادآور شد: ان‌شاءالله اگر امروز رأی نیاوردید حتماً یک کارخانه خوب احداث کنید تا یادگاری شما به ملت باشد به جای ویلای شما! البته فکر نکنم شرکایتان چنین اجازه‌ای را به شما بدهند. در خیابان قیطریه نبش جهانتاب بنیاد مسکن به چه کسی منزل داده، به کدام یک از افراد خاص مسکن ۳ میلیاردی داده است؟ ما سؤال می‌کنیم آقای محمد هادی احمد آخوندی چه نسبتی با شما دارد. آیا منزل فوق به ایشان اختصاص یافته یا خیر؟

وی خطاب به وزیر راه گفت:‌ شما از خدا نمی‌ترسید که بیت‌المال را بین خودتان تقسیم می‌کنید. رئیس بنادر شما ۱۵ هزار یورو برای مأموریت از کشور گرفت و پس نداد. مگر این شغل مارکوپولو است؟ می‌گویند ساختمان بنادر که در سال ۸۲ مصادره و خریداری شده گاهی منزل دوم شما می‌شود. قانوناً این ساختمان باید در اختیار اقتصاددانان قرار می‌گرفت.

نماینده مردم ارومیه در خاتمه عنوان کرد:‌ آقای وزیر! در این مدت استیضاح بیش از یک گونی مدارک به دست ما رسیده که متأسفانه همه آنها دارای مسأله بوده است.  

۹:۲۷*تخلفات زیادی از زمان ارجاع طرح استیضاح آخوندی به کمیسیون عمران صورت گرفته است

محمدحسین فرهنگی از موافقان استیضاح وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی امروز مجلس (یکم اسفند ماه ۹۵) اظهار داشت: استیضاح وزیر راه از معدود استیضاح‌هایی است که کاملا فنی، عملکردی و نظارتی است و مقام مسئول وادار به توضیح و پاسخگویی شده است.

وی افزود: متن بر حاشیه و بررسی عملکرد بر مسائل سیاسی، شخصی، ‌ باندی و گروهی غلبه دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حال اینکه علت اینکه بعضی از فراکسیون‌ها و شخصیت‌ها عجله کردند و قبل از شنیدن استدلالها اعلام نظر کردند، علت آن را نمی‌دانم و امیدوارم تجدیدنظر کنند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: تشکر نیم‌بندی از هیأت رئیسه مجلس دارم؛ تشکر از این بابت که بالاخره استیضاح در دستور هفتگی مجلس قرار گرفت و به آئین‌نامه مجلس عمل شد. کامل تشکر نکردم به خاطر تأخیر بی‌دلیل برخلاف آئین‌نامه‌ای که رخ داد.

وی افزود: آئین‌نامه داخلی مجلس حداکثر ۱۷ روز مهلت تعیین کرده در حالی که از ۹۵/۹/۱۴ زمان طرح استیضاح به کمیسیون است، تاکنون بیش از ۲ ماه گذشته است و در این فاصله تخلفاتی رخ داد که از تفصیل آنها می‌گذرم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه که عنوان می‌شد بررسی برنامه ششم مانع کار بوده با صراحت بند «و» ماده ۱۸۴ آئین‌نامه داخلی مجلس صحیح نیست.

۱۰:۱۵*وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور "اسف‌بار" است

حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه یکم اسفند) پارلمان و در جریان بررسی استیضاح وزیر راه و شهرسازی در موافقت با استیضاح آخوندی، گفت: امروز تعداد زیادی از تخت‌های آی سی یو در بیمارستان‌ها در اشغال سانحه دیدگان تصادفات جاده‌ای است که این موضوع هزینه‌های زیادی را بر دوش مردم گذاشته است.

وی با بیان اینکه تلفات بسیاری امروز در جاده‌های کشور رخ می‌دهد که متاسفانه وزارت راه اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد، افزود: قرار بود از ظرفیت‌های کریدور جنوب به شمال برای ترانزیت و صادرات استفاده شود، اما متاسفانه از ظرفیت‌های این کریدور استفاده نمی‌شود که با این وجود آیا به ما حق نمی‌دهید که وزیر راه را استیضاح کنیم؟

شهریاری گفت: ما می‌خواهیم تجار خارجی و سرمایه‌گذاران را به منطقه سیستان بیاوریم که لازمه آن گسترش راه‌های ارتباطی و توجه به مسئله ترانزیت از این راه‌هاست.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اضافه کرد: تاکنون آقای آخوندی در استان سیستان و بلوچستان حضور نیافته تا حداقل از نزدیک با مشکلات و وضعیت راه‌های استان آشنا شود.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت راه‌های مواصلاتی کشور اسف‌بار است و سالانه خسارات زیادی را به مردم تحمیل می‌کند، اظهار داشت: از رئیس‌جمهور  و دولت می‌خواهیم که به این موضوع رسیدگی کنند و اگر مجلس هم استیضاحی نکرد دولت باید راسا وارد موضوع شود.

۱۰:۳۴*استیضاح وقتی باید صورت گیرد که پاسخ به سوال‌های پیشین قانع‌کننده‌ نباشد/به خاطر حوادث گذشته پوزش می‌طلبم

 عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در جلسه استیضاح خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: مذاکرات امروز سخت و تاریخی است و به همین جا نیز ختم نمی‌شود و در آینده مورد قضاوت نکته‌بینان ریزبین و ملت ایران قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با بیان اینکه در سه ماه گذشته چندین حادثه غمبار رخ داد، گفت: ابتدا حادثه تصادف دو قطار در هفت‌خوان دامغان بود که جان ۴۹ تن از هموطنان‌مان را گرفت. همچنین حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو که افزون بر جان باختن ۴ نفر از شهروندان، ۱۶ آتش‌نشان را هم قربانی خود کرد که از طرف رهبری و دولت شهید خدمت شناخته شدند. حادثه دیگر نیز مرگ راهدار فداکار مهندس طلوعی بود که هنگام خدمت در گردنه مبارک‌آباد به شهادت رسید.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: بنده یک بار دیگر از بابت هرگونه قصور و کوتاهی از جانب دستگاه‌های مرتبط و شخص خودم پوزش می‌طلبم.

آخوندی با بیان اینکه از نمایندگانی که رنج استیضاح را متحمل شدند و مشکلات وزارتخانه را بیان کردند، تشکر می‌کنم، گفت: استیضاح حق نمایندگان است و از اینکه در این جایگاه هستم خشنودم و گلایه ندارم و آمادگی دارم هر ابهامی را برطرف کنم.

وی با بیان اینکه استیضاح در ایران یک نمونه تمرین مردم‌سالاری دینی است، از اینکه مردم‌سالاری را در ایران و منطقه پرآشوب به رخ جهانیان می‌کشیم، خشنودم.  

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود گفت:‌ بنده در این دوره از وزارت پنج بار از نمایندگان تأییدیه گرفتم. یکبار جلسه رأی اعتماد، سه بار سوال در صحن علنی مجلس و یکبار هم در جریان استیضاح در مجلس پیشین که این نشان از سیاست‌گذاری درست، پرکاری، ‌درست‌کاری و مدیریت خوب این وزارتخانه می‌دانم.  

آخوندی خاطرنشان کرد: معمولا استیضاح وقتی به جریان می‌افتد که پاسخ به سوال‌ها در نوبت‌های پیشین قانع‌کننده نباشد. چه در دوره مجلس پیشین و چه این دوره حتی بدون جریان افتادن یک سوال و بدون گرفتن کارت زرد مستقیما مورد استیضاح قرار می‌گیرم که البته شکوه‌ای نیست.

وی با بیان اینکه وقتی استیضاحی در هر وزارتخانه‌ای مطرح می‌شود توجه کارمندان و کارکنان آن به استیضاح معطوف می شود، ‌گفت: در وزارت راه و سازمان‌های تابعه حدود ۶۷ هزار کارمند با ده‌ها هزار مشاور و پیمانکار داریم. وقتی استیضاح وزیر راه مطرح می‌شود بخش زیادی از فعالیت‌های وزارتخانه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

آخوندی در ادامه گفت: در هفته‌ای که گذشت پیشنهاد سرمایه‌گذاری خارجی ۳۰۰ میلیون دلاری برای توسعه فرودگاه مشهد را که ظرفیت آن را به دو برابر افزایش می‌دهد، جهت تصویب به هیأت وزیران ارسال کردم. همچنین قرارداد احداث بزرگراه تبریز - مرند را نهایی و به طرف مشارکت ابلاغ کردم. همچنین فراخوان تا مرز بازرگان را نیز اعلام عمومی کردم.

وی افزود: همچنین توانستم مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی و حمایتی را از هیأت وزیران دریافت کنم.

وزیر راه و شهرسازی با قدردانی از فراکسیون امید و مستقلان ولایی در حمایت از وی گفت:‌در چند رویکرد بنیادین تلاش می‌کنم به سوالات مطروحه پاسخ بگویم از جمله رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل.

آخوندی تصریح کرد: تنها برای تکمیل پروژه‌های موجود در دست اقدام این وزارتخانه ۱۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. در حالیکه شما نمایندگان به حق در پی پروژه‌های زیربنایی دیگری هستند که برای توسعه ایران و حوزه انتخابیه‌تان ضروری می‌دانید.

وی خاطرنشان کرد: مبلغ پیش‌بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم توسعه، ۱۹۰ هزار میلیارد تومان است بدین معنی که ما باید سالی ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی دقیقی کردیم. در این خصوص ۵۷۵ هزار میلیارد تومان ظرف هشت سال باید در ایران و در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مبلغ تخصیص یافته و ابلاغی در سال جاری تا دو ماه پیش تنها ۸۰ میلیارد تومان بود یعنی رقمی نزدیک به صفر. در دو ماه گذشته هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تخصیص نقدی دیگر اضافه شد. ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز اسناد خزانه صادر شد. حال ما با این وضعیت چگونه باید این وزارتخانه را اداره کنیم؟

آخوندی با بیان اینکه در بودجه ۹۶ کل اعتبار طرح‌های عمرانی پیش‌بینی شده ۴۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: کل رقم بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که این وضعیت بدین معنی است که به تدریج حجم طرح‌های عمرانی در بودجه چیزی حدود ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط نشان می‌دهد که این وضع قابل تداوم برای اینکه بتوانیم بخش توسعه زیربناها را از طریق بودجه تأمین اعتبار کنیم امکان‌پذیر نیست.

آخوندی افزود: در ادامه روند موجود امکان سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل، ریل، گاز، برق و هوا وجود ندارد مگر اینکه ما گفتمان جدید اقتصادی را در ایران وارد کنیم. ارقام را نگفتم که ناامید شوید. می‌خواهم ارقامی را ارائه کنم که متوجه شوید ما می‌توانیم صددرصد امیدوار باشیم و به تمام اهداف برنامه ۵ساله ششم و ۱۴۰۴ برسیم. فقط به این شرط که انگاره اقتصادی خودمان را تغییر دهیم. تکیه‌ام را به درآمد نفت و بودجه کاهش دادم و به سمت جلب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی روی آوردم.

وزیر راه ادامه داد: فقط در همین ۳ سال ۱۳هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها جلب سرمایه‌گذاری غیردولتی کردم. در تاریخ این وزارتخانه هیچ وقت چنین رقمی وجود نداشته علی‌رغم تنگنای مالی و خشکسالی مالی که داریم، در این ۳ ساله از محل منابع داخلی شرکت‌ها و منابع بودجه ۲۵هزار میلیارد تومان در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کردم. این رقم را می‌توانید با دولت‌های پیشین و دوره پرپولی مقایسه کنید. آیا فکر می‌کنید این داستان به صورت اتفاقی رخ داده؟ ۳۸هزار میلیارد تومان در سال هزینه شده که چندین برابر تخصیص است و این نشان از تدبیر، عظم و توجه به اقتصاد مقاومتی است.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی شعار نیست، عمل است. فقط ۳ سال گذشته که من مدیریت داشتم با ۳ سال قبل از آن که در دوران پرپولی بوده مقایسه کنید؛ در همین ۳ سال ۵هزار و ۳۵۰ کیلومتر راه اصلی به راه‌های کشور اضافه شد. در حالی که در ۳ سال قبل آن ۴هزار و ۷۰۰کیلومتر بود. در ۳ سال اخیر حدود ۷هزار کیلومتر روکش آسفالت بزرگراه و آزادراه داشتیم، این رقم در ۳ سال قبل آن ۴هزار و ۶۰۰کیلومتر بود.

آخوندی با بیان اینکه اتفاقات بزرگی در وزارتخانه در حال رخ دادن است؛ گفت: برای ۳۱۸هزار میلیارد تومان طرح در ۲ سال گذشته مذاکره کردم و مطمئن هستم دوستان من در دولت هم با این ارقام آشنا نیستند. برای ۲۶۴هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری یادداشت تفاهم امضا کردم. شاید گفته شود این یادداشت تفاهم است. برای ۱۶۳هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا کردیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: چه زمانی و در کجای دولت در ۳۸ سال گذشته سراغ دارید که ظرف ۳ سال در سرمایه‌گذاری در حوزه حمل و نقل ۱۶۳هزار میلیارد تومان قرارداد قطعی امضا شده باشد؟ آن هم از منابع غیردولتی و بدون تضمین دولت و بانک مرکزی. من به اعتبار جمهوری اسلامی ایمان داشتم لذا وقتی می‌خواستم مذاکره کنم برای ۴ لنج کوچک و ۴ تا هواپیمای دست‌دوم مذاکره نمی‌کردم، مذاکراتی که من انجام دادم در حد و اندازه ملت ایران، در شأن ملت ایران و به قد و قواره ملت ایران مذاکره کردم.

وی ادامه داد: امروزه به تدریج در تمام زمینه‌ها امکان بازپس‌گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقه‌ای را به دست می‌آوریم. صحنه‌ سازندگی صحنه هو سیاسی نیست، صحنه تلاش، دقت و مذاکره دقیق است. نیاز به اجماع بین ملت، مجلس، دولت و قوه قضائیه داریم تا موفق شویم.

وزیر راه ادامه داد: تغییر انگاره‌ی در دست کردن به جیب دولت و خزانه دولت و رفتن به سمت بخش خصوصی و اقتصاد مقاومتی کردن کار سختی است. همه ما عادت کردیم که فقط از بودجه دولت استفاده کنیم. حالا بخواهیم آن را تغییر دهیم، با مقاومت همراه بوده است. م می‌دانیم هر هزینه‌ای که می‌شود برگرداندن آن کار سختی است. داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد. ۳ سال است دولت و مجلس تلاش می‌کنیم یک ریال از این یارانه را برگردانیم، هنوز موفقیت چندان حاصل نشده.

آخوندی با بیان اینکه در مسکن مهر چندین هزار میلیارد تومان به این مملکت تحمیل شد؟، گفت: تلاش کردم این بار را ضمن اینکه تمام تعهدات دولت به خریداران مسکن مهر را انجام دهم، خدمات زیربنایی را پیگیری کنم، تلاش کردم این بار را از دوش دولت بردارم. می‌فهمم که این کار چقدر پرمخاطره بوده و چقدر پرمخاطره است.

وی افزود: در چند روز گذشته تمام انجمن‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، هوایی، دریایی و تمام انجمن‌های مهندسی در حوزه مسکن و ساختمان همه از وزارتخانه دفاع کردند. این دفاع ناشی از یک عملکرد درست بوده وگرنه دلیلی نداشت که تمام انجمن‌های حرفه‌ای از وزارتخانه دفاع کنند.

آخوندی تصریح کرد: اولین اقدامی که کردیم اتصال ریلی ایران به تمام مرزها بود. در بازدیدی که رهبری از مپنا داشتند، پیغام دادند که به آخوندی بگویید تلاش کند این بارها را از روی کامیون‌ها به سمت ریل منتقل کند. وقتی من آمدم حجم باری که از بنادر به سمت ریل سرازیر می‌شد، حدود ۵ درصد بود اما امروز ۱۵درصد بار وارده به بنادر از طریق ریل حمل و نقل می‌شود. این بدین معنی است که حمل و نقل ترکیب را ایجاد کردیم.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: خطوط ریلی ایران قدیمی و تک‌ریلی هستند. ما فقط ۲هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که ۸۰۰ کیلومتر آن در حال تمام شدن و قابل بهره‌برداری در همین دولت است. تمام تلاشمان بر این است که حجم بازی که سنگ‌آهن و تمام باری که برای فولاد حمل می‌شود، به سمت ریل منتقل کنیم.

از شما نمایندگان تشکر می‌کنم که در برنامه ششم شرکت قطارهای حومه‌ای را تصویب کردید و برای اولین بار در ایران اجازه دادید که ما قطار حومه‌ای داشته باشیم؛ قطار حومه‌ای بزرگترین تدبیر دولت یازدهم و مجلس برای کلانشهرها است. فقط در تهران روزی یک میلیون و ۲۰۰هزار خودرو وارد شهر می‌شود و برمی‌گردد. چقدر آلودگی ترافیک مزاحمت و ناامنی دارد؟ با قطار حومه‌ای می‌خواهیم این حمل و نقل را به ریل ببریم. در ۳ سال گذشته اقداماتی کردیم و میزان حمل و نقل ریلی حومه‌ای به ۷میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

وزیر راه با بیان اینکه ۵ استان دیگر به شبکه ریلی کشور متصل می شوند، گفت: استان های کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج از جمله این استان ها هستند که به خط ریلی متصل شده اند و پیشرفت خوبی داشته است، همچنین راه آهن تبریز -میانه با سرعت خوبی در حال اجرا است و خط ریلی میانه تا بستان آباد نیز تا سال آینده به بهره برداری می رسد.

آخوندی گفت: پیشرفته ترین سیستم الکترونیکی وارد ریل می شود و من افتخار می کنم یک شرکت ایرانی در بین ۸ شرکت جهان به موضوع حمل و نقل ریلی الکترونیکی وارد شده و اقدامات خوبی را انجام داده و بالاترین استاندارد اروپا را به دست آورده است؛ ولی متاسفانه این توانایی ها در سایه اتفاقی تلخ قرار گرفته است.  

وی افزود: یکی از موضوعات مهم اقتصاد مقاومتی، افزایش بهره وری است، در گذشته مسیر تهران مشهد، تنها امکان حرکت ۵۵ قطار وجود داشت که درحال حاضربه ۲۰۰ قطار افزایش یافته که نمونه افزایش بهره وری در نظام مدیریتی کشور است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: غیر از این موضوعات بحث تعمیر و مرمت ایستگاه ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؛ زیرا این ایستگاه ها باید به عنوان مرکز توسعه ای شهرها استفاده شود و علاوه بر مرمت چندین نمازخانه، ۲۷ نمازخانه جدید نیز افتتاح کرده ایم. دراین مدت ۷۰۰ واگن باری و ۲۰۰ واگن مسافربری را وارد سیستم کرده ایم.

آخوندی با بیان اینکه دراین زمینه با آقای نعمت زاده هماهنگ هستیم، گفت: به تازگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی را نهایی کرده‌ایم که ۴۹۰۰ واگن با تامین مالی ۱۰۰ درصد خارجی در کارخانه های داخلی ساخته می شود، همچنین با وزارت نفت به توافق رسیده ایم ۷.۵ میلیارد دلار بابت صرفه جویی انرژی به نهادهای موثر در کاهش مصرف انرژی پرداخته شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در زمینه ساخت کامیون با ۵ شرکت ایرانی به توافق رسیده ایم، گفت: ۱۶ میلیون و ۷۴۰ هزار کامیون ساخته می شود که این تعداد با استفاده از تمام ظرفیت های کامیون ساز استاندارد ساخته می شود. حجم نوسازی ناوگان ریلی ۲۸ هزار میلیارد دلار است و ما اولویت را بر روی ریل قرار داده ایم، ال سی قطار سریع السیر تهران -قم -اصفهان باز شده است که براساس تکنولوژی جدید می باشد.

وی یادآور شد:برای اولین بار در ایران از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه حوزه ریلی استفاده شد همان گونه که ریل کرمان – سیرجان توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد در واقع حجم اقدامات انجام شده در مقایسه با طرح های قبل نیست. در حوزه راه‌ها تمام کشور به ۱۰ کریدور تقسیم شد تا نقطه خالی از توسعه باقی نماند؛ برای ۱۰ کریدور مذکور نیز ۱۰ توسعه آزادراهی طراحی و به کمیسیون عمران مجلس نیز عرضه شد، همان گونه که گزارش‌هایی درخصوص اقدامات حوزه حمل و نقل و جاده به این کمیسیون ارائه شده بود.

آخوندی با بیان اینکه حجم فعالیت‌ها درحوزه راه‌ها به شکل گسترده دنبال شده است، افزود: آزادراه تهران- شمال به یک افسانه تبدیل شده بود که و همه می‌گفتند ان شالله تکمیل این آزادراه به زمان ظهور امام زمان ماند. با افزایش سرعت کارها هم اکنون پیشرفت چشمگیری داشته است؛ در واقع در نخستین سال فعالیت دولت این آزادراه بعد از ۱۷ سال تنها ۱۷ درصد پیشرفت داشت اما هم اکنون علاوه بر تکمیل قطعه اول هر ۳۰۰ کیلومتر به یک کارگاه تبدیل شده در واقع ۸۰ کارگاه فعال سبب پیشرفت ۸۱ درصدی این آزادراه شده است که این اقدامات اتفاقی نبوده، بلکه ماحصل تلاش و مدیریت و تأمین منابع بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تکمیل و پیگیری فعالیت آزادراه‌های دیگری چون اصفهان- شیراز، خرم آباد – اراک، ارومیه- تبریز و کمربند جنوب غربی تهران را یادآور شد و گفت: کمربند جنوب غربی تهران نخستین آزادراهی است که بعد از گذشت ۶ ماه پیشرفت چشمگیر داشته به نوعی که در بهار سال آتی افتتاح خواه شد.

وی با بیان اینکه در یک دوره زمانی ۱۶ آزادراه به طور همزمان در حال اجرا است، گفت:در گذشته تنها اجرای همزمان دو آزادراه امکان‌پذیر بود؛ اما با اتفاقات بزرگی که در وزارتخانه راه و شهرسازی افتاده است؛ شرایط بهبود یافته است. امروزه نیز بیش از ۱۵ هزار نفر و بیش از ۵ هزار ماشین سنگین به طور مستقیم در این آزادراه‌ها فعالیت می‌کنند.

آخوندی شرایط خشکسالی مالی کشور را یادآور شد و گفت: اقدامات انجام شده در این شرایط به نتیجه مناسب رسیده به نوعی که فقط در ۳ سال گذشته ۸ هزار کیلومتر راه روستایی جدید احداث شده و ۸ هزار کیلومتر راه روستایی قدیم و ۱۰ هزار کیلومتر راه‌های فرعی آسفالت شده است.

وزیر راه و شهرسازی جلب سرمایه‌گذاری را فقط مختص به حوزه ریل و آزادراه ندانست و گفت:در حوزه صنعت هوایی نیز اقداماتی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام گرفته است، هم اکنون بیش از ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد، اما تنها ۹ فرودگاه فعال است؛ بنابراین تلاش شده در تمام فرودگاه‌ها سرمایه‌گذاری انجام شود.

آخوندی با تأکید برنوسازی ناوگان کشور گفت:اکثر فرودگاه‌های کشور در این مدت فعال شدند، فرودگاه امام خمینی(ره) نیز توسط قراردادی که با بخش خصوصی منعقد شد در حال تکمیل است، هم اکنون نیز در تلاشیم تا قرارداد ۳ میلیارد دلاری با بخش خصوصی داخلی و خارجی را در هیأت وزیران به تصویب برسانیم؛ چراکه نگاه ما اکتفا به بودجه‌های دولتی نیست، چرا که با این منابع نمی‌توان کشور را اداره کرد.

وی با یادآوری اینکه مدت‌هاست درکشور سرمایه‌گذاری درحوزه زیرساخت‌ها صورت نگرفته است، گفت:سرمایه‌گذاری به خصوص در حوزه صنعت هوایی بسیار گران است، امروزه ۱۶ ایستگاه راداری و ۱۴ رادار در کشور وجود دارد که همه عمر مفیدشان را طی کرده‌اند؛ از این رو توانستیم ۳ رادار وارد کشور کنیم که یکی از این رادارها وارد و در حال نصب است، همچنین ۸۰۰ میلیارد تومان در بهسازی و نوسازی باندهای فرودگاه و پل ارتباط هواپیما و برج مراقبت هزینه شده، منابعی هم برای تأمین زیرساخت‌های آتش‌نشانی در فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده است به نوعی که سال گذشته ۱۲ ایستگاه مدرن سفارش داده شد.

وزیر راه معتقد است: ۴۰ سال است باندهای فرودگاهی مهرآباد تعمیر و مرمت نشده است، بنابراین نیاز به نوسازی زیرساخت‌ها وجود دارد؛ وزارت راه و شهرسازی برهمین مبنا اقدامات نوسازی زیرساخت‌ها را هیچگاه متوقف نکرده همان‌گونه که طرح توسعه در فرودگاه زاهدان  و بندر چابهار را دنبال کرد.

آخوندی با بیان اینکه کاری که ما انجام دادیم تاریخی‌ترین کاری است که در ناوگان هوایی ما صورت گرفته است، گفت: ما۲۴۵هواپیما داشتیم که ۱۰۰ عدد آن زمین‌گیر و فرسوده است. فرودگاه‌های ایران به گورستان هواپیماها تبدل شده است. ۱۴۵ هواپیمای فعال داشتیم با عمر ۲۴ سال. شما که از تأخیرها گله دارید، راهکار چیست؟ غیر از این است که ناوگان هوایی را نوسازی کنیم؟

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وقتی من می‌گفتم این ناوگان هوایی را بدون اتکا به منابع بودجه عمومی دولت نوسازی می‌کنم، همکاران من در دولت هم باورشان نمی‌شد و می‌گفتند مگر می‌شود شما ۲۰۰ هواپیما وارد ایران کنید! قرارداد ببندید یک ریال تضمین بانک مرکزی و یک سنت تضمین دولت را ندهید؟ من مطمئن بودم و انجام دادیم. امروز بیش از ۱۰۰ هواپیما را با ایرباس قرارداد بستیم.

وی افزود: از روز اول بحث من این بود که اگر می‌خواهیم ناوگان هوایی ایران را نوسازی کنیم باید بیش از ۲۰میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کنیم. متوجه می‌شوم که خزانه و بودجه امکان تحمل یک درصد این را هم ندارد. مدل ما یک مدل ابتکاری بر مبنای اجاره به شرط تملیک بود. با تأمین مالی صددرصد خارجی بدون تضمین دولت و با تضمین قرار دادن خود هواپیما.

آخوندی خاطرنشان کرد: وقتی شروع کردم در هر جلسه‌ای در دولت و بیرون، همه به سخره می‌گرفتند و می‌گفتند چنین چیزی امکانپذیر نیست مگر کشوری که سالها تحریم بوده و قرارداد مستقیم با بوئینگ و ایرباس نداشته چگونه می‌تواند چنین ادعایی کند آن هم به اتکای خود شرکت و بدون اینکه تضمین دولت را به وجود بیاورد. امروز ما این کار را با افتخار انجام دادیم. با حذف تمام واسطه‌ها، مذاکره مستقیم در تهران نماینده بوئینگ و ایرباس آمدند و در تهران مذاکره کردند. زیرنظر تمام دستگاه‌های نظارتی. این کار آینده صنعت هوانوردی را زیر و رو می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: شما که می‌خواهید با ایرلاین‌های ترک و جنوب خلیج‌فارس رقابت کنید، چگونه؟ باید برنامه‌ای داشته باشدی و در حد و قواره ایران باشد. ایران می‌تواند در مرکز حمل و نقل هوایی باشد. الحمدالله اولین هواپیما وارد شد، دومی هفته بعد وارد می‌شود. هواپیمای بعدی هم دو هفته دیگر وارد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از من گله داشته باشید اما انصاف دهید که این بزرگترین اقدام در ضعف هوانوردی ایران است. قبل از انقلاب هم جرأت نمی‌کردند چنین قراردادی را طرح کنند چه برسد به اینکه سراغ آن بروند. این قرارداد به صورت مستقیم و با حذف تمام واسطه‌ها صورت گرفت. من از روز اول به رئیس هیأت مربوطه ایرباس و مدیرعامل ایرباس و تمام مدیران بوئینگ گفتم که در این قرارداد هیچ کس حق ندارد مذاکره کند؛ حتی اگر از دفتر رئیس جمهور هم بیایید، حق ندارید مذاکره کند. این مذاکره را فقط و فقط شرکت با شما انجام می‌دهد.

ما در این مذاکره هیچ واسطه‌ای نمی‌خواهیم؛ نه واسطه مالی، نه سیاسی و نه اداری. به آنان گفتم اگر شما می‌خواهید این قرارداد را امضا کنید باید به من یک سوگندنامه بدهید که در این قرارداد از هیچ واسطه‌ای استفاده نکردید و به هیچ واسطه‌ای یک سنت هم پول نداده‌اید و اگر روزی معلوم شود که از واسطه‌ای استفاده کردید دولت ایران حق دارد علیه شما در محاکم بین‌المللی شکایت کند.

وی افزود: از همه اینها اقرارنامه رسمی و کتبی دریافت کردم. حال چرا عده‌ای دوست دارند مدیران شرافتمندی که برای ایران زحمت می‌کشند را با یکسری حرفهای بی‌مبنا و سست متهم کنند. از تمام مجاری رسمی، اطلاعاتی و بازرسی می‌توانید بررسی کنید و اگر یک واسطه بود، هرچه خواستید به من بگویید.

آخوندی خاطرنشان کرد: ما برای ایران جنگیدیم، برای جمهوری اسلامی جنگیدیم. ما در جبهه بودیم، حال نمی‌خواهیم تظاهر کنیم ولی دلیلی ندارد که برای ۲ روز دنیا و ۲ شاهی پول حیثیت‌مان را هزینه کنیم.

وی با بیان اینکه موضوع خرید هواپیما در صدر اخبار جهان بود، گفت: این بزرگترین دستاورد برجام است. این موضوع تمام توطئه‌های رژیم صهیونسیتی را نابود کرد. در این موضوع تمام پولها از مجاری رسمی بانکی بین بانک‌های ایران و بانک‌های بین‌المللی رد و بدل شد و از هیچ چمدانی استفاده نشد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حوزه دریایی نیز بیش از ۵۰۰ میلیون دلار در چابهار سرمایه‌گذاری کردیم در حالی که این بندر یک ریال هم اعتبار ندارد و این را ما از طریق بخش خصوصی و با امکانات قانونی در صندوق توسعه ملی انجام دادیم.

آخوندی پیرامون اجرا کردن راه‌آهن چابهار به زاهدان گفت: اعتبار آن در بودجه ۲۸میلیارد تومان است و این مبلغ یعنی ۳کیلومتر اما ما ۵۰درصد زیرساخت‌های چابهار تا ایرانشهر را اجرا کردیم. همچنین ۹هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌ها شده است. هر ۳ فاز بندرعباس نیز در حال نوسازی است آن هم از طریق منابع غیردولتی.

وی پیرامون نوسازی بندر چابهار گفت: تمام تجهیزات بندر چابهار را از آلمان با بالاترین برند جهانی در مناقصه انتخاب کردیم و با قیمتی به مراتب پایین‌تر از تجهیزات چینی گرفتیم. از اول انقلاب تا این دولت کل سرمایه‌گذاری در تجهیزات بنادر ۹۶۰میلیون دلار بوده و تنها در این ۳ سال ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و این تصادفی و شانسی نیست.

آخوندی درباره حادثه قطار گفت: از نمایندگان مجلس درخواست دارم توضیحات آقای حسن بیگی نماینده دامغان که حادثه ریلی در حوزه انتخابیه ایشان اتفاق افتاد را بشنوند؛ به دلیل اینکه ایشان از اولین روز تا آخرین روز حادثه پیگیر این اتفاق ناگوار بودند و اطلاعات کاملی درخصوص این حادثه دارند و حداقل می‌توانند به عنوان یک شاهد مستقل در این خصوص توضیحات را به نمایندگان مردم در خانه ملت ارائه کنند.

وی با بیان اینکه من از اتفاق ناگوار ریلی که به وقوع پیوست شرمنده هستم، تصریح کرد: آقای حسن بیگی نماینده سمنان نیز در جریان حادثه ریلی قرار دارند و بنده همان روز حادثه به استان سمنان سفر کرده و شورای مدیریت بحران تشکیل و گزارش جلسه مدیریت بحران دریافت شد. زمانی که از جلسه مدیریت بحران بیرون آمدم، خبرنگاری از من سوال کرد.

وزیر راه ادامه داد: گزارشی درخصوص رسیدگی های انجام شده توسط سازمان های امدادی تا آن لحظه به خبرنگاران ارائه دادم و بعد بیان کردم به اتفاق استاندار و نمایندگان سمنان می خواهم از مصدومان این حادثه ملاقات کنم، و تمام این تلاش ها برای رسیدگی به مجروحان صورت خواهد گرفت و از خانواده جانباختگان نیز کمال مراقبت انجام خواهد شد.

آخوندی افزود: به خبرنگاران گفتم که کارهای انجام شده تا این لحظه جزو وظایف ما است و کار اضافه ای نیست این حداقل وظیفه بنده وزیر است وگرنه مصدومان حادثه خودشان از امکانات بیمه ای برخوردارند، اما وظیفه بنده خدمت رسانی به این عزیزان است، اما واقعاً بعداً این حرف منطقی را به حرف دیگری تبدیل کردند و مطرح شد که وزیر گفته این مصدومان بیمه هستند و بیمه پول آنها را می دهند و واقعاً بنده از این انعکاس خبر تعجب می کنم.

وی تصریح کرد: بلافاصله بعد از این اتفاقات بنده توضیح دادم آنچه که بنده گفتم به این موضوع تاکید داشت ما وظیفه خود را انجام داده ایم و برای خدمت رسانی به مردم هیچ منتی وجود ندارد و وظیفه دولت و هر وزیری، خدمت رسانی به مردم است. بنده مطالب مذکور را از روی تواضع گفتم، اما موضوع را برای رسانه ها تشریح کردم که اگر سوءتفاهمی پیش آمده بنده از تمامی خانواده های حادثه دیدگان و مردم آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان عذرخواهی می کنم.

آخوندی با اشاره به عذرخواهی رسمی و کتبی خود درخصوص حادثه ریلی گفت: بنده بیانیه ای دادم که اگر فکر می شود در بیان من نقص و ضعفی وجود داشته من همین الان عذرخواهی می کنم و باز نیز عذرخواهی می کنم به دلیل اینکه معذرت خواهی یک مسئول از مردم ایران، یک افتخار است و مایه شرمندگی نیست.

وی ادامه داد: بنده صبح شنبه بعد از وقوع حادثه ریلی با توجه به ابعاد حادثه استعفای خود را تقدیم آقای جهانگیری کردم، همچنین آقای پورسید آقایی نیز اعلام کردند استعفا می دهند، اما آقای پورسید آقایی گفت چون وزیر ۱۲ حوزه دیگر را نیز مدیریت می کنند، بنده استعفا می دهم، من هردو استعفا را به آقای جهانگیری دادم اما نهایتاً آقای جهانگیری ساعت ۱۴:۳۰ بعدازظهر گفتند که طی صحبت هایی که با رئیس جمهور داشتند، استعفای مدیرعامل راه آهن کفایت می کند و شما بمانید و کارتان را بکنید

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: با توجه به تصمیم رئیس جمهور بنده به عنوان وزیر راه و شهرسازی محکم، ادامه کار در وزارتخانه را پیگیری کردم، البته باید توجه شود گزارش کمیسیون عمران مجلس بیانگر آن است که مسئولیتی متوجه وزیر راه و شهرسازی نیست و همچنین گزارش کمیسیون بررسی سانحه نیز در این رابطه وجود دارد.

۱۲:۰۰*وزرای دولت امروز آمده‌اند تا نمایندگان را مشغول کنند/ پیامک شرکت‌های وزارت راه به نمایندگان نشان می‌دهد رابطه‌بازی وجود دارد

 اکبر ترکی نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بوئین میاندشت در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ظاهراً بنا نیست به حرف‌ها گوش داده شود کما اینکه در گذشته هم داده نشده است؛ ‌ ما ملت شریف ایران را مخاطب خود قرار می‌دهیم.

وی افزود: ما قرار نبود امروز صحبت کنیم اما باید بگویم بسیاری از دوستان آمدند و صحبت کردند و می‌گویند دو، سه ماهی بیشتر باقی نمانده است چرا دو، سه ماه؟ ۶، ۷ ماه تا پایان خدمت این دولت باقی مانده است.

نماینده مردم فریدن بزرگ در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: اگر با این تفکر ما جلو برویم یعنی از اکنون تا شهریور سال آینده چه این دولت رأی بیاورد و چه نیاورد ما نظارتی را بر دولت، وزرا و هیأت آن نخواهیم داشت. همان گونه که اکنون بنا را بر همین گذاشتند. چشمان ما به جمال مبارک وزرای محترم روشن شده ولی اینها آمده‌اند تا نمایندگان را مشغول کنند تا از آن وظیفه اصلی سرباز زده شود.

ترکی بر همین اساس اضافه کرد: ما یک وظیفه داریم در مقابل خداوند قسم یاد کردیم که وفادار به نظام جمهوری اسلامی باشیم و از حق مردم دفاع کنیم و با مشکلاتی که در مدیریت وزارت راه وجود دارد، کاری که خودمان باید انجام دهیم را دنبال کنیم.

وی در ادامه سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: مشکلاتی که اخیراً و شب گذشته در فرودگاه مشهد پیش آمد قابل تامل است، مسافران بیش از ۷ ساعت در هواپیما محبوس بودند. عده‌ای می‌گویند وزیر راه در حوزه هوایی خوب کار کرده اما خوب است بروید و متوسط تأخیری‌های مسافرت‌های هوایی را ببینید لذا مدیریت آن چنانی را ندیدیم و نداشتیم.  

وی عدم مدیریت وزرات راه و مسکن و شهرسازی را یکی از دلایل اصلی استیضاح آخوندی اعلام کرد و گفت: اگر کاری هم انجام شده در بسیاری از موارد عدالت رعایت نشده، در ۴ شهرستان بنده که از شهرستان‌های محروم است وزیر راه در مسائل جاده‌ای و ریلی این شهرستان‌ها که باید در آنجا وجود داشته باشد توجه خاصی نداشته است.

ترکی در خاتمه گفت: همچنین در پرداختی‌ها معاونان وزارت تا پایین دریافتی‌های خودشان را دارند اما کارگرانی که به صورت قراردادی در این وزارت خانه مشغول کار هستند ۸ ماه است که حقوق خود را دریافت نکردند. حمایتی که اخیراً از طریق شرکت‌های خصوصی با پیامک‌هایی که به نمایندگان طی این چند روز (شرکت‌هایی که تحت امر وزارت راه و شهرسازی) صورت می‌گیرد، نشان می‌دهد که رابطه‌بازی‌ها وجود دارد.

۱۲:۳۰*مدیرعامل راه‌آهن در حادثه ریلی سمنان مقصر نبود/ صحت عملکرد سیستم هشدار در سانحه برخورد دو قطار

ابوالفضل حسن‌بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس، یکم اسفندماه سال ۹۵ و در حمایت از وزیر راه و شهرسازی، با تشریح جزئیات سانحه ریلی استان سمنان در آذرماه سال جاری، گفت: قاضی پرونده حادثه سمنان اعلام کرد؛ این حادثه عمدی نبوده و سهوی بوده، اما معلول خطای انسانی است و در اینجاست که باید گفت سیستم هشدار به طور دقیق عمل کرده است و سیستم ATC و CTC کار خود را درست انجام داده است.

وی افزود: با لوکوتیورانان چندین بار به صورت جمعی و هم فردی گفت‌وگوهایی داشتیم و همه لوکوموتیورانان به این امر اذعان داشتند که اشکالات موجود در سیستم هشدار امروز در متروی تهران و حتی در آن‌سوی دنیا نیز وجود دارد.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌ در مقطعی خواستند تا یکی از شرکت‌های داخلی را زیرسوال ببرند که وقتی به آنجا مراجعه کردیم، مشاهده کردیم این مجموعه در سال ۸۳ قراردادش ایجاد شده و در سال‌های ۸۵ و ۸۶ اجرایی شده و خرید این دستگاه‌ها (ATC و CTC) بین سال‌های ۸۳ و ۸۶ عملیاتی شده است.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد:‌ گروهی در مقطعی سعی داشتند تا این فضا را ایجاد کنند که دستگاه ATC و CTC به درد نمی‌خورد و ما باید دستگاه جدیدی را از روسیه و یا آمریکا خریداری کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا گروهی با من مذاکره می‌کردند که اگر شما اجازه دهید ما می‌توانیم با قیمت ۷ میلیارد دلار همه این تجهیزات را از آمریکا بیاوریم تا دیگر این مشکلات وجود نداشته باشد. من از آنها سوال کردم شما چگونه می‌خواهید ۷ میلیارد دلار را تأمین کنید، آنها گفتند ما همه چیز را به عهده می‌گوییم، زیرا ما پولی در آمریکا بلوکه‌شده داریم. می‌توانیم خودمان رابطه برقرار کرده و این دستگاه‌ها را خریداری کنیم.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: من در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور مطرح کردم که مافیایی پشت ماجرای سیستم ATC و CTC است و شما نباید تسلیم مافیا شوید. مافیایی که هرچه در داخل ایران است، می‌گوید به درد نمی‌خورد و عنوان می‌کند ما باید یا از روسیه خریداری کنیم یا از آمریکا و یا از اسرائیل بخریم و رونوشتی از این نامه را به دفتر مقام معظم رهبری ارسال کردم و آقای رئیس‌جمهور نیز ابلاغ کردند که رسیدگی بعدی.

حسن‌بیگی خاطرنشان کرد: در ارتباط با سانحه ریلی استان سمنان با تعداد زیادی از کارشناسان و متخصصان موضوع را بررسی کردم، در نهایت همه این جمع به این نتیجه رسیدند که این حادثه، حادثه‌ای نیست که بخواهد مدیرعامل شرکت ملی راه‌آهن در آن مقصر باشد.

وی با بیان اینکه زیرساخت راه‌آهن تهران ـ مشهد نیاز به تغییر دارد، افزود: مجلس باید تصمیم بگیرد یک راه‌آهن دوخطه و دوبانده از تهران تا مشهد کشیده شود، این وضعیت در خور شئونات ۲۰ میلیون زائر ایرانی که همه ساله به مشهد مقدس سفر می‌کنند، است و باید برای این امر ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار بگذاریم و اگر این کار را نکنیم، ما نمایندگان مجلس باید استیضاح شویم، نه‌اینکه این گناه را هر روز به گردن فردی بیندازیم و او را برداریم و فرد دیگری را جایگزین کنیم. آیا وضعیت با این جابه‌جا کردن افراد، تغییر می‌کند؟ و آیا وظیفه شرعی ما برداشته می‌شود؟

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: در وزارت راه هم در بخش هوایی و هم ریلی، زمینی و دریایی کارهای بزرگی در حال انجام است و در بخش مسکن نیز مدیریت جدید و استراتژیک برای این بخش طراحی و در این وزارتخانه حاکم شده است.

۱۲:۴۵*باید عذرخواهی مدیرعامل راه آهن را به فال نیک گرفت


غلامرضا تاج‌گردون، نماینده مردم گچساران در جلسه علنی نوبت صبح امروز مجلس و در مخالفت با استیضاح عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استعفا و عذرخواهی مدیرعامل راه آهن در حادثه قطار سمنان را باید به فال نیک بگیریم، اظهار داشت: اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم نمی‌توان به عملکرد وزارت راه در مجموع نمره منفی داد.

وی افزود: برای سال ۹۶ و در بودجه نتوان یک میلیارد دلار اعتبار برای پروژه‌های ریلی وزارت راه اختصاص دهیم؛ پس خودمان را هم باید مقصر بدانیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مطرح شدن شبهاتی درباره مداخلات فرزند وزیر راه در برخی قراردادها و معاملات این وزارتخانه گفت: من این موضوع را از آقای آخوندی پرسیدم و ایشان هم  همه اسناد را به من داد که بررسی کردم، اگر به این نتیجه می‌رسیدم که چنین مسائلی صحت دارد به خاطر امثال آقای آخوندی، آخرت خود را نمی‌فروختم.

تاج گردون همچنین با رد انتصاب‌های سیاسی در وزارت راه گفت: اکثر معاونان وزیر در دولتهای مختلف حضور داشته‌اند و خدمت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: سالانه ۲۰ الی ۲۵ هزار نفر در جاده‌ها کشته‌ می‌شوند. آیا تنها مقصر این حوادث، وزیر راه است؟ باید سهم راننده، جاده و وسیله‌نقلیه را هم در نظر گرفت و هر کدام را متناسب با سهمشان مجازات کرد.

۱۲:۵۵*جمله شائبه‌دار بر نمایشگر مجلس هنگام استیضاح آخوندی/ حلقه نمایندگان دور دولتی‌ها

جلسه علنی امروز یکشنبه اول اسفند مجلس شورای اسلامی با این که تماماً به استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی داشت، اما شاهد حاشیه های انگشت شماری بود که به شرح ذیل است:

ـ در بدو ورود آخوندی به مجلس، بعضی اعضای شاخص فراکسیون امید از جمله غلامرضا حیدری و محمدرضا تابش به سمت وی رفته و ضمن روبوسی دقایقی با وزیر صحبت کردند.

ـ همچون نوبت های قبلی حضور گروهی اعضای هیات دولت در مجلس، جمعی از نمایندگان با تجمع در جلوی صحن که محل نشستن دولتی هاست به رایزنی با آنان پرداخته و عملاً به سخنان ناطقان بی اعتنایی کردند.

ـ سیدمهدی مقدسی نماینده اراک که در موافقت با استیضاح صحبت می کرد در بخشی از سخنان خود با اشاره به این که در روزهای اخیر چند نوبت به علت عارضه خفیف قلبی به بیمارستان مراجعه کرده است، به طنز خطاب به نمایندگان گفت که اگر به واسطه این عارضه، اتفاقی برایش افتاد، آن را به بندهای استیضاح وزیر راه اضافه نکنند.

ـ نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه که در موافقت با استیضاح عباس آخوندی صحبت می کرد هنگام سخنان خود خطاب به وی گفت: «۴۰ میلیارد پول بی پدر و مادر چه شد؟» که علی لاریجانی رئیس مجلس به میان سخنانش آمد و اظهار داشت: «شما این قدر عصبانی بودید که پول را مورد خطاب قرار دادید» که قاضی پور جواب داد: «وقتی ۴۰ میلیارد از بیت المال می رود، حتماً من عصبانی می شوم».

ـ امروز و در روز استیضاح وزیر راه، جمله ای از مقام معظم رهبری بر روی صفحه نمایشگر میانی صحن به نمایش درآمد که شائبه هایی ایجاد کرد؛ جمله این بود: «باید مسائل مهم تر و فوری تر از تقدم برخوردار شوند»

ـ خروج علی لاریجانی رئیس مجلس از صحن و نشستن مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس با تعابیر گوناگونی از سوی خبرنگاران مواجه شد که عمدتاً حول یک محور می چرخید و آن این که خیال ها از بابت بی حاشیه بودن استیضاح و ابقای وزیر راه آسوده است.

۱۴:۳۰*بعد از طرح استیضاح اسناد «تخلفات آخوندی» بر سرما ریخته شد/ مداخله کارکنان وزارت راه در معاملات دولتی/قرارداد ۵۰ میلیاردی و دوشغله بودن معاون توسعه بنادر

محمد دهقان نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی، امروز (یکشنبه یکم اسفند ماه ۹۵) در موافقت با استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی اظهار داشت: ما برای مسائل شخصی در موافقت با استیضاح آقای آخوندی اینجا نیامده‌ایم بلکه عمومی است.

وی افزود: بحث اصلی استیضاح آن است که ما برای احساسات جریحه‌دار شدن مردم کشور گفتیم این کار نظارتی (استیضاح) انجام شود اما پس از اینکه اسم ما در لیست استیضاح‌کنندگان وزیر راه قرار داشت طبیعتاً‌ اسناد بر سر ما ریخته شد.

نماینده مردم چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: مشتی از کاغذ و اسناد به دست ما رسید که ما به عنوان یک نماینده از منظر ملی و نه از منظر مسائل شخصی به موافقت از استیضاح برخواستیم ما این اسناد را مطالعه کردیم و جلسات متعددی برگزار کردیم تا ببینیم این اسناد و مدارک تا چه حد صحت دارد البته مسئولان نظارتی به هر دلیلی ملاحظه می‌کنند و جرأت نداشتند یا دوست نداشتند که به ما اسناد بدهند اما یکسری کارشناسان شجاع در بازرسی و غیره با ما جلسات متعددی گذاشتند و ۱۳.۵ ساعت ما با وقت کم، وقت گذاشتیم و اسناد ارائه شده را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدم که اکنون که جلسه استیضاح فراهم شده برای اصلاح امور برخی مطالب باید در این جلسه گفته شود.  

دهقان بر همین اساس اضافه کرد: اگر آخوندی رأی نیاورد من اصلاً ناراحت نیستم و اگر هم رأی آورد من از ایشان خواهش خواهم کرد که مواردی که ذکر می‌کنیم، بررسی شده (از آنجایی که چک کردیم و بدون سند نیامدیم اینجا صحبت کنیم). بنا بر اینکه ما امری غیر از صداقت اینجا بیان کنیم هیچ داعیه‌ای نداشتیم و نداریم.  

این نماینده در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: طبق سندی که در دست بنده است قراردادی بین بستگان آقای آخوندی به نام محمدمهدی احمد آخوندی با شرکت راه‌آهن بسته شده و طبیعتاً می‌توانید آن را ببینید و برخی از نمایندگان هم البته از آن خبر دارند. این قرارداد می‌گوید آقای محمدمهدی احمد آخوندی بیاید و پزشک قطار را تأمین کند. ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان این موضوع تأمین شود. پس از آن پزشکان طی نامه‌ای عنوان کردند و به رئیس راه‌آهن ایراداتی وارد کردند که چرا این کار را به ایشان محول کردید اینکه کار بلد نیست! بعد هم عدم نظارت شرکت رجا بر حسن انجام پیمانکار پزشک به علت ارتباط نسبی وزیر راه با پیمانکار پزشک به طوری که این قرارداد، قرارداد ۵۸ میلیاردی ریالی بدون انجام مناقصه و ترک تشریفات به بستگان نزدیک وزیر راه و شهرسازی واگذار شده که حتی سابقه‌ای در کار اعزام پزشک در قطار هم نداشته است.

وی ادامه داد: در این سه ماه بیش از ۲۰۰ مسیر بدون پزشک اعزام شده و متأسفانه اخیراً در قطار اهواز به تهران که پزشک حضور نداشته یک نفر از هموطنان ما فوت شده است که اسم پزشکان هم در این نامه وجود دارد.  

«موضوع دیگری که بنده سند آن را در دست دارم این است که یک آقایی در راه‌آهن فعال بوده البته مدتی ترک کار می‌کند و می‌رود ۵ میلیارد و ۷۰۷ میلیون تومان با راه‌آهن قرارداد می‌بندد و به عنوان منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده وی را بازرسی به دادگاه فرستاده است. ایشان اکنون معاون توسعه و تجهیز سازمان بنادر است. آقای آخوندی! شما به عنوان یک آدم شریف نباید بگذارید در زیرمجموعه شما چنین اتفاقاتی بیفتد».

نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس، یادآور شد: یک لیست ۲۴ نفره‌ای مدیران دوشغله راه‌آهن منتشر شده که این بر اساس لیست مسئولیت ایشان را در راه‌آهن نوشتند و آن طرف‌تر هم لیست شرکت‌هایی که در دست دارند یعنی یک پا در دولت و یک پا در شرکت!

وی برهمین اساس اضافه کرد:‌ متأسفانه خیلی از اینها کاری که در این شرکت‌ها انجام می‌دهند مرتبط با کاری است که در راه‌آهن است و این به نظر من یک ایراد جدی است و باید برطرف شود. یکی دیگر از موضوعات در مورد آقای سعیدنژاد است در مسئولیت ما باید کار کنیم و هم مواظبت کنیم که اطرافیانمان خدای ناکرده ناسلامتی ایجاد نکنند. آقای سعیدنژاد همزمان با مدیرعامل بنادر، رئیس هیأت مدیره شرکت خصوصی صندوق توسعه صنایع دریایی بوده. اینکه ایشان سفرهای خارجی و اینکه چقدر پول گرفته قبلاً به آن اشاره شده است. طبق گزارش روزهایی که ایشان حتی سفر خارجه بوده هم ذکر شده است.

وی بر همین اساس اضافه کرد: یکی از کارهایی که سعیدنژاد انجام داده است همان قرارداد ۵۰ میلیارد تومانی است که ایشان بسته برای لایروبی بنادر که ۵۰ میلیارد تومان ارزش آن بوده و به شرکتی که متعلق به صندوق کارکنان مجموعه بنادر است انجام شده، این به عنوان منع مداخله کارکنان دولت در معاملات دولتی پرونده برایش تشکیل داده شده و در رفت‌وآمد دادگاه است.

دهقانی همچنین یادآور شد: این گونه موارد خطر ایجاد می‌کند وقتی که راه‌آهن ۲۴ تا مدیر آن دو شغله هستند یعنی هم هیأت مدیره شرکت هستند و هم در دولت مشغول هستند از آن راه‌آهن چنین اتفاقاتی هم بیرون می‌آید. افرادی که سر یک کار هستند باید به همان کار بچسبند. یکی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه وزیر راه ۱۴ نفر از مدیران آن به دادگاه معرفی شدند آن هم به خاطر منع دو شغله بودن. هر چند مسائل دیگری هم برای بحث استیضاح وجود دارد اما گفتن بیشتر از آن ممکن است کدورت ایجاد کند اما من فهرست از خطاها و خلاف‌ها زیاد دارد ولی آنها تنها نمونه‌ای از تخلفات بود.  

14:50*حتی یک نفر از نزدیکانم در هیچ قراردادی مداخله نداشته‌ است

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در جلسه استیضاحس در نشست علنی نوبت عصر مجلس اظهار داشت: تعدادی از نمایندگان کمیسیون عمران تلاش داشتند که در مخالفت با استیضاح و حمایت بنده پشت تریبون صحبت کند که آیین نامه داخلی مجلس چنین اجازه‌ای به آنها نمی‌دهد لذا بنده به سهم خود از این نمایندگان تشکر می‌کنم.

وی افزود: 13 نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی نامه‌ای به بنده تحویل دادند که علاقمند به قرائت آن از پشت تریبون مجلس بودند اما آیین نامه مجلس در این مورد هم به آنها اجازه نمی دهد و بنده به سهم خود از حمایت های آنها تشکر می کنم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: حتی یک نفر از نزدیکان من در هیچ قراردادی در وزارتخانه مداخله و شرکت نداشته‌اند.

آخوندی در ادامه گفت: می‌گویند راه‌آهن با محمدمهدی احمد آخوندی قرارداد امضا کرده است. اولاً راه‌آهن نبود، بلکه شرکت رجا بوده که یک شرکت واگذارشده است و ربطی به راه‌آهن ندارد. دوماً محمدمهدی آخوندی نبوده، بلکه جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی بوده است. آقای محمدمهدی آخوندی از دانشمندان ایران است که برای ایشان محافظ گذاشته بودند که یک‌موقع ترور نشود.

وی تصریح کرد: شرکت رجا با جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی قراردادی بسته و این چه ربطی به فرد دارد. این قرارداد فردی و شخصی نیست که این‌چنین در تریبون مطرح می‌کنند که تنها برای مردم ایجاد نگرانی می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: اقای سراج رئیس سازمان بازرسی می‌گوید تا زمانی که گزارشی نهایی نشده و رئیس سازمان بازرسی زیر آن را امضا نکرده، دارای هیچ سندیتی نیست. پس چگونه کارشناسان سازمان بازرسی به ادعای آقای دهقان اطلاعات خام بدون بررسی در اختیارشان قرار می‌دهند که بیایند و پشت تریبون بگویند.

آخوندی خاطرنشان کرد: در خصوص هیأت مدیره که سه سال کار کرده و هر سال حسابرسی و بازرس قانونی داشته، چگونه غیرقانونی می‌شود؟ دیوان محاسبات مگر زیر نظر مجلس نیست؟ آقای لاریجانی این دیوان یک بار به شما گزارش کرده‌اند و حتی یک نکته‌ هم به شما گفته‌اند که اینها خلاف قانون است؟ چگونه یک هیأت مدیره غیرقانونی می‌تواند سه سال فعالیت کند.

وی پیرامون حضور دوشغله‌ها در وزارت راه گفت: می‌گویند 24 نفر دوشغله هستند. یک نفر از آنها را به من بگویید. اینکه نمی‌شود بدون هرگونه مدرک بخواهیم هر ادعایی بکنیم. این کشور قانون دارد، دادگاه دارد، شورای تخلفات اداری دارد، لااقل تا امروز به یکی از اینها ارائه می‌دادید.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: چرا از هیچ مجرای قانونی پیگیری نکردید؟ از مواردی که عنوان کردید نه یکی از آنها محکومیت دادگاه دارد و نه محکومیت دیوان محاسبات. می‌گویند و شنیده‌ایم که حرف نمی‌شود.

آخوندی تصریح کرد: الان خدمت اقای رئیس اعلام می‌کنم، البته خود آقای رئیس هم در مجلس قبلی قربانی همین داستان بوده‌اند و همین حرف‌ها را راجع‌به همین رئیس مجلس زدند. شما را به خدا و پیغمبر اگر یک صفحه مدرک واقعی دارید به آقای رئیس و قوه قضائیه بدهید. مگر این کشور مجاری قانونی ندارد؟

وی خاطرنشان کرد: درباره آقای سعیدی‌نژاد بگویم قراردادی که می‌گویند اصلاً مربوط به دوره ما نیست بلکه مربوط به دوران گذشته است. شرط من بر این بوده که هر کسی می‌خواهد در وزارتخانه ما کوچک‌ترین سمتی بگیرد، باید در هیچ شرکتی که با وزارتخانه طرف معامله است، هیچ سهمی نداشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی افزود: قانون تا 5 درصد سهم اجازه می‌دهد اما من می‌گویم حتی یک درصد هم نمی‌شود.

آخوندی پیرامون سخنانی در باره دخالت فرزندش در قراردادهای وزارت راه گفت: اگر حتی یک مورد داشتید که فرزند من در یک قراردادی کوچک‌ترین مداخله‌ای داشته به رئیس مجلس یا قوه قضائیه یا هرکسی که خواستید بدهید. آدم که نمی‌تواند همین‌طوری دیگران را متهم کند.

وی ادامه داد: یک مورد از این مواردی که گفته می‌شود صحت ندارد و کذب محض است و بنده از آقای رئیس خواهش می کنم ،یک فکری به حال قانون بکنند زیرا این روش واقعا درست نیست، بنده در مبارزه با فساد مدعی هستم و این ادعا را می کنم درهر جایی که خواستید ثابت می کنم. بنده از تمام نهادهای نظارتی تحقیق و بررسی کردم و گفته اند وزارت راه و شهرسازی پاک ترین وزارتخانه در عملیات قراردادی است. اتفاقاتی نظیر املاک و حقوق نجومی، حتی یک مورد نیز درباره وزارتخانه ما نبوده است.

15:30*«آخوندی» وزیر ماند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

پس از اتمام صحبت‌های استیضاح‌کنندگان و وزیر راه و شهرسازی، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طبق آیین‌نامه داخلی پارلمان «عدم اعتماد» به آخوندی را به رأی وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 74 رأی موافق، 176 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از 257 نماینده حاضر در صحن علنی، با استیضاح آخوندی مخالفت کردند که بدین ترتیب آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی باقی ماند.

نظر شما