شناسهٔ خبر: 133422 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

حسن لطفی نمایندۀ مردم رزن در مجلس در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ نماینده:

چرا دولت نسبت به بیمه کشاورزان  بی توجه است؟

حسن لطفی عمده اشتغال مردم رزن کشاورزی است، اما متأسفانه هیچ حمایتی از آن نمی‌شود. به طور مثال چه اشکالی دارد که کشاورزان و خانوده‌شان بیمه شوند؟! چرا دولت به این مسئله توجهی نمی‌کند؟

هفته نامه «نماینده» / «حسن لطفی»، نمایندۀ مردم رزن در دهمین دورۀ مجلس شورای اسلامی است؛ وی توانست در مرحلۀ دوم انتخابات با کسب ۲۵٬۹۹۷ رأی از مجموع ۴۸٬۹۳۴ رأی مأخوذۀ صحیح، در رتبۀ اول رزن، وارد خانۀ ملت شود پس از آن به عضویت کمیسیون اجتماعی پارلمان درآمد. وی در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده» که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید، عدم توجه به زیرساخت‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های کشور را از مهم‌ترین بروز مشکلات در این مناطق برشمرد.
مهم‌ترین مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستید، چیست؟
ما مشکلات عدیده‌ای در کشور داریم که آسیب‌های اجتماعی یکی از آنهاست. این معضل که عوامل متعددی دارد، اکنون دامن‌گیر ۳۰ درصد از شهرنشینان شده است. این مشکلات عوامل متعددی دارد. اگر بخواهیم مشکلات و آسیب‌های اجتماعی حل شود ابتدا باید ریشه‌های آنها را بررسی و شناسایی کرده و ریشۀ آنها را بخشکانیم.
فکر می‌کنید مهم‌ترین علت بروز این معضل چیست؟
بیشتر آسیب‌های اجتماعی ناشی از مهاجرت‌های بی‌رویه‌ای است که از شهرهای کوچک و روستاها به شهرهای بزرگ انجام می‌گیرد. در شهرهای کوچک نظارت اجتماعی وجود دارد و افراد بر رفتار یکدیگر نظارت دارند و همین مسئله موجب می‌شود تا آنها به سمت جرائم کشیده نشوند. اما به محض اینکه همین افراد در شهرهای بزرگ حاضر می‌شوند، از آنجایی که آن نظارت اجتماعی بر آنها حاکم نیست و هیچ‌گونه ابایی از ارتکاب به جرائم ندارند، مرتکب تخلف می‌شوند.
فکر می‌کنید باید با چه راهکاری از آن جلوگیری کرد؟
باید برای مردم در شهرهای کوچک و روستاها نه به اندازۀ شهرهای بزرگ که در حد خودشان فرصت شغلی فراهم کنیم و همان‌گونه که در این شهرها شهرک‌های صنعتی ساخته می‌شود به ایجاد این شهرک‌ها در روستاها و شهرها نیز اقدام کنیم.
پس دلیل مهاجرت افراد به شهرهای بزرگ، عدم اشتغال لازم است؟
می‌تواند یکی از عوامل مهاجرت باشد. از سوی دیگر مشوق‌هایی برای مهاجرت همچون ایجاد جاذبه‌های شهری و احداث شهرک‌های صنعتی در اطراف شهرهای بزرگ، فراهم می‌کنیم و سپس می‌گوییم چرا مهاجرت صورت می‌گیرد یا حاشیه‌نشینی ایجاد می‌شود!؟
نرخ بیکاری در این منطقه چگونه است؟
مشکل دیگر این حوزۀ انتخابیه و به‌طور کلی کشور، معضل بیکاری است. متأسفانه دولت‌های گوناگون به جای اینکه زیرساخت‌های اشتغال‌زایی را در کشور توسعه و تجهیز کنند، همچنان شاهد افزایش آمار بیکاری در کشور هستیم. این در حالی است که اشتغال‌زایی پول لازم ندارد بلکه مستلزم سیاست‌گذاری مشخص و دقیقی است. باید بسترهای مناسب را برای این امر ایجاد کنیم در حالی که برخی در کشور از بیکاری رنج می‌برند، افرادی چند شغله یا مهاجرین کشورهای دیگر همچون افغانی چندین شغل دارند که باید این روند اصلاح شود.
کشاورزی چه میزان از اشتغال این منطقه را تشکیل می‌دهد و چه اندازه شرایط مطلوبی دارد؟
در حالی که عمده اشتغال این منطقه کشاورزی است، اما متأسفانه هیچ حمایتی از آن نمی‌شود. به طور مثال چه اشکالی دارد که کشاورزان و خانوده‌شان بیمه شوند!؟ چرا دولت به این مسئله توجهی نمی‌کند؟
مطالبات کشاورزان پرداخت شده است؟
بله امسال با هزار بدبختی مطالباتشان پرداخت شده است اما بیمۀ کشاورزی به تعهداتش عمل نمی‌کند. علی‌رغم اینکه سرما محصولات کشاورزی را از بین می‌برد یا آفت‌های گوناگونی به محصولات می‌رسد اما هیچ‌کس نظارت و توجهی به این مسئله نمی‌کند. از سوی دیگر کاهش قیمت کالاها منجر به  ورشکستگی و ضرر بالای اقتصادی این افراد می‌شود. اینها عواملی هستند که دست به دست هم می‌دهند و باعث می‌شوند که آسیب‌های اجتماعی دامن‌گیر جامعه شود.
مردم از شرایط بهداشت و درمان رضایت دارند؟
بهداشت و درمان شرایط نسبتاً خوبی دارد و باید از وزیر بهداشت و درمان در این خصوص تشکر کنم. شاید شرایط ایده‌آل نباشد اما قابل قبول است.
ارزیابی‌تان از راه‌های مواصلاتی این حوزه چیست؟
متأسفانه به‌جای تقویت زیرساخت‌ها سالانه ۱۷-۱۸ هزار نفر در مسیر کشته می‌شوند. همچنین ۱۰۰ هزار نفر معلول آسیب دیده ناشی از تصادفات به جامعۀ معلولین برمی‌گردند و اینها بر اثر غفلت بوده چراکه کار با برنامه‌ریزی دقیق و علمی صورت نگرفته است. متأسفانه آنجایی که هیچ استفاده‌ای ندارد راه ساخته شده و آنجاهایی که لازم است و باید توجه می‌شده، هیچ اقدامی صورت نگرفته است.  
در پایان اگر صحبتی دارید، بفرمائید؟
از دولت می‌خواهیم تا به قشر کشاورز توجه ویژه‌ای داشته باشد. لازمۀ این امر اصلاح زیرساخت‌ها و تقویت و توسعۀ آنهاست. دولت باید به مناطق محروم توجه ویژه‌ای داشته باشد. چه اشکالی دارد ۴ شهرک صنعتی را هم در مناطق محروم بسازیم این مسئله موجب جاذبۀ افراد و پایبندی‌شان به روستاها و جلوگیری از معضل مهاجرت بی‌رویه خواهد بود.  


 

نظر شما