شناسهٔ خبر: 133397 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

هنوز تحریم‌های اولیه آمریکا در زمینه مالی و بانکی وجود دارد

عراقچی// عراقچی گفته که بخش بانکی و مالی وضعیت به حالت عادی برنگشته است. در این زمینه برجام مقصر نیست، بلکه تحریم‌های اولیه آمریکا در این زمینه هنوز وجود دارد.

به گزارش «نماینده»، جلسه ویژه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای بررسی چهارمین گزارش وزارت خارجه درمورد برجام صبح امروز با حضور سیدعباس عراقچی رئیس ستاد اجرای برجام برگزار شد.

سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نشست فوق‌العاده امروز کمیسیون امنیت ملی با حضور عراقچی گفت: رئیس ستاد پیگیری برجام در بررسی آخرین گزارش ارسالی از سوی وزارت امور خارجه تأکید کرد در این گزارش روند اجرایی برجام به صورت مفصل تشریح شده است.

وی ادامه داد: عراقچی توضیح داد که بعد از یک سال از اجرای برجام شرایط خوب است و آنچه که هدف ایران در برجام بوده محقق شده است به عنوان  مثال رفع تحریم‌ها مطابق توافق هسته‌ای برداشته شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بر اساس توضیحات معاون وزیر امور خارجه اینکه ما چقدر از رفع تحریم‌ها بهره برداری کرده‌ایم بحث دیگر است مثلا خرید هواپیما دیگر تحریم نیست همچنین تحریم خرید کشتی برداشته شده است اما اینکه چه تدابیری برای خرید هواپیما و کشتی داریم بحث دیگری است.

رفع موانع فروش نفت با اجرای برجام

نقوی حسینی با اشاره به صحبت‌های عراقچی عنوان کرد: برجام مانع و تحریم فروش نفت را برداشته است اما اینکه ما چگونه و چقدر نفت فروخته‌ایم موضوع دیگری است با این حال آثار عملی برجام در کلیه حوزه‌ها مشهود است در ۳ حوزه اصلی انرژی، حمل و نقل، مالی و بانکی که حوزه ‌های کلیدی هستند تحریم‌ها برداشته شده است.

وی اظهار داشت: عراقچی توضیح داده است که هر ۳ حوزه‌ای که از نظر طرف مقابل تحریم‌های فلج کننده داشته است برجام آنها را لغو کرده بنابراین تحریم‌های هسته‌ای هر ۳ حوزه برداشته شده و ایران به شرایط عادی برگشته است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه فروش نفت و پتروشیمی و سرمایه‌گذاری در حوزه نفتی به شرایط عادی برگشته است، ادامه داد: کندی که در این فضاها وجود دارد به برجام و موانع برجام برنمی‌گردد چراکه پول نفت هم برگشته و در اختیار جمهوری اسلامی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به توضیحات عراقچی در حوزه حمل و نقل توضیح داد: در حوزه حمل و نقل حدود ۸۵درصد تجارت کشور با کشتی انجام می‌شود. این حوزه یکی از حوزه‌های کلیدی بود که شدیدترین تحریم‌ها را شاهد بود. تقریباً مشکلات پرچم، دسترسی به بنادر، بیمه و رفت و آمدها حل شده است.

فعالیت بانکی و مالی به حالت عادی برنگشته است/ تحریم های اولیه مانع معاملات بانکی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص رفع موانع بانکی و مالی در پی اجرای برجام گفت: عراقچی توضیح داد که در این حوزه وضعیت به حالت عادی برنگشته است البته در این زمینه اجرای برجام مقصر نیست بلکه تحریم‌های اولیه آمریکا در این بخش هنوز وجود دارد که ما را از بهره برداری از سیستم مالی و بانکی آمریکا محروم کرده است. سیستم مالی بانکی آمریکا بزرگ و گسترده است و در بسیاری از معاملات با مشکل بانکی برخورد می‌کنیم یعنی مطابق برجام تحریم بانکی و مالی برداشته شده ولی تحریم‌های اولیه آمریکا پا برجاست به عبارتی برجام نقش خود را به درستی عمل کرده است اما تبدیل ارزها و مبادله آنها با مشکل مواجه است.

نقوی حسینی ادامه داد: بر اساس گفته‌های عراقچی FATF یکی از مشکلات پیش روی جمهوری اسلامی است البته مشکلات سیستم بانکی خودمان نیز در  این زمینه وجود دارد اما باید گفت که هیچ نوع اقدام بانکی و مالی مانع عملیات بانکی جمهوری اسلامی نیست و هر نوع اقدام برای بانک‌های ما امکانپذیر است.

به گفته این نماینده در بخش‌های دیگر مثل بهداشت ودرمان، کشاورزی و ... مشکلات از سر راه برداشته شده است.

ترامپ یکی از چالش های برجام است

وی با اشاره به بخش‌های چالشی گزارش چهارم وزارت امور خارجه از اجرای برجام گفت: عراقچی در این باره تأکید داشت که ترامپ یکی از چالش‌های برجام است البته اگر ترامپ قبل از برجام می‌آمد ایران دچار مشکلات جدی می‌شد چون قبل از برجام اجماع بین‌المللی علیه ما وجود داشت اما اکنون این اجماع به نفع ایران و به حمایت از برجام وجود دارد.

نقوی حسینی تأکید کرد: پس شرایط ما به جهت برجام شرایط بسیار خوب در مقابله با ترامپ است و اگر برجام نبود ترامپ ابزارهای بسیاری برای مقابله با جمهوری اسلامی داشت.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به توضیحات معاون وزارت امور خارجه در خصوص نتایج برجام گفت: نتایج برجام لطف کسی به جمهوری اسلامی نبوده و کشوری به ما لطف نکرده بلکه این هنر جمهوری اسلامی ایران بود که با یک نرمش قهرمانانه خود را احیا کرده و حقوق خود را از حلقوم آنها بیرون کشیده است.

وی ادامه داد: در جلسه عنوان شد در حال حاضر ترامپ تحت فشارهای مختلفی از جمله عربستان سعودی و دیگران است و همه می‌خواهند او را برعلیه ایران تحریک کنند. رئیس جمهور آمریکا ممکن است سناریوهای مختلفی را پیش بگیرد و بدترین سناریو می‌تواند این باشد که با حفظ برجام جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهد.

اگر تمدید تحریم ها از سوی ترامپ تصویب شود برجام پاره شده است

این نماینده مجلس افزود: عراقچی تأکید داشت آمریکا با وضع تحریم‌های جدید غیرهسته‌ای تلاش دارد مانع انتفاع ایران از منافع برجام شود و به هر شکل ممکن ایران را در تنگنا قرار دهد. ترامپ و تیم او سعی می‌کنند با گسترش ایران هراسی مانع فعالیت‌های ایران شوند و اجازه ندهند ما از منافع برجام بهره‌مند شویم.

نقوی حسینی تأکید کرد: این جمله که "ساختار تحریم ها هنوز حفظ شود" چه از بیرون مطرح شود چه از داخل گسترش ایران‌هراسی است و مانع همکاری بنگاه‌های اقتصادی با ایران می‌شود. پایان اردیبهشت ماه ترامپ باید در مورد بلااثر کردن تحریم‌ها علیه ایران تصمیم بگیرد. بلااثر کردن تحریم‌ها باید هر ۴ ماه به تصویب رئیس جمهور آمریکا برسد بنابراین اگر ترامپ بلااثر کردن تحریم‌ها را تمدید کند تکلیف روشن است و اگر تمدید نکند تحریم‌ها برگشت پیدا خواهد کرد  و در واقع همان پاره کردن برجام است.

بخش عمده ایران هراسی خنثی شده است

نقوی حسینی اظهار داشت: عراقچی در یک جمع بندی گفت در حال حاضر جمهوری اسلامی در حوزه‌های مختلف از جمله موشکی موفقیت‌های خوبی کسب کرده است و بخش‌های عمده‌ای از ایران‌هراسی خنثی شده است. با این حساب یک جمهوری اسلامی آماده، محکم و استواری در مقابل برجام قرار دارد که اگر برجام نبود نمی‌دانستیم که شرایط ما چگونه می‌شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه عراقچی تأکید داشت قرار نبود برجام خصومت آمریکا علیه ایران را بردارد، توضیح داد: هدف برجام برداشتن موانع اقتصادی ایران بود که موفق شدیم این موانع را از سر راه برداریم.

نظر شما