شناسهٔ خبر: 133386 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

چرایی کم تحرک شدن مساجد از دیدگاه رجبی دوانی

 رجبی دوانی بنده معتقدم اگر روحانیون و مساجد همانند قبل انقلاب عمل می‌کردند و با جدیت به برنامه‌های خود ادامه می‌دادند، ما با مسائلی از قبیل شبیخون، تهاجم فرهنگی و نفوذ می‌توانستیم به سرعت مقابله کنیم.

به گزارش «نماینده» محمد حسین رجبی دوانی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در حاشیه همایش اندیشه راقی گفت: تحلیل وضعیت موجود روحانیت و مساجد و مقایسه آن با قبل از انقلاب گفت: رژیم طاغوت به عنوان دشمن ارزشهای دینی و انسانی(آزادی و استقلال و...)، شناخته می‌شد و به همین جهت مردم نفرت عجیبی از این رژیم داشتند و تنها جایی که می‌شد به نوعی این نفرت را ابراز داشت، مسجد بود. لذا محور اعتراضات مردم محسوب می‌شد و مردم هم تبعیت و حرف شنوی قابل توجهی از روحانیت داشتند و آنها هم به همین شکل تابع امام بودند و در نتیجه اندیشه‌های ایشان را منعکس و متوجه مردم می‌کردند.

وی گفت: الان رابطه مردم با امام جماعت به استحکام قبل انقلاب  که به خاطر وجود رژیم طاغوت بود، نیست و این حالت بعد از انقلاب کمرنگ شده لذا امام احساس خطر کرده و فرمودند «مساجد سنگر است، سنگرها را حفظ کنید» چون مساجد در حال از دست دادن کارایی قبل انقلاب خود بودند و  علل از دست دادن کارایی مساجد خالی شدن آنها از امام جماعت به دلیل رفتن به سراغ کارهای اجرایی و یا کمرنگ شدن حضور ائمه جماعات فاضل از مسجد می‌بود.

استاد تاریخ اسلام با بیان راه حلهایی جهت استحکام رابطه مردم با روحانیت گفت: یکی از این راه‌ حلها بازگرداندن مساجد به رویکرد قبل انقلاب‌شان در عمل است و نه شعار. البته همایشهایی در این زمینه برای افزایش توان مساجد برگزار شده است. البته مسئولان به این نقطه نظر رسیده‌اند که بهترین پایگاه برای نشر اندیشه‌های دینی و خنثی سازی توطئه‌های دشمن و بحث نشر اندیشه‌های ولایت، مسجد است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) در پایان با بیان تعارض یا عدم تعارض برخی محافل شهری نظیر سراهای محله با مسجد گفت: اینکه مراکزی برای فعالیت های فرهنگی باشد خوب است اما اخیرا بنده از یک  مسئولی شنیده‌ام که این مراکز مورد گلایه رهبری قرار گرفته‌اند چون بعضا برنامه‌های کم ارزش، بی‌ارزش و یا حتی ضد ارزش برگزار می‌کنند از جمله بعضی کلاسهای سبک خاص موسیقی و...البته درحال حاضر برنامه‌هایی جهت تعامل بین این دو نهاد در حال اجراست، اساسا امکان ایجاد توافق بین این دو نهاد وجود دارد تا بازدهی و کارایی هر دو بالا برود.

نظر شما