شناسهٔ خبر: 133379 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

خسارت سرمازدگی باغ‌داران پرداخت نشد

شریعت نژاد مجمع نمایندگان شمال در نامه‌ای اعتراضاتشان را نسبت به عدم تخصیص‌ها، مطرح کرده و آن را به سخنگوی دولت ارجاع دادند. البته هنوز جوابی از سوی دولت نگرفتیم و مسئولان مدعی هستند که تخصیص صورت گرفته است.

هفته نامه «نماینده»؛ شمس‌الله شریعت‌نژاد*/ بارش شدید برف طی روزهای اخیر در مازندران موجب شد تا خسارت‌های زیادی به باغ‌داران مرکبات شمال وارد شود. برآورد خسارت چیزی حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است اما آنچه که مصوب شده ۲۷۰ میلیارد تومان بوده، این در حالی است که تاکنون چیزی در عمل تخصیص نداده‌اند. از سوی دیگر این مسئله با اعتراض گستردۀ باغ‌داران روبه‌رو بوده است. این خسران کشاورزان را تحت فشار قرار داده است چراکه باید کشاورزی را در این شرایط انجام دهند.

از سوی دیگر مسئولان اعلام می‌کنند که به خسارت دیده‌ها کمک می‌کنیم اما حداقل باغ‌داران کیوی تاکنون هیچ کمکی احساس نکرده‌اند. این افراد در ازای فروش محصولاتشان ریالی دریافت نکرده‌اند و برای لطمات ایجاد شده مجبور هستند تا از تسهیلات استفاده کنند.

مجمع نمایندگان شمال حدود ۲، ۳ هفتۀ گذشته در نامه‌ای پیرامون این موضوع که آن را به امضا رساندند اعتراضاتشان را نسبت به عدم تخصیص‌ها، مطرح کرده و آن را به سخنگوی دولت ارجاع دادند. همچنین در این نامه خواستار تسریع در امر تخصیص مصوبات دولت برای جبران خسارت باغ‌داران شمال شدیم. البته هنوز جوابی از سوی دولت نگرفتیم. مسئولان مدعی هستند که تخصیص صورت گرفته اما در منطقه چیزی مشاهده نکرده‌ایم.

هرچند باید این نکته را یادآوری کنیم که هیچ جای نگرانی در تأمین مرکبات بازار شب عید نداریم. چراکه حدود ۵۰ درصد از مرکباتمان در خارج از شمال تولید می‌شود. در بخش شمالی کشور نیز خسارت مرکبات در غرب مازندران کمتر از ۱۰ درصد است. بیشتر خسارت محصولات در شرق استان مازندران صورت گرفته است. ازاین‌رو اکثر انبارها در منطقۀ غرب مملو از مرکبات است. اما برخی از آنجایی که تصور می‌کنند تمامی مرکبات شمال سرما و یخ‌زده هستند به واردات روی می‌آورند.

این در حالی است که نباید به بهانۀ یخ‌زدگی واردات مرکبات را انجام دهیم. آنهایی که به دنبال واردات هستند بخش قابل توجهی را تشکیل می‌دهند که اگر زمانی تولیدات داخلی به‌طور کل معدوم شود، آن زمان خوش به حال این افراد خواهد بود. این افراد به دنبال بهانه هستند و نباید بهانه دستشان بدهیم. نیاز ما در داخل کشور تأمین است و هیچ کمبودی از این حیث برای شب عید وجود ندارد. معقتدم وزیر جهاد کشاورزی نیز مصمم است که از ورود مرکبات به داخل کشور جلوگیری کند. قطعاً واردات بی‌رویه را در حالی که در بازار مرکبات به اندازه کافی وجود دارد خیانت به تولیدکننده‌ها می‌دانیم و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

از سوی دیگر برای جلوگیری از تکرار این قبیل رخدادها باید به‌دنبال گونه‌های مقاوم در سرما که استقامت بیشتری دارند، باشیم این امر مستلزم الگوی کشتی نوین است تا مدل‌هایی که به سرمازدگی حساسیت بیشتری دارند یا مستعد به سرمازدگی هستند در مناطق سردسیر کشت نشود. الگوهای کشتی نوین با توجه به طول دورۀ سرما این نوع گونه‌ها را بررسی می‌کنند. به طور مثال می‌توانند با توجه به تجربۀ گذشته نوع آب‌وهوایی مناطق را در ۵۰ یا ۱۰۰ سال آینده مشخص کنند و بر این اساس محدودیت‌های کشتی نیز تعیین خواهد شد. این در حالی است که تاکنون کار کارشناسی به آن شکل در بخش کشاورزی صورت نگرفته و مردم به شکل سنتی محصولات را کشت می‌کنند.

در مناطق خسارت دیده این دورۀ سرمازدگی هرازگاهی در سال‌های مختلف صورت گرفته است حتی ۱۰-۱۲ سال قبل شاهد این مسئله بودیم و امروز نیز شاهد تکرار این سرمازدگی هستیم؛ ازاین‌رو قطعاً باید الگوی کشت که در برنامۀ ششم توسعه به آن توصیه شده است را ایجاد کنیم و دولت باید آن را در کشور پیاده کند تا براساس آمار و داده‌ها در خصوص کشت گونه‌های گیاهی و مرکبات توصیه کند تا کمتر دچار خسارت شویم و محصولات تولید شده قابلیت رقابت و عرضه در بازار را داشته باشند.

*نمایندۀ مردم رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در مجلس

نظر شما