شناسهٔ خبر: 133356 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ظریف: لیست تحریم‌های شورای امنیت را به دستگاه‌های ذی‌ربط ارجاع خواهیم داد

ظریف.jpg نماینده مردم تهران در مجلس از برگزاری نشست فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس با حضور وزیر امور خارجه خبر داد.

به گزارش «نماینده» فریده اولادقباد نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس شورای اسلامی، در تشریح نشست امشب فراکسیون متبوعش اظهار داشت: نشست فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی مجلس امشب (شامگاه دوشنبه ۲۵ بهمن‌ماه ۹۵) با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و اعضای فراکسیون برگزار شد.

نماینده مردم تهران در مجلس با تشریح دیگر جزئیات نشست مذکور تصریح کرد: نمایندگان در ادامه سؤالات خود را از وزیر امور خارجه مطرح کردند و مواردی از قبیل وضعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در دانشگاه هند، وضعیت مهاجران افغانستان، توسعه دیپلماسی و مباحث اقتصادی همچنین توسعه دیپلماسی سیاسی، حفظ منافع ملی کشور را مطرح کردند و ظریف نیز در این باره توضیحاتی را به نمایندگان ارائه داد.

اولادقباد برهمین اساس اضافه کرد: نمایندگان همچنین در خصوص زندانیان ایرانی خارج از کشور، حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور نیز سؤالاتی مطرح کردند. همچنین در خصوص لیست تحریم‌های شورای امنیت نیز نمایندگان خواستار این شدند که این لیست به دستگاه‌ها ارجاع داده شود که وزیر امور خارجه در پاسخ گفت؛ ما لیست تحریم‌های شورای امنیت را به دستگاه‌ ذی‌ربط ارجاع خواهیم داد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه در ادامه جلسه به توسعه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی تأکید کرد و به سؤالات نمایندگان در این حوزه نیز پاسخ داد.

«ظریف همچنین در خصوص توسعه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی اعلام کرد که این توسعه باید براساس حفظ منافع ملی کشور باشد؛ همچنین وضعیت بسیاری از دانشجویان ایرانی خارج از کشور را تشریح کرد.»

اولادقباد با اشاره به اینکه بسیاری از دانشجویان ما در هند وضعیت نامطلوبی دارند، گفت: با توجه به اینکه خانواده این دانشجویان به کمیته مربوطه مراجعه کرده و خواستار رسیدگی به وضعیت آنها شده بودند ما این موضوع را به وزیر امور خارجه انتقال دادیم که او در پاسخ گفت پیگیر این موارد هستیم.

وی ادامه داد: یکی از موارد مطرح شده از سوی اعضا این بود که در هیأت‌هایی که به خارج از کشور سفر می‌کنند خانم‌هایی نیز به عنوان اعضای هیأت همراه در این سفرها حضور داشته باشند و بانوان را به عنوان سفیر انتخاب کنند که در این باره نیز ظریف توضیح داد که نمونه آن خانم افخم بود؛ بسیاری از بانوان حاضر در جلسه نظرشان براین بود که از توانمندی زنان کشور در وزارت امور خارجه نیز استفاده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ادامه جلسه نیز بر جذب سرمایه و جذب توریست تأکید شد و ظریف در این باره عنوان کرد که ارزیابی که آنها برای سفرای‌شان داشته و بیشترین پارامتر مهم برای آنها فعالیت‌های اقتصادی است. همچنین ظریف اعلام کرد که مقرر شده است کالاهای غیر نفتی و خدمات فنی مهندسی را بیشتر صادر کنند و ۷۰ درصد فعالیت‌های سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور براساس فعالیت‌های اقتصادی است. یعنی نگاهشان بیشتر براساس فعالیت‌های اقتصادی است.

وی همچنین عنوان کرد: حدود ۷۸ نماینده مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور داشتند که متولی آن فراکسیون دیپلماسی و منافع ملی بود  که البته نمایندگان با طیف‌های مختلف در این جلسه حضور داشتند.  

نظر شما