شناسهٔ خبر: 133350 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار، ریزگردها را در خوزستان ۵۰ درصد کاهش می‌دهد

ریزگرد.jpg نماینده اهواز با اشاره به انفعال مسئولان در قبال پدیده ریزگردها در خوزستان گفت: اگر کانون‌های داخلی گرد و غبار کنترل شود، ریزگردها ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش «نماینده»، همایون یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی امروز سه‌شنبه ۲۶ بهمن در نشست خبری با خبرنگاران با موضوع بحران قطعی برق طی چند روز اخیر در استان خوزستان ریشه این بحران را در ریزگردها عنوان کرد و با یادآوری اینکه افزایش گرد و غبار در خوزستان از ابتدای دهه ۸۰ و به واسطه کم‌آب شدن این استان رخداد، گفت: ۶۵درصد منشأ ریزگرد در خوزستان خارجی و ۳۵درصد داخلی است که کانون‌های داخلی به عنوان نزدیک به سکونت‌گاههای مردم از شدت و ماندگاری بیشتری برخوردارند.

وی تعداد کانون‌های داخلی گرد و غبار در خوزستان را ۷ و مساحت آنها را ۳۵۰هزار هکتار اعلام کرد و با تأکید بر اینکه اگر کانون‌های داخلی کنترل شوند به میزان ۴۰ تا ۵۰ درصد از میزان ریزگردها می‌کاهد، خاطرنشان کرد: کانون‌های داخلی گرد و غبار بدترین نوع ریزگردها را تولید می‌کنند.

یوسفی از ضرورت فعال شدن دیپلماسی کشور جهت کنترل کانون‌های خارجی گرد و غبار سخن گفت و با هشدار نسبت به اینکه بی‌تدبیری در قبال ریزگردها، آن را به یکی از بزرگترین مشکلات کشور در سالهای آینده تبدیل می‌کند، گفت: هم ایران و هم خاورمیانه برروی کمربند گرد و غبار قرار دارند.

وی با اشاره به قطعی آب و برق در خوزستان در ۲ نوبت به فاصله ۱۵ روز آن را ناشی از مرطوب شدن گرد و غبار نشسته بر پست‌های برق عنوان کرد و اظهار داشت: اگر این اتفاق در فصل گرم سال رخ می‌داد شاهد آسیب‌های جدی‌تری بودیم.

نماینده مردم اهواز با تصریح بر اینکه پیش‌بینی مناسبی در قبال مقابله با ریزگردها در استان خوزستان نشده و اکنون نیز شاهد انفعال در برخورد با آن هستیم، گفت: بحران گرد و غبار در درون استان خوزستان حل نمی‌شود و همانند دریاچه ارومیه یک همت ملی می‌طلبد.

نظر شما