شناسهٔ خبر: 133277 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ایران و حزب‌الله نقش مهمی در جنگ با داعش دارند

لاوروف وزیر خارجه روسیه خطاب به مقامات آمریکایی تاکید کرد که ایران و حزب الله لبنان نقش مهمی در نبرد با داعش در سوریه دارند.

به گزارش«نماینده» به نقل از راشا تودی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ادعای اسرائیل درباره ارسال سلاحهای روسی به حزب الله را رد کرد و گفت که تل آویو باید این ادعا را ثابت کند.  

وی افزود: ایران و حزب الله نقش مهمی در جنگ با داعش دارند و واشنگتن باید در زمینه اولویتهایش تصمیم بگیرد.  

به گزارش «نماینده»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه «ان تی وی» تصریح کرد که خارج کردن ایران از ائتلاف ضدتروریستی بر اساس  اتهامات بررسی نشده،  معقول نیست.

وی در این خصوص گفت: «اگر ظن و گمان‌هایی وجود دارد، باید بررسی شود اما خارج کردن ایران از ائتلاف ضدتروریستی تنها بر اساس حرف، معقول نیست و آمریکا به منطقی بودن و عقلانی بودن معروف است».

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد، آمریکا باید اعتراف کند که حزب‌الله نیز علیه تروریست‌های داعش مبارزه می‌کند.

وی در اینباره توضیح داد: «بله، روابط آمریکا با ایران در حال حاضر بیش از زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما، دچار مشکل است اما ما از این صحبت می‌کنیم که اقدامات بر اساس عقل سلیم باشد. اگر اولویت رئیس‌مهور ترامپ در حوزه بین‌الملل، مبارزه با تروریسم است، پس باید اعتراف کنند که در سوریه، نیروهای اصلی که در کنار ارتش سوریه  علیه داعش مبارزه می‌کنند،  حزب‌الله هستند که از حمایت ایران برخوردار است».

لاوروف در خصوص برخی اتهامات مبنی بر حمایت ایران از سازمانهای تروریستی گفت، که ایران تحت نظارت شورای عالی مبارزه با پولشویی (FATF)،   است.

وزیر خارجه روسیه یادآور شد که در ۸ فوریه، FATF گزارش دیگری را درباره اقدامات ایران در مبارزه علیه تأمین بودجه تروریسم ارائه کرد و «نتایج آن مثبت بود».

در تاریخ ۳ فوریه، دولت ترامپ، تحریم‌هایی را علیه ۲۵ شخصیت و نهاد مستقر در ایران، لبنان، امارات متحده عربی و چین به اتهام حمایت از برنامه موشک بالستیک تهران تحمیل کرد.

وی در بخش دیگری از مصاحبه خود ابراز امیدواری کرد که واشنگتن و مسکو علیه داعش در سوریه با یکدیگر همکاری کنند.
لاوروف روز یکشنبه (امروز) تصریح کرد که متقاعد شده است که ارتش روسیه و آمریکا بار دیگر، همکاری در زمینه مبارزه با داعش در سوریه را آغاز خواهند کرد.

وی در اینباره توضیح داد: «من به شدت معتقدم که دونالد ترامپ هر زمان که بر تعهد خود در مبارزه با داعش، تأکید می‌کند، واقعاً در این خصوص صادق است. ما آماده همکاری با وی هستیم».

لاوروف ادامه داد: «من متقاعد شدم که به محض آنکه شرایط اجازه دهد، همکاری و هماهنگی میان ارتش ما آغاز به شکل‌گیری می‌کند».

لاوروف در خصوص موضوع اوکراین نیز  اعلام کرد که سازمان امنیتی و همکاری در هیأت اروپایی نظارت ویژه بر اوکراین (OSCESMM) به این مسئله پی برده است که پنهان کردن نقض آتش‌بس توسط ارتش دولت اوکراین در «دونباس» بیهوده است.

نظر شما