شناسهٔ خبر: 133249 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

چرا دولت تعهدش در قبال بافت‌های فرسوده را اجرا نمی‌کند؟

بافت های فرسوده-دولت این روزها، ساختمان بهشت حاشیه‌ساز شده است؛ حاشیه‌هایی که توسط یک عده در بیرون شورا مدیریت می‌شود اما باید پرسید «این تنش و درگیری‌ها چه سودی برای مردم خواهد داشت؟»، پرسش دیگر، تکراری است اما باز باید اعضای شورا به‌جای کشمکش‌های سیاسی آن را از مسئولان اجرایی  پیگیری کنند «تعهدات دولت درخصوص بافت‌های فرسوده است. چرا دولت تعهد خود در قبال بافت‌های فرسوده را اجرا نمی‌کند؟»

هفته نامه «نماینده» /  پس از کش‌وقوس‌های فراوان، یک‌شنبه هفته گذشته، موعد گزارش شهردار تهران به اهالی شورای شهر بود تا ابعاد بیشتری از حادثه پلاسکو مشخص شود؛ اهمیت این جلسه فراتر از یک ارائه گزارش بود چراکه پس از پایان جلسه پارلمان شهری یک  پروژه سیاسی رقم خورد.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب با تیترهای جهت‌دار گزارش شهردار تهران در صحن شورا را سوخته خواندند و مدعی شدند: «راز پلاسکو مخفی ماند و قالیباف حاضر به عذرخواهی نشد.»

رسانه‌های اصلاح‌طلب در بیرون و عده‌ای در داخل ساختمان بهشت در صدد هستند حاشیه بر متن غلبه کند تا جلسات شورا با تنش و درگیری روبه‌رو شود، به‌خصوص پس از جلسه‌ای که شهردار به دعوت هیئت‌رئیسه به صحن شورا آمد و پیرامون پلاسکو به اعضا، گزارش داد.

سخنان قالیباف در آن جلسه به مذاق برخی از اعضا و رسانه‌های اصلاح‌طلب خوش نیامد. سه‌شنبه هفته گذشته بار دیگر اعضا در صحن شورا گرد هم جمع شدند تا درخصوص مسائل شهری تصمیم‌گیری کنند اما افشاگری یک عضو شورا در خصوص نفوذ عضو اصلاح‌طلب شورا در شهرداری با واکنش و حملهاین عضو اصلاح‌طلب روبه‌رو شد. ادبیات تند بین اعضا ردوبدل شد، چمران که ریاست شورا را برعهده داشت خطاب به این عضو اصلاح‌طلب شورا گفت: «شما از ادب خارج شده‌اید.»

رئیس پارلمان شهری همچنین با خطاب قرار دادن یک عضو حاشیه‌ساز شورای شهر به او یادآور شد که: «شما آغازگر این داد و بیداد بودید و جلسه را به هم ریختید با داد و فریاد، کسی به چیزی نمی‌رسد و تنها یک عده‌ای سوء‌استفاده می‌کنند و نتیجهآن تحقیر شوراست.»

این روزها، ساختمان بهشت حاشیه‌ساز شده است؛ حاشیه‌هایی که توسط یک عده در بیرون شورا مدیریت می‌شود اما باید پرسید «این تنش و درگیری‌ها چه سودی برای مردم خواهد داشت؟»، پرسش دیگر، تکراری است اما باز باید اعضای شورا به‌جای کشمکش‌های سیاسی آن را از مسئولان اجرایی  پیگیری کنند «تعهدات دولت درخصوص بافت‌های فرسوده است. چرا دولت تعهد خود در قبال بافت‌های فرسوده را اجرا نمی‌کند؟»

نمایندگان در نشست علنی (۲۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده۷۶ این لایحه با ۱۵۸ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۴ نمایندهحاضر در جلسه موافقت کردند.

بنابر ماده۷۶ اصلاح شده؛ دولت مکلف است از طریق اعمال سیاست‌های حمایتی، حقوقی، تشویقی و اعطای تسهیلات یارانه‌ای نسبت به احیا و بهسازی حداقل ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده شهری با رعایت سرانه‌های روبنائی و زیربنائی توسط بخش غیردولتی و شهرداری‌ها اقدام و مابه‌التفاوت سود تسهیلات یارانه‌ای مورد نیاز را همه ساله در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

پیش از این، موضوع بافت‌های فرسوده و مطالبه از تعهدات دولت توسط برخی از اعضای شورای شهر مطرح شده بود. پرویز سروری «رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران» ۴ دی ماه و قبل از مصوبهمجلس، گفته بود: «قانون‌های بالادستی به‌صراحت اعلام می‌کنند که دولت باید به تعهدات خود در قبال شهروندان تهرانی عمل کند اما دولت یازدهم تقریباً قدم تأثیرگذاری برای احیای بافت فرسوده برنداشته است؛ حتی موانعی را هم اضافه کرده است.»

وی تأکید کرد: «دولت باید مطالبات شهرداری تهران را پرداخت و نگاه بهتری به مدیریت شهری داشته باشد.»

رضا تقی‌پور «عضو دیگر شورای شهر» هم با بیان اینکه با وجود نص صریح قانون که دولت موظف به نوسازی بافت ناپایدار و فرسوده شهر تهران و سایرکلان‌شهرهاست اما همچنان شاهد بی‌توجهی‌هایی فاجعه‌بار در این خصوص هستیم.

او گفته بود: «در بدنه دولت، کمک به نوسازی بافت ناپایدار تهران روند بسیار کند و نزدیک به صفر داشته است.»

با توجه به مطالبه دو عضو شورای شهر تهران از دولت، نظر عضو کمیسیون عمران مجلس را نیز در این زمینه جویا شدیم.

«محمدرضا ملک‌شاهی‌راد» هم در تکمیل سخنان دو عضو شورای شهر، می‌گوید: «براساس قانون، حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری در حوزه وظایف دولت بوده و موظف  است تسهیلات مورد نیاز بافت‌های فرسوده را تأمین کند زیرا در هنگام بحران حادثه‌ساز خواهند شد؛ ازاین‌رو توجه به نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده پایتخت باید در اولویت کاری دولت قرار گیرد.»

وی با تأکید بر لزوم نوسازی بافت‌های فرسوده و مقاوم‌سازی ساختمان‌های پایتخت، گفت: «برای کاهش خسارات جانی و مالی ناشی از زلزله قطعی پایتخت باید به وضعیت نابسامان بافت‌های فرسوده توجه کرد.»

«آنچه باید از ساختمان بهشت شنیده شود پیگیری مطالبات مردم و همچنین پیگیری تعهد دولت به شهرداری درخصوص بافت‌های فرسوده است نه دروغ‌گو خواندن اعضا و دامن زدن به تنش‌های سیاسی»  

 
 

نظر شما