شناسهٔ خبر: 133221 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

شورای نگهبان می‌کوشد تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری موضوع «رجل سیاسی» را روشن کند

کدخدایی/2 سخنگوی شورای نگهبان از دستور کار این هفته شورا برای بررسی نظرات کارشناسی درباره واژه «رجل سیاسی» خبر داد و گفت: می‌کوشیم تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری، تفسیر شورای نگهبان از این واژه به نتیجه برسد.

به گزارش «نماینده»، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز شنبه ۲۳ بهمن در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پاسخ به سوالی درباره گذشت بیش از دو ماه و نیم از فراخوان این شورا جهت ارائه نظرات کارشناسی در مورد موضوع «رجل سیاسی» گفت: شورای نگهبان در این مدت درگیر بررسی مصوبات مجلس در چارچوب لایحه برنامه پنج ساله ششم توسعه بود که وقت زیادی از ما گرفت.

وی با اشاره به اینکه همزمان با بررسی برنامه ششم کار کارشناسی بر روی موضوع «رجل سیاسی» در پژوهشکده شورای نگهبان در حال انجام بوده و صبح امروز نیز جلسه‌ای در مورد آن برگزار شد، تصریح کرد: موضوع «رجل سیاسی» این هفته در دستور کار شورای نگهبان قرار می‌گیرد تا هر چه سریعتر تکلیفی را که قانون درباره تفسیر آن بر عهده ما قرار داده است انجام دهیم.

کدخدایی با ذکر این نکته که بخشی از نظرات پژوهشکده شورای نگهبان پیشتر به اعضای این شورا ارسال شده است، گفت: هنوز این موضوع را در دستور کار شورا قرار نداده‌ایم اما می‌کوشیم که تفسیر «رجل سیاسی» تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری به نتیجه برسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفساریه بندی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی که چندی پیش در مجلس به رأی نمایندگان گذاشته شد، خاطرنشان کرد: شورای نگهبان دخالتی در برگزاری انتخابات ندارد و مصوبه‌ای که از سوی مجلس به ما ارسال شده است در چارچوب موازین شرع و اصول قانون اساسی بررسی و نتیجه آن اعلام خواهد شد.

کدخدایی همچنین با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی درباره مصوبات اخیر شورای نگهبان گفت: در لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور بند ۵ الحاقی ماده یک علی‌رغم اصلاح به عمل آمده مغایر اصل ۶۰ قانون اساسی شناخته شد. به علاوه در بند الحاقی ۶ ماده ۴۱ با توجه به اینکه اصلاحی به عمل نیامده ایراد سابق این شورا کماکان به قوت خود باقیست و نامه رئیس دفتر رئیس‌جمهور رافع ایراد سابق این شورا نمی‌باشد.

سخنگوی شورای نگهبان با یادآوری اینکه شورای نگهبان در بررسی لایحه پنج ساله ششم توسعه به ۳۸ بند آن ایراد گرفت و ۱۰ تذکر نیز راجع به آن داد، گفت: ایرادات شورا نسبت به لایحه مذکور ذیل عناوین ایرادات قانون اساسی، مغایرت با شرع، مغایرت با سیاست‌های کلی ابلاغی و ابهامات وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در لایحه برنامه ششم توسعه نظارت می‌کند و آن را همزمان در دستور داشته است، عنوان داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته نظر خود را در این باره ارائه داد و ما نیز در آن هفته ایرادات مجمع را برای مجلس ارسال کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این لایحه به علت اختلاف میان مجلس و شورای نگهبان به فرمایش مقام معظم رهبری در مجلس مورد بررسی قرار گرفت لذا ما هم در شورای نگهبان آن را به عنوان لایحه تلقی کردیم از این رو ایراد بار مالی به آن وارد ندانستیم ضمن اینکه شورای نگهبان هیچ گاه به لوایح برنامه‌های پنج ساله و بودجه‌های سنواتی ایراد بار مالی نمی‌گیرد و مجلس نیز در مواد برنامه قید کرده است که بار مالی مصوبات مجلس باید در قالب بودجه سنواتی لحاظ شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه هیأت‌های نظارت استانی در انتخابات تکمیل شده است، تصریح کرد: هیأت‌های نظارت شهرستانی هم که تاکنون ۲۰۰ مورد آن تکمیل شده تا این هفته به پایان می‌رسد و درباره هیأت‌های نظارت در انتخابات خارج از کشور نیز بررسی‌های مقدماتی انجام شده که این هفته نتایج آن اعلام می‌شود.

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان بر تبلیغات زودهنگام برخی نامزدها و مقامات دولتی نظارت می‌کند یا نه؟ گفت: قانون انتخابات همان قانون گذشته است فلذا ما هیچ گونه مکانیزم و سازوکار قانونی مشخصی برای رصد کردن این گونه مسائل نداریم.

وی افزود: تا زمانی که وارد بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری نشویم اقدام خاصی نمی‌توانیم انجام دهیم اما طبیعتا اگر گزارشاتی در این زمینه در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به دست ما برسد، آنها را مدنظر قرار خواهیم داد.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره نظارت شورای نگهبان در پول‌هایی که توسط کاندیداها در انتخابات هزینه می‌شود، توضیح داد: نظارت بر این پول‌ها هم مانند نظارت بر تبلیغات است و ما امکان و ابزار خاصی برای نظارت بر پول‌های هزینه شده توسط کاندیداها نداریم، اگر گزارشاتی به دست ما برسد قطعا در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان، آنها را مدنظر قرار می‌دهیم.

ادامه دارد...

نظر شما