شناسهٔ خبر: 133177 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«جلال میرزایی» نماینده مردم ایلام در مجلس در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»:

تخصیص اعتبار لازم از سوی دولت برای اتمام پروژه های نیمه تمام

جلال میرزایی مردم می‌خواهند دولت اعتبارات لازم را برای پروژه‌های نیمه‌تمام و یا احداث نشده تخصیص دهد تا این پروژه‌ها با سرعت به پایان برسند.

به گزارش هفته نامه «نماینده» جلال میرزایی نماینده مردم ایلام، ایوان، شیروان، چرداول، مهران، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است.

وی در دور دوم توانست با ۶۲۲۳۱ رأی از مجموع ۱۶۵۲۸۹ رأی مأخوذه صحیح به‌عنوان نفر اول ایلام، وارد مجلس دهم شود. میرزایی با عضویت در کمیسیون انرژی خانه ملت به مردم کشورش خدمت می‌کند.


* در حال حاضر مهم‌ترین مشکل استان خود را چه می‌دانید؟

معتقدم مشکلات حوزه انتخابیه جدا از مشکلات کشور نیست. رکود حاکم بر کشور بر روی این منطقه نیز تأثیر گذاشته است که از جمله پیامدهای منفی آن می‌توان به معضل بیکاری اشاره کرد.


* چه ظرفیت‌هایی برای اشتغال این منطقه وجود دارد؟

با توجه به این‌که زیرساخت‌های این منطقه ضعیف و فاقد صنعت است و از سوی دیگر کشاورزی آنجا مدت‌ها به‌صورت سنتی انجام شده آمار بیکاری در استان بسیار فراگیر است.

البته دولت اقدامات بسیار خوبی به ویژه در بحث انتقال آب و مکانیزه کردن کشاورزی که می‌تواند طی یکی دو سال آینده تحول جدی در این بخش ایجاد کند انجام داده است.

به‌طورکلی با برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبارات چشم‌انداز خوبی می‌توان متصور شد اما وضعیت موجود، مطلوب نیست.


* راه‌های مواصلاتی چه شرایطی دارند؟

مشکل جدی در بحث راه‌های ارتباطی داریم چراکه علی‌رغم اهمیت بالای این منطقه به دلیل سفر عتبات عالیات به‌ویژه در ایام اربعین حسینی اما هنوز استان ایلام به شبکه راه‌آهن ریلی کشور متصل نیست. باوجود اینکه در چند سال گذشته مرتب بر تقویت راه‌های زمینی این منطقه تأکید می‌شود اما هنوز اقدام جدی از سوی دولت دیده نشده است.

قرار بود ادامه بزرگراه کرمانشاه به ایلام تا مهران ساخته شود اما به دلیل عدم تخصیص اعتبارات لازم هنوز این پروژه تکمیل نشده است.


* در برنامه ششم اعتباری برای این بخش دیده نشد؟

دیده شد اما هنوز تخصیص پیدا نکرده است هرچند اعتباراتی که در نظر گرفته شده بسیار کم است.


* شرایط بهداشتی و درمانی این منطقه را توصیف کنید؟

در بخش درمانی شرایطی مشابه شرایط سطح کشور داریم. شرایطی از قبیل اینکه هنوز بیمه‌ها بدهیشان را به مراکز درمانی پرداخت نکرده‌اند. وضعیت مراکز درمانی و دانشگاه علوم پزشکی به لحاظ مالی نیز اصلاً مطلوب نیست. بدهی بالایشان به دلیل عمل نکردن بیمه به تعهداتش به‌موقع است.


* چه میزان از ظرفیت‌های نفت و گازی استان ایلام در حد قابل‌قبول استفاده می‌شود؟

در کنار کشاورزی در ایلام حوزه نفت و گاز این استان قابلیت‌های خوبی دارد که می‌تواند آینده استان را رقم بزند.

ازجمله می‌توان به پالایشگاه گاز و همچنین تلاش‌ها برای استخراج نفت اشاره کرد.

البته روند استخراج با کندی پیش می‌رود چراکه قرار بود در آبان ماه امسال از میدان نفتی آذر و چنگوله روزانه ۶۳، ۶۴ هزار بشکه نفت استخراج شود اما این موضوع هنوز محقق نشده است.


* دلیل این عقب‌ماندگی چیست؟

به دلیل مشکلات تحریمی و عملکرد ضعیف شرکت پیمان‌کار این پروژه است. البته چندین پروژه پتروشیمی دیگر در منطقه داریم که پیشرفت فیزیکی آن‌ها بسیار کم بوده است.

به‌طورکلی محرومیت در ایلام وجود دارد اما با توجه به تحولاتی که قرار است در حوزه کشاورزی رخ دهد همچون موضوع ۵۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دشت عباس و دهلران که بنا به پروژه‌های تعریف شده در آینده تحت کشت آبی و آبیاری تحت فشار قرار خواهند گرفت چشم‌انداز خوبی را برای استان رقم می‌زند.

بنابراین در صورت اجرای این پروژه‌ها از یک‌سو زندگی ۲۰ الی ۳۰ هزار روستایی متحول می‌شود و از سوی دیگر از عدم مهاجرت آنها به شهر جلوگیری خواهد شد و موجب می‌شود تا فعالیت مولدی داشته باشند.


* آمار مهاجرت در استان ایلام چه میزان است؟

ایلام به‌طورکلی مهاجر فرست است و بیشتر مردم به خارج از استان و حتی خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.


* چه کشورهایی؟

استرالیا و اروپا از جمله مکان‌هایی است که مهاجران ایلامی برای زندگی‌شان انتخاب کرده‌اند. البته بنده از این مهاجرت خوشحالم چراکه حداقل آنجا امورات خود را می‌گذرانند چه‌بسا اگر در ایلام می‌ماندند به دلیل بیکاری درگیر آسیب‌های اجتماعی فراوانی می‌شدند.


* خواسته مردم شهرتان از دولت چیست؟

مردم می‌خواهند دولت اعتبارات لازم را برای پروژه‌های نیمه‌تمام و یا احداث نشده تخصیص دهد تا این پروژه‌ها با سرعت به پایان برسند. در حال حاضر مردم با چالش بیکاری مواجه هستند که در صورت فعال شدن این پروژه‌ها درصد قابل‌توجهی از اشتغال منطقه تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

نظر شما