شناسهٔ خبر: 133039 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اجرای برجام باید متوقف شود/طرح هسته ای بهارستان منتظر نظرلاریجانی

ذوالنور43 رئیس کمیته هسته ای مجلس با بیان اینکه با تحریم های جدید آمریکا، برجام نقض شده است تاکید کرد: طبق بند دوم فرمان رهبر معظم انقلاب اجرای برجام باید متوقف شود.

به گزارش «نماینده» حجت الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه آزمایش موشکی، اظهار داشت: در فرمان اجرای مشروط برجام که از سوی رهبر انقلاب  خطاب به رئیس جمهور صادر شده بود، یکی از شرایط نه گانه پذیرش برجام این بود که وضع هر گونه تحریم جدید تحت عناوین خودساخته ای مانند تروریسم و حقوق بشر نقض برجام محسوب می شود.

وی افزود: بنابراین هر تحریم جدیدی که طرف های مقابل با عناوین مختلف وضع کنند، نقض برجام محسوب می شود و دولت طبق قانون مصوب مجلس موظف به اقدام متقابل و متناسب است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکایی ها بنا را بر این گذاشته اند تا به گونه ای عمل کنند که در ظاهر، نقض برجام اتفاق نیفتد، اما هر تحریمی را که برجام می تواند آن را لغو کند و یا حداقل سست کند، همان تحریم ها را با عناوین دیگر محکم کرده و وضع کنند؛ این شگرد جدیدی است که آمریکایی ها پس از اجرای برجام تاکنون همواره استفاده کرده اند.

حجت الاسلام ذوالنور تصریح کرد: نوع اقلام و نیز شخصیت هایی که در تحریم های اخیر از سوی وزارت خزانه داری آمریکا هدف قرار گرفته اند، جنس کارشان از جنس تحریم های برجامی است، لذا از این بابت نیز با وجود آنکه تحت عناوین دیگر از قبیل برنامه موشکی دست به اعمال تحریم زده اند، اما نقض تعهدات برجام محسوب می شود.

وی با اشاره به تمدید قانون تحریم های ایران (ISA) و نیز تحریم های دیگر ایالات متحده علیه ایران پس از اجرای برجام گفت: ما از دولتمردان و دستگاه دیپلماسی این توقع را داشتیم و هنوز هم داریم که به قانون عمل کنند و ما چیزی اضافه تر از این، از آنها نمی خواهیم؛ در این رابطه مهمترین مطالبه ما اجرای دقیق و صریح قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام مصوب مهر ماه ۱۳۹۴ مجلس است.

رئیس کمیته هسته ای مجلس با اشاره به بند دوم فرمان مقام معظم رهبری برای اجرای مشروط برجام تاکید کرد: بر این اساس برجام نقض شده و دولت ما موظف است اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را متوقف کند و به قانون مصوب مجلس عمل کند.

ذوالنور تصریح کرد: ما این مساله را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی خواهیم کرد، اما چندان عزم جدی در مجلسی ها نمی بینیم که دولت را موظف به اجرای قانون کنند و اگر هم دولت را موظف کنند عزمی در دولت نمی بینیم که به قانون عمل کنند؛ یعنی روند دولت ما در عرصه دیپلماتیک فعلا وادادگی و انفعال است.

طرح هسته ای مجلس همچنان منتظر اجازه لاریجانی است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه درباره سرانجام طرح هسته ای جدید مجلس که پس از ارائه گزارش شش ماهه اول اجرای برجام مطرح شده بود و دولت را موظف به اقدام متقابل در برابر نقض برجام می کند، اظهار داشت: با تنفسی که در بین بررسی لایحه برنامه ششم و لایحه بودجه ۹۶ ایجاد شده، این مساله را پیگیری کردیم  که در صحن مطرح کنیم اما چون اجازه مطرح شدن این طرح را رئیس مجلس و هیات رئیسه باید بدهند، نواب رئیس مجلس از خودشان اعلام بی اختیاری کردند.

ذوالنور خاطرنشان کرد: نواب رئیس به ما گفتند که خود رئیس مجلس باید در رابطه با این طرح اعلام نظر کند و آقای لاریجانی هم خطاب به بنده گفت که باید این طرح را ببینم و نتیجه را اعلام کنم.

رئیس کمیته هسته ای مجلس تصریح کرد: ما همچنان منتظر اعلام نظر رئیس مجلس در رابطه با این طرح هستیم.

نظر شما