شناسهٔ خبر: 133024 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: صبح نو

آخوندی همچنان از حضور در کمیسیون طفره می‌رود

آخوندی آیا باز هم آخوندی به قصد بهارستان از ساختمان وزارتخانه بیرون می زند و در میانه راه، به مقصد دیگری خواهد پیچید یا ماراتن استیضاح او بالاخره به سرانجام خواهد رسید.

به گزارش «نماینده» به قصد مجلس شورای اسلامی بیرون زد، اما سر از مقصد دیگری درآورد. غیبت عجیب وزیر راه در جلسه کمیسیون عمران برای بررسی تقاضای استیضاح آقای وزیر، با اظهارنظرهای اعضای کمیسیون عمران و نقل قول‌های معاونان آقای عباس آخوندی، وارد فاز تازه‌ای شده است.

موضوعی که حتی حالا و در روزهای تعطیلی مجلس شورای اسلامی هم به بحثی داغ در میان نمایندگان مردم و استیضاح کنندگان تبدیل شده است. حتی داغ‌تر از موضوع استعفای آخوندی پس از ماجرای مرگبار دره «مبارک آباد» که تاکنون جان ۳ نفر از جمله یکی از مدیران دولتی را گرفته است.

«معاونان وزیر اعلام کردند که ایشان بین ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۳:۴۵ از وزارتخانه با هدف رفتن به کمیسیون عمران مجلس خارج شده‌اند و هیچ اطلاعی از ایشان ندارند! این گفتۀ معاونان ایشان است ونمی‌دانندچرا ایشان درجلسۀ کمیسیون شرکت نکردند.» این، صحبت‌های رییس کمیسیون عمران مجلس دهم است.

آقای «محمدرضا رضایی کوچی» در گفت و گو با هفته نامه «نماینده» از جلسه‌ای سخن گفته است که یکشنبه گذشته، قرار بود به دعوت کمیسیون عمران و با حضور وزیر راه و شهرسازی برای بررسی درخواست استیضاح آخوندی برگزار شود؛ اما آخوندی، نه تنها به جلسه کمیسیون عمران نرفت، بلکه دو روز بعد با ارسال نامه‌ای به رییس مجلس شورای اسلامی، از عدم دعوت خود به این جلسه گفت و غیبتش را این طور توجیه کرد.

غیبتی که البته برای چندمین بار، بهانه‌ای شده است تا استیضاح آخوندی را منتفی کند یا دست کم عقب‌تر بیندازد. روزشمار تقدیم نامه نمایندگان مجلس برای درخواست استیضاح وزیر راه و شهرسازی، حالا از عدد ۹۴ هم عبور کرده است. استیضاحی پرپیچ و خم که تاکنون چندین بار میان هیات رییسه مجلس و کمیسیون عمران در گردش بوده است و با احتساب تعطیلی این هفته مجلس، یکصدمین روز خود را نیز بدون نتیجه خاصی پشت سر خواهد گذاشت.

 استیضاحی پرماجرا که به گفته یکی از نمایندگان مجلس، بیشتر به «وقت کشی بی نتیجه» شبیه شده است. آقای «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» به «باشگاه خبرنگاران» گفته است: «برخی قصد داشتند در موضوع استیضاح وزیر راه وقت کشی کنند اما من معتقدم استیضاح آخوندی در مجلس انجام خواهد شد.» این عضو فراکسیون مستقلین ولایی مجلس، این را هم گفته است که در شرایط فعلی، شکی ندارم که آخوندی از مجلس دهم رأیی مبنی بر ادامه کار نخواهد گرفت: «معتقدم وزیر راه باید هرکاری‌ می‌تواند بکند تا این که طرح استیضاح وی به صحن علنی نرسد در غیر این صورت قطار وزارتش از ریل خارج خواهد شد.»

 اما چه شد که آخوندی در میانه مسیر وزارت راه تا مجلس شورای اسلامی، از حضور در ساختمان بهارستان منصرف شد؟

سرنخ این ماجراها را می‌توان در روزهای بعد از این جلسه یافت. وقتی به فاصله ۲۴ ساعت پس از زمان مقرر جلسه، آخوندی به بهارستان رفت و در صدد دلجویی از اعضای کمیسیون عمران برآمد. نایب رییس کمیسیون عمران مجلس دهم در این باره می‌گوید: «تردیدی در مطلع بودن آقای وزیر نیست.

 معاون پارلمانی وزیر فرمودند راه افتاده و در راه است، اما ما منتظر ماندیم و ایشان تشریف نیاوردند.»  آقای‌سیدهادی بهادری درباره حضورآخوندی، یک روز پس از غیبت در جلسه کمیسیون می‌گوید: «ایشان برای این که سوءتفاهم ایجاد نشود، یک روز بعد از روز دعوت به کمیسیون تشریف آورد و سعی کرد دلجویی کند از نمایندگان، اما گزارش کمیسیون به هیات‌رئیسۀ مجلس تقدیم شده بود.» این در حالی بود که نامۀ آخوندی به لاریجانی نیز که در آن مدعی بود به جلسۀ کمیسیون دعوت نشده است، عصر روز سه‌شنبه در رسانه‌ها منتشر شد؛ همان روزی که آخوندی به جلسۀ فراکسیون امید مجلس رفت.

 آخوندی در این نامه به دکتر علی لاریجانی نوشته بود: «ریاست و اعضای کمیسیون مستحضرند که اینجانب مقید به حضور در کمیسیون هستم و تاکنون هیچ دعوتی را بی‌پاسخ نگذاشته‌ام و روابط ما همواره از موضع احترام دو سویه بوده است. در ادامه رسیدگی به استیضاح نیز چنانچه کمیسیون مطابق آیین‌نامه با دعوت قبلی از اینجانب بخواهد که در کمیسیون حضور یابم، به طور حتم اقدام خواهم کرد و آمادگی پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات سوال‌کنندگان و استیضاح‌کنندگان را دارم.»

این در حالی است که «ایرنا» در این باره از قول سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نوشته بود: «طرح استیضاح آقای آخوندی به دلیل حضور نیافتن وی در کمیسیون، به هیات رییسه مجلس ارجاع شد. در آن جلسه همه معاونان وزیر آمده و توضیحی در مورد عدم حضور آخوندی نداده بودند.» از سوی دیگر، خبرگزاری «فارس» هم به نقل ازآقای صدیف بدری نوشت که دعوت این کمیسیون از آخوندی، بر خلاف ادعای وی، رسمی بوده است و حتی چند معاون او نیز در جلسه حضور داشته‌اند و منتظر حضور اقای وزیر بوده‌اند.

بدری گفته است: «در نشست اخیر کمیسیون عمران که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی حضور نیافته بود، همه معاونان او به جز یک نفر، آمده بودند.» او، ادعای وزارت راه را هم این طور پاسخ داده است: «این‌ها می‌گویند آخوندی باید کتبی دعوت می‌شده؛ هرچند ما دعوت کرده بودیم اما هیأت رئیسه قبول نکرد و گفت باید این دعوت رسمی باشد و گفتند باید جلسه مجدد برگزار شود.

بر اساس نامه هیأت رئیسه مجلس، ما یکشنبه جلسه بررسی استیضاح آخوندی را مجدد برگزار می‌کنیم.» سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: «این که می‌گویند دعوت نشده که نمی‌شود! چراکه به دفتر آنها گفته شده بود و خبر داشتند. مدیر کل امور پارلمانی آخوندی به کمیسیون عمران نامه داده بود که طی آن چندین نفر را به کمیسیون معرفی کرده بود و در آن نامه عنوان شده بود که این اسامی برای حضور در نشست هماهنگی شود؛ مفهوم این است که آنها خبر داشتند و آخوندی دعوت شده بود.»

 به گفته بدری، طرح استیضاح وزیر راه ۱۳ محور اصلی داشت که بیشتر بر پایه مباحث مدیریتی و موضوع حادثه قطار سمنان مشهد و دیگر مباحث بود: «کمیسیون عمران برگزار کننده جلسات بررسی استیضاح آخوندی به عنوان کمیسیون اصلی است و این موضوع را تا پایان رسیدگی می‌کند. یکشنبه هفته آتی هم نشست استیضاح وزیر راه مجدداً برگزار می‌شود؛ ‌ ما به صورت مکتوب از وی دعوت می‌کنیم که یکشنبه در جلسه حضور یابد که امیدواریم حاضر شود.»

حالا باید منتظر ماند و دید ماجرای وقت کشی‌های پی در پی آقای وزیر برای حضور در جلسه کمیسیون عمران و البته استیضاحی که محتمل‌تر از همیشه به نظر می‌رسد، به کجا خواهد رسید.

آیا باز هم آخوندی به قصد بهارستان از ساختمان وزارتخانه بیرون می زند و در میانه راه، به مقصد دیگری خواهد پیچید یا ماراتن استیضاح او بالاخره به سرانجام خواهد رسید. هرچه باشد، ماجرای استیضاح آخوندی و حاشیه‌هایش، درتاریخ مجلس دهم به عنوان یکی از جنجالی‌ترین ماجراها ثبت خواهد شد.

نظر شما