شناسهٔ خبر: 133006 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

ارزش ۶ هزار میلیارد تومانی قاچاق کشف شده در ۸ ماهه امسال

منتظری.jpg دادستان کل کشور با بیان اینکه تنها راه مبارزه با قاچاق کالا از بین بردن کالای قاچاق است، گفت: ارزش قاچاق کشف شده در هشت ماهه سال جاری، ۶ هزار و سیصد و سیزده میلیارد و ششصد میلیون تومان بوده است.

به گزارش «نماینده»، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز ضمن تبریک فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: همه شما می‌دانید که مسأله اقتصاد برای هر کشور رکن اساسی برای پیشرفت و سعادت و رفاه کشور هست ولی اقتصادی که مبتنی بر یک روش سالم و عادلانه‌ای باشد و اگر اقتصادی مبتنی بر عدالت و سلامت نباشد، طغیان است.

وی با بیان اینکه اساساً اقتصاد عادلانه و سالم می‌تواند موجب پیشرفت همه جانبه جامعه باشد، گفت: یک اقتصاد ناسالم و آلوده و بیمار هم وجود دارد؛ اقتصاد طاغوتی و طاغوت اقتصادی مطرح می‌شود.

دادستان کل کشور ادامه داد: واژه طاغوت مبالغه‌ای از طغیان است که طغیان به معنی مرز میانه حق و عدالت است؛ هر اقتصادی که از حد و مرز اعتدال و سلامت و حق و عدالت تجاوز کند، اقتصاد طاغوتی نام دارد و طاغوت اقتصادی کسانی‌اند که این حدود و مرزها را می‌شکنند.

وی افزود: امروز استکبار برای از پا در آوردن نظام جمهوری اسلامی توان خود را متمرکز کرده که به اقتصاد کشور ضربه وارد کند و از طریق اقتصاد، کشور را زمین گیر کند؛ تحریم‌هایی که سال‌ها بر این کشور استکبار تجویز کرده، برای این است که از این طریق بتواند ضربه کاری خود را به نظام وارد کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های دشمن برای ضربه زدن به نظام کشور، راه تحریم است که می‌تواند فشارهای اقتصادی را بر جامعه انقدر افزایش دهد که مردم را از نظام جدا کند و جدا شدن مردم و از بین رفتن نظام را به دنبال دارد؛ شما در سنگری مشغول خدمت هستید که نتیجه تلاش‌های شما می تواند تقابل با توطئه‌های استکبار باشد. کمر خود را محکم‌تر ببندید و تا می توانید در این عرصه تلاش کنید.

وی ادامه داد: ما باید در ضمن تلاش‌های خود و نقاط قوت، به آسیب‌های کار بپردازیم و شناسایی کنیم و در جهت رفع آسیب‌ها تلاش کنیم.

دادستان کل کشور تصریح کرد: شما باید بدانید که عهده‌دار یک مسئولیت سنگین و خطیری هستید که امروز در جامعه بسیار مهم است و برای تحقق اقتصاد مقاومتی مسأله مبارزه با قاچاق کالا بسیار مهم است؛ امروز در جامعه اقتصادی ما، قاچاق کالا و ارز در حکم یک بیماری خطرناکی است که به بدنه اقتصاد افتاده است و اگر با آن برخورد نشده و درمان نشود قطعاً اسیب جدی می رساند.

وی با بیان اینکه قاچاق بسیار خطرناک است، گفت: تلاش‌های شما جای تقدیر دارد که موفق شدید با مبارزه با این پدیده شوم روند مبارزه با قاچاق را تشدید کنید و نتیجه این تشدید افزایش کشفیات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری اضافه کرد: آمار ۱۰ ماهه را که نگاه می کردم ارزش قاچاق کشف شده در هشت ماهه سال جاری ۶ هزار و ۳۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بوده که این مبلغ کمی نیست؛ ارزش کالای کشف شده در هشت ماهه سال جاری نسبت به مشابه سال قبل ۷۶ درصد افزایش داشته است که حدود ۹۱ درصد از کشفیات توسط شما عزیزان بوده است و ۹ درصد از طرق دیگری کشف شده است که برای شما آمار افتخار آمیزی است.

وی ادامه داد: از این مبلغ ارزش مکشوفه مربوط به قاچاق کالا ۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد و سیصد میلیون تومان و ارز کشف شده سه هزار و ۷۳۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و ارز مکشوفه حاصل از پولشویی ۴۵۶ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

دادستان کل کشور بیان کرد: ما باید تلاش کنیم که قاچاق کالا وارد کشور نشود. به مرحله‌ای برسیم که از مرزها اجازه ورود کالا داده نشود.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری افزود: مقام معظم رهبری تأکید کردند که قاچاق کالای مکشوفه را آتش بزنید چرا باید دستور مقام معظم رهبری باید به عنوان سیاست قابل توجه به زمین بماند اگر مشکل قانونی دارید باید مشکل قانونی رفع شود؛ از دولت و مجلس می خواهم اگر نسبت به این امر کمبود قانون داریم، جبران شود یا از طریق لایحه یا طرح موضوع حل شود.

وی اظهار داشت: اگر ما در این زمینه نقص قانونی داریم از مجلس درخواست شود که الزام قانونی شود و همه مکلف شوند که کالاهای غیرمجاز در اولین فرصت معدوم شود و در این صورت قاچاقچیان کمتر به دنبال این هستند که آن را وارد کنند.

دادستان کل کشور افزود: در ارتباط با مبارزه با قاچاق کالا، تعامل و همکاری بین دستگاهی نیاز داریم. در استان‌ها به دادستان‌ها و دادستانی کل این امر را منعکس کردیم. در ساختار دادستانی کل نیز در معاونت اقتصادی دادستانی کل، اداره‌ای را برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی کردیم. ما موظفیم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی جدی تر وارد شویم.

وی ادامه داد: ممکن است برخی از دستگاه‌ها به دنبال منافعی باشند که در معدوم کردن کالا سنگ اندازی کنند. دو راه در این زمینه پیش رو داریم؛ راه اول این است که قانون ملزم کند که کالای قاچاق غیرمجاز اعم از صنعتی و دارویی و ماشین و... معدوم شود و دستگاه‌ها مکلف باشند که آن را معدوم کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: به نظرم تا زمانی که ما به صورت حدی و الزام قانونی در مسیر نابود کردن و از بین بردن کالای قاچاق نباشیم، همچنان باید شاهد آن باشیم.

وی تصریح کرد: راه مبارزه با قاچاق کالا این است که به مجرد کشف و اثبات قاچاق بودن کالا تلاش کنیم که کالا از بین برود و طرف به دنبال این نباشد که سندسازی کند و پول بدهد که کالا را از گمرکات نجات دهد.

دادستان کل کشور در پایان گفت: تنها راه مبارزه با قاچاق کالا از بین بردن کالای قاچاق است.

نظر شما