شناسهٔ خبر: 132924 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» پشت پرده سناریوهای تعویق چندباره استیضاح وزیر راه را بررسی کرد:

وقت‌کُشی برای استیضاح آخوندی

استیضاح آخوندی استیضاح آخوندی درحالی بار دیگر به بهانه عدم دعوت کتبی کمسیون عمران به تعویق افتاد که معاونینش اعلام کردند او در راه مجلس است.

هفته نامه «نماینده» ؛ ابتدای هفتۀ قبل، کمیسیون عمران مجلس گزارش بررسی استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی را به هیئت‌رئیسۀ مجلس ارسال کرد تا طبق آئین‌نامۀ داخلی مجلس در صحن علنی اعلام وصول شده و تاریخ برگزاری جلسۀ استیضاح مشخص شود؛ اما سرنوشت این گزارش به‌گونه‌ای رقم خورد تا به کمیسیون تخصصی بازگردد و روال کاری‌اش را از ابتدا، آغاز نماید.
درحالی‌که هفته‌های زیادی از طرح استیضاح «عباس آخوندی» در مجلس گذشته بود و کمیسیون عمران به‌خاطر تعطیلی جلسات کمیسیون‌های تخصصی امکان تشکیل جلسه و بررسی آن را نداشت، یکشنبه هفتۀ قبل، این موضوع در دستور کار قرار گرفت و تعداد زیادی از متقاضیان استیضاح نیز با حضور در این جلسه، منتظر شنیدن دفاعیات وزیر شدند، اما آخوندی تا پایان وقت مقرر در کمیسیون حضور نیافت و همین امر محور کنش و واکنش‌هایی شد که ارجاع دوبارۀ استیضاح به کمیسیون عمران را رقم زد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس پس از اتمام جلسۀ روز یکشنبه اظهار داشت: «بیش از ۷۵ نمایندۀ مجلس شورای اسلامی پس از اتفاقی که برای قطار تبریز- مشهد رخ داد، متقاضی استیضاح وزیر راه‌وشهرسازی بودند که به‌خاطر بررسی برنامۀ ششم حدود ۲ ماه نتوانستیم جلسۀ استیضاح را برگزار کنیم؛ امروز این جلسه برگزار شد و علی‌رغم اینکه در دستور هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و همۀ معاونین وزارت راه‌وشهرسازی به اتفاق نمایندگان متقاضی استیضاح در جلسه حضور داشتند، متأسفانه جناب دکتر آخوندی حضور پیدا نکردند.»
البته «عباس آخوندی» روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس مدعی عدم دعوت وی به کمیسیون شد و نوشت: «به استحضار می‌رساند که روز گذشته موضوع استیضاح اینجانب در دستور کار کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی قرار داشت. اینجانب موفق به حضور نشدم. در ضمن جهت مزید استحضار، هیچ دعوتی نیز از سوی کمیسیون برای حضور در جلسه، دریافت نکرده بودم.»
این ادعای وزیر راه‌وشهرسازی درحالی‌است که طبق اظهارات رئیس کمیسیون و تصاویر منتشر شده، تمامی معاونین وی در جلسه حضور داشتند و قطعاً این حضور، گواه دعوت قبلی افراد به این جلسه است.
علاوه برآن، «صدیف بدری» سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در واکنش به ادعای آخوندی گفت: «دبیرخانۀ کمیسیون عمران از طریق معاون پارلمانی وزیر، وی را برای نشست با استیضاح‌کنندگان دعوت کرده بود؛ آخوندی ادعا می‌کند که باید این دعوت به صورت کتبی انجام می‌شد اما در آیین‌نامۀ داخلی مجلس، بندی با عنوان لزوم دعوت کتبی از وزرا قید نشده است.»
گفتنی است عبارتی که در دستور کمیسیون درج شده «دعوت از آقای عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی جهت بررسی تقاضای استیضاح واصله» است که از انجام این دعوت حکایت می‌کند. تا اینجای اخبار مربوط به عدم حضور وزیر در کمیسیون را تقریباً همۀ رسانه‌ها مخابره کردند؛ اما بخش قابل تأملی که سؤال اساسی در مقابل نامۀ آخوندی و به دنبال آن دستور هیئت‌رئیسۀ مجلس قرار می‌دهد، مغفول مانده است.
«محمدرضا رضایی‌کوچی» در گفت‌وگو با «نماینده» پرده از راز مهمی برداشت. رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: «معاونین وزیر اعلام کردند که ایشان بین ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۳:۴۵ از وزارتخانه با هدف کمیسیون عمران مجلس خارج شده‌اند و هیچ اطلاعی از ایشان ندارند! این گفتۀ معاونان ایشان است و نمی‌دانند چرا ایشان در جلسۀ کمیسیون شرکت نکردند.»
«سیدهادی بهادری» نایب‌رئیس کمیسیون عمران نیز در گفت‌وگو با «نماینده» با اشاره به اینکه «تردیدی در مطلع بودن آقای وزیر نیست.» اظهار داشت: «معاون پارلمانی وزیر فرمودند راه افتاده و در راه است، اما ما منتظر ماندیم و ایشان تشریف نیاوردند.»
وزیر راه که روز یکشنبه به جلسۀ کمیسیون عمران مجلس نرفته بود، پس از ارسال گزارش کمیسیون به هیئت‌رئیسه مبنی بر عدم اقناع متقاضیان استیضاح، روز دوشنبه خودش را به جلسۀ کمیسیون عمران رساند. بهادری در این زمینه توضیح داد: «ایشان برای اینکه سوءتفاهم ایجاد نشود، یک روز بعد از روز دعوت به کمیسیون تشریف آوردند و سعی کردند دلجویی کنند از نمایندگان، اما گزارش کمیسیون به هیئت‌رئیسۀ مجلس تقدیم شده بود.»
نامۀ آخوندی به لاریجانی نیز که در آن مدعی بود به جلسۀ کمیسیون دعوت نشده است، عصر روز سه‌شنبه در رسانه‌ها منتشر شد؛ همان روزی که آخوندی به جلسۀ فراکسیون امید مجلس رفت.
سخنگوی فراکسیون امید که در گزارش خود از نشست با آخوندی با گفتن جمله‌ای مبنی بر اینکه «مسائل مطرح شده در حوزه‌های مختلف تخصصی فراوان بود و موضوع استیضاح چندان مورد بحث قرار نگرفت» اصرار دارد بگوید محور این جلسه، استیضاح آخوندی نبوده، در عین حال از مخالفت اکثریت اعضای فراکسیون با استیضاح آخوندی خبر داده و اظهار داشت: «در جلسۀ امروز فراکسیون با حضور عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی، کمیتۀ مربوط به بررسی سانحۀ تصادف قطار مسافربری در سمنان گزارش خود را در این رابطه ارائه کرد و پس از آن آقای آخوندی نیز توضیحاتی در این باره به نمایندگان ارائه نمود.»
به‌نظر می‌رسد ارجاع دوبارۀ موضوع استیضاح «عباس آخوندی» به کمیسیون عمران، درحالی‌که از یک طرف صحن علنی و کمیسیون‌های مجلس تا روز ۲۳ بهمن تعطیل است و از طرف دیگر گزارش کمیسیون تلفیق بودجۀ ۹۶ همان هفته به صحن علنی مجلس خواهد رسید و چند هفته از کار مجلس را به خود اختصاص خواهد داد، ضمن اینکه طبق آئین‌نامه تا پایان رسیدگی به بودجه امکان طرح هیچ موضوع دیگری در مجلس وجود ندارد، لذا کشیده شدن استیضاح آخوندی به صحن علنی را منتفی می‌کند.
ضمن اینکه حتی اگر نمایندگان تا پایان امسال هر ۵ هفتۀ باقی‌مانده را بدون وقفه تشکیل جلسه بدهند، ممکن است فرصت کافی برای رفع ایرادات شورای نگهبان به برنامۀ ششم توسعه نیز در اختیار نداشته باشند، چه برسد به تشکیل جلسه برای استیضاح این عضو کابینۀ تدبیر و امید.
گفتنی است با توجه به پیگیری جدی نمایندگان طیف‌های سیاسی مختلف مجلس دهم و محورهای متنوع استیضاح، طبیعی است که سطح نگرانی دربارۀ فرجام این استیضاح، حتی برای کسی که توانسته است از این تیغ تیز در مجلس اصول‌گرای قبل عبور کند، بسیار زیاد باشد.
تمامی این تلاش‌ها برای وقت‌کشی و کارنامه‌سازی با برگزاری برنامه‌هایی همچون جشن واردات هواپیما تاکنون نتوانسته است از وخامت اوضاع بکاهد و بعید است «تحویل بیش از ۲۳ هزار واحد مسکن مهر شهرهای جدید در دهه فجر» نیز باری را از دوش عوامل داخل و بیرون مجلس برای لابی‌گری و رایزنی با متقاضیان استیضاح بردارد.
به‌عنوان نمونه «محمداسماعیل سعیدی» نمایندۀ مردم تبریز در مجالس نهم و دهم اخیراً گفت: «جای تأسف است که بارها پیگیر بودیم به راه‌آهن میانه-تبریز اعتبار بدهند ولی نمی‌دادند، بارها می‌خواستند مشکل اتوبان تبریز-سهند حل شود که نمی‌شد، اتوبان تبریز-بازرگان زودتر آغاز شود و کار  بزرگراه تبریز-ارومیه تسریع یابد ولی می‌گفتند که پول نیست؛ اکنون که بر استیضاح تأکید داریم بعد از آن، اعتبارات حل شد!»
 

نظر شما