شناسهٔ خبر: 132875 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

قراردادهای ایران و فرانسه بعد از برجام به نفع ما نیست

مسعود دانشمند توتال خیلی هم معتبر نیست،نباید اینقدر برای حضور توتال در ایران اصرار کرد. فرانسوی‌ها برای ما بعد از برجام نقشه کشیدند و کیسه دوختند، چون پول داریم و هم بازار مصرفی خوب.

به گزارش «نماینده» مسعود دانشمند دبیرکل خانه اقتصاد ایران با انتقاد از گسترش بیش از حد مبادلات اقتصادی و تجاری در پسابرجام اظهار کرد: واقعا توجه دولت یازدهم به فرانسوی ها در پسابرجام با وجود کارشکنی های آنها در برجام تعجب آور است.
وی افزود: فرانسوی‌ها در دوران مذاکرات برجام خیلی ما را اذیت کردند و متاسفانه دولتمردان به جای اینکه در پسابرجام اولویتی برای فرانسوی‌ها قائل نباشند تمام هم و غم خود را برای قرارداد بستن با فرانسوی‌ها گذاشتند.
دبیرکل خانه اقتصاد ایران بیان کرد: فرانسوی ها در اقتصاد، تکنولوژی و صنعت بینابین هستند نه قدرت آلمان ها را در صنعت دارند و نه کالاهای مصرفی ایتالیا را و در دنیا هم کشورهای مختلف زیاد به سراغ آنها نمی روند و من تعجب می‌کنم که دولتمردان یازدهم چرا این قدر به فرانسوی‌ها علاقه دارند.
دانشمند خاطرنشان کرد: حتی شرکت توتال هم از شرکتهای معتبر نفتی نیست. وقتی شرکتهای بزرگی نظیر "بی پی" و یا "شل" هستند نباید اینقدر برای حضور توتال در ایران اصرار کرد.
وی گفت: وقتی قرار است هزینه کنیم چرا نباید خودروی آلمانی را به کشور بیاوریم و یا از صنایع کوچک ایتالیا استفاده کنیم؟ چرا همواره در همه معاملات تجاری فرانسه باید در صدر لیست دولتمردان ما باشد؟ فرانسه قطعا به بازار مصرفی ما طمع کرده است.
دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: فرانسوی‌ها نشان دادند در شرایط سخت پای ما نمی ایستند. در تحریم ها با این که منافع سنگینی در ایران داشتند شرکتهایی مثل توتال ایران را ترک کردند و یا پژو از ایران رفت و ضربه سختی با ندادن قطعه به ایران خودرو به این شرکت خودرو سازی وارد کرد.
دانشمند گفت: حتی شرکت آلستون که در زمینه برق با ایران همکاری می کرد همکاری خود را قطع کرد. اما متاسفانه دولت آقای روحانی در قراردادهای پسابرجام به سمت فرانسوی ها غش کرده است. این غش کردن جای سوال دارد.
وی خاطرنشان کرد: اکثر تکنولوژی‌ها و زیر ساختهای اقتصاد ما آلمانی است بنابراین حرکت به سمت آلمان‌ها معقول تر است. ولی فرانسوی‌ها برای ما نقشه کشیدند، چون هم بازار خوبی داریم و هم دارای پول هستیم. ما در سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داریم و ممکن است این درآمد بیشتر هم باشد.   بدهی خارجی ما هم ۷ یا هشت میلیارد دلار است.
دبیرکل خانه اقتصاد ایران گفت: مسئولان ما باید بدانند که ما با کشورهایی مثل بورکینافاسو و مالی فرق می‌کنیم، ما ساحل عاج نیستیم. کشورهای عربی ممکن است پول داشته باشند ولی در برابر ایران بازاری ندارند. ما قابل مقایسه با کشورهایی نظیر قطر، بحرین و امارات نیستیم.
دانشمند عنوان کرد: کشوری مثل پاکستان و بنگلادش هم جمعیت زیادی دارد، اما پول ندارد. بنابراین ما موقیعت ممتازی با داشتن پول و بازار مصرفی داریم و موقعیت دسترسی به بازارهای جنبی هم برای ما فراهم است. ما باید قدر و منزلت خودمان را بدانیم. دولتمردان ما نباید طوری رفتار کنند که هرکسی به ما سلام کرد همه دارایی‌های خود را به او بدهند. یادمان باشد که در همین گفتگوهای برجام فرانسه از آمریکا جلوی ما سخت‌تر می ایستاد.

نظر شما