شناسهٔ خبر: 132857 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مدیریت بحران اشکالات ساختاری دارد/ با گذشت بیش از ۲ سال هنوز نتوانستیم حکم علاالدین را اجرا کنیم

قالیباف/2 شهردار تهران با بیان اینکه با گذشت بیش از ۲ سال هنوز نتوانستیم حکم علاالدین را اجرا کنیم، گفت: مشکل تجهیزاتی نداریم.

به گزارش «نماینده» ،  محمدباقر قالیباف شهردار تهران امروز چهارشنبه ۱۳ بهمن در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی گزارشی که درباره حادثه آتش‌سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو ارائه داد، با اشاره به اینکه حوادث یا عامل انسانی دارد و یا ناشی از اشکالات ساختاری است، گفت: از نظر ساختاری، امروز در کشور نبود یک نگاه سیستمی و فرایند محور به حوادث، یک چالش جدی و انسانی است.

وی با تأکید بر موانع از مرحله قانونگذاری تا اجرا و نظارت، ابهام و تورم در قوانین، تداخل مسئولیت‌ها و تنظیم نبودن اختیارات و مسئولیت‌ها اظهار داشت: در سال ۷۶ هواپیمایی در اصفهان خارج از باند برروی زمین نشست که از ساعت ۸:۳۰ شب تا ۶ صبح روز بعد دسترسی به مسافران آن هواپیما صورت نگرفت.

قالیباف با یادآوری حادثه قطار نیشابور در بهمن سال ۸۲ با بیش از ۳۲۰ کشته و ۴۶۰ مجروح که بخش قابل‌توجه‌ای از قربانیان مفقود شدند و ۲ تصادف جاده‌ای در سال ۹۲ که حدود ۴۲ نفر مسافر در جریان آن در آتش سوختند، گفت: در فرآیندها و ساختارها در کشور دچار اشکال هستیم.

وی با اشاره به تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور با هدف پیشگیری از حوادث پس از زلزله بم خاطرنشان کرد: موضوع محیط زیست در کشور تبدیل به بحران شده و آلودگی آب و خاک ادامه‌دار است.

شهردار تهران با ذکر این نکته که قانون سازمان مدیریت بحران کشور ۵ ساله بوده و از سال ۹۲ به این سو مشکل قانونی دارد، در ادامه به موضوع حادثه پلاسکو پرداخته و گفت: در پلاسکو پیش از وقوع حادثه، شهرداری وظیفه پیشگیری داشت.

وی در توضیح با تصریح بر اینکه تهران تنها شهری است که مدیریت بحران در آن برعهده شهرداری بیان داشت: این وظیفه در سایر شهرها برعهده استانداری است.

قالیباف با یادآوری اینکه تهران تنها نقطه‌ای در کشور است که مرکز فرماندهی بحران به تمام معنا در آن وجود دارد، گفت: اقداماتی از قبیل مقاوم‌سازی پل‌ها در برابر زلزله، ارزیابی بیمارستان‌ها، ایجاد گروه‌های دوام برای هر مرحله بحران، آموزش و سازماندهی مردم، پیش‌بینی بیش از ۵ هزار گروه هنگام زلزله و ساخت بیش از ۱۲۰ سوله، به کارگیری همه امکانات برای حوادث غیرمترقبه و تدارک شبکه‌های ارتباطی خارج از بی‌سیم و موبایل از اقداماتی است که شهرداری تهران برای حوادث غیرمترقبه انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه در جلسه اردیبهشت ماه سال ۹۳ در جلسه شورای شهر تصریح داشته است که قوانین و مقررات به درستی اجرا نمی‌شود و مسئولیت‌ها غیردقیق است، اضافه کرد: بند ۱۴ قانون ۵۵ شهرداری کارهایی را که شهرداری باید برای سیل و زلزله انجام دهد مشخص کرده است.

شهردار تهران به احداث ۵۰۰ کیلومتر راه در تهران برای مهار آب‌های سطحی و ساخت حوضچه‌های آرامش در همه دره‌های تهران اظهار داشت: ما درباره ساختمان پلاسکو اخطارها را قبلا داده بودیم و جهت پیشگیری از بحران جلسه آموزشی برای همه کارکنان این ساختمان برگزار کردیم اما پس از ۲ نوبت که لغو شد، در جلسه سوم تنها ۱۷ نفر؛ شرکت کردند به علاوه اینکه بخشنامه مقابله با آتش‌سوزی را نیز به این ساختمان ابلاغ کرده بودیم.

* بازرس وزارت کار می‌تواند تقاضای تودیع دهد

وی با تصریح بر اینکه طبق مصوبه مجلس، بازرس وزارت کار، ضابت دادگستری است، عنوان داشت: طبق مصوبه مجلس، سازمان آتش‌نشانی شهرداری‌ها همکار بازرسان وزارت کار است و این بازرس وزارت کار است که می‌تواند تقاضای توقیف دهد که آن هم با حکم قضایی اجرایی می‌شود.

* بیش از ۲ سال و نیم است که نتوانسته‌ایم حکم دادگاه را درباره ساختمان علاءالدین اجرا کنیم

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: برای بستن ساختمان علاءالدین به خاطر مشکلات سازه‌ای و آتش‌نشانی اقدام کردیم که اجازه ندادند و موضوع به دادگاه رفت؛ دادگاه اول حق را به شهرداری داد که با اعتراض صاحب ساختمان به دادگاه تجدیدنظر رفت که آن دادگاه هم به نفع ما حکم داد اما اکنون بیش از ۲ سال و نیم است که برای اجرای حکم تلاش می‌کنیم ولی شورای تأمین استان به دلایلی آن را عقب انداخت و پس از اینکه شورای تأمین استان تأیید کرد حال، شورای تأمین شهرستان اجرای حکم ساختمان علاءالدین را عقب انداخته است و هنوز هم که هنوز است پس از ۲ سال و نیم نتوانسته‌ایم درباره علاءالدین حکم را اجرا کنیم.

وی درباره اقدامات شهرداری و آتش‌نشانی پس از وقوع حادثه آتش‌سوزی در پلاسکو عنوان داشت: در عرض ۲ و نیم دقیقه نیروهای آتش‌نشانی به محل‌های حادثه رسیدند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه آتش‌نشانی هیچ‌گونه مشکل تجهیزاتی در قبال آتش‌سوزی پلاسکو نداشته است، گفت: بالگرد در اختیار سازمان امداد و نجات است اما در حادثه پلاسکو اصلا نیازی به استفاده از بالگرد نبوده است.

وی با اشاره به اینکه آتش‌سوزی در طبقه دهم ساختمان پلاسکو یک بار مهار شد اما آتش دوباره شعله‌ور شد اظهار داشت: در این حادثه فقط ۶ نفر از هموطنان‌مان قربانی شدند که نشان از تخلیه به موقع ساختمان از سوی نیروهای آتش‌نشانی دارد.

شهردار تهران با ذکر این نکته که ۱۰۰ نفر از نیروهای آتش‌نشان داخل ساختمان پلاسکو در حال اطفای حریق بودند، گفت: زمانی که فرماندهی عملیات احتمال ریزش ساختمان را دادند، دستور خروج نیروهای آتش‌نشان را از ساختمان دادند که در این میان عده‌ای از آتش‌نشانان همچون شهید امینی تصمیم گرفتند از مسیر راه‌پله خارج شوند تا اگر کسی از شهروندان در ساختمان مانده است، خارج کنند.

نظر شما