شناسهٔ خبر: 132837 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

انهدام ناوچه سعودی در سواحل یمن چه پیامی داشت؟

عطوان نویسنده و تحلیلگر بارز جهان عرب در سرمقاله امروز خود پیام سیاسی و نظامی حمله به ناوچه ارتش سعودی در سواحل یمن را بررسی کرد.

به گزارش «نماینده» عبدالباری عطوان در سرمقاله خود در روزنامه رای الیوم به تحولات جنگ یمن بویژه حمله به یک ناوشکن ارتش سعودی در سواحل یمن پرداخت و نوشت: من دوشنبه شب در یک شام کاری دانشگاهی دوره ای که دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه لندن برگزار می کند، شرکت کردم که به موضوع گذار قدرت در آمریکا و عربستان اختصاص داشت.

وی افزود: سخنان یکی از شرکت کنندگان نظرم را جلب کرد که به طور دقیق انگیزه های جنگ عربستان علیه یمن را تشریح و تاکید کرد که از سه هزار سال پیش هر نیروی نظامی به یمن یورش برده است؛ "بدون کسب پیروزی" از این کشور بیرون آمده است و عملیات نظامی "طوفان قاطعیت" عربستان نیز از این مقوله مستثنی نیست.

نکته جالب توجه این است که در همین روز دوشنبه تحولی محوری در جنگ یمن روی داد و نیروهای جنبش انصار الله یک کشتی جنگی سعودی را در نزدیک بندر الحدیده در دریای سرخ با موشک هدف قرار دادند که بخشی از آن منهدم و به کشته شدن دو نظامی و زخمی شدن سه نفر در این کشتی منجر شد.

اولین داستان رسمی عربستان این بود که کشتی جنگی مورد حمله سه قایق کوچک انتحاری قرار گرفته است و یکی از این قایق ها توانسته است تا خودش را به عقب کشتی بکوبد و آن را به آتش بکشد.

این درحالی است که جنبش الحوثی اعلام کرد که کشتی را با یک فروند موشک شلیک شده از بندر الحدیده هدف قرار داده است. شبکه تلویزیونی المسیره وابسته به جنبش انصار الله نیز تصاویری از حمله را منتشر کرد که تاییدی بر گفته های این جنبش درباره چگونگی حمله و رد گفته های عربستان در این باره است.

حال چه حمله با قایق های کوچک انتحاری بوده باشد یا موشکی هدایت شوند، این امر بیانگر تحول بسیار مهمی در جنگ یمن و برخورداری ائتلاف جنبش انصار الله و عبدالله صالح رئیس جمهور اسبق یمن از سلاح های بسیار پیشرفته است.

عطوان افزود: استفاده از این نوع موشک دریایی با دقت به نظر می رسد که به منزله هشداری برای ائتلاف نظامی تحت فرماندهی عربستان علیه یمن باشد. مفهوم هشدار این است که تلاش ائتلاف برای کنترل بر بندر الحدیده خط قرمز است و با شدت در برابر آن مقاومت خواهد شد. ۵۷ درصد واردات مواد غذایی و چرخه اقتصادی یمن از این بندر است.

جالب توجه است که حمله به ناوشکن سعودی به موازات گلوله باران موشکی و توپخانه ای شدید به شهر مرزی ظهران در جنوب عربستانصورت گرفت.

ائتلاف سعودی بر حریم هوایی و فرودگاههای یمن کنترل دارند و اکنون تلاش می کند تا بنادر دریایی مشرف بر دریایی سرخ بویژه بندر الحدیده را به کنترل خود در بیاورند زیرا این یگانه بندر اصلی است که در کنترل جنبش انصار الله می باشد. اگر ائتلاف این بندر را به کنترل خود در بیاورد، محاصره یمن را تشدید و جلوی ورود هرگونه کمک های غذایی یا نظامی از خارج به جنبش انصارلله را خواهد گرفت و آنها را به سمت کوهستان سوق خواهد داد.

اما یک منبع بلندپایه جنبش انصار الله به روزنامه رای الیوم تاکید کرد: دفاع از بندر الحدیده اهمیت بسیار بیشتری از دفاع از شهر صنعا پایتخت یمن دارد و آنها برای جلوگیری از کنترل ائتلاف سعودی بر این بندر تا پای جان مبارزه خواهند کرد.

عطوان در پایان تصریح کرد: من با این گفته شخصیت دانشگاهی انگلیسی در شام کاری موافق هستم که در طول سه هزار سال هیچ گونه جنگ خارجی علیه یمن به موفقیت دست نیافته است و هزار سال دیگر هم همین گونه خواهد بود. آینده این حقیقت را روشن خواهد کرد.

نظر شما