شناسهٔ خبر: 132781 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

گفت و گوی «نماینده» با کاظمی قمی پس از مذاکرات آستانه

ترامپ به دنبال تجزیۀ سوریه است

کاظمی قمی ترامپ در قبال سوریه این موضع‌گیری را اتخاذ کرد که «اگر کشورهای عربی هزینۀ ایجاد یک منطقۀ امن را بپذیرند ما قبول می‌کنیم»، مفهوم این کلام تجزیۀ سوریه است.»

به گزارش هفته نامه «نماینده» نشست مذاکرات صلح سوریه در آستانۀ قزاقستان برگزار شد، هیئت جمهوری اسلامی ایران هم به ریاست جابری انصاری «معاون عربی آفریقایی وزیر امور خارجه» در این نشست شرکت کرد. با توجه به برگزاری اجلاس آستانه و همچنین به‌روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، سراغ «حسن کاظمی قمی» رفتیم و از او پیرامون تحولات منطقه، نقش ایران در سوریه و عراق و سیاست‌های جدید «ترامپ» در قبال سوریه، سؤال کردیم.
حسن کاظمی قمی سرکنسول اسبق ایران در هرات و اولین سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق بعد از سقوط حکومت بعث صدام در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۹ است، سال‌هایی که با اشغال عراق از سوی آمریکایی‌ها همزمان بود؛ ازاین‌رو حضور مستقیم با اقدامات آمریکایی‌ها شناخت مناسبی را به او داده تا بتواند درخصوص دولت تازه نفس آمریکا و نگاه «ترامپ» به سوریه اظهارنظر کند.  
کاظمی‌قمی، سفیر اسبق ایران در عراق در گفت‌وگو با هفته‌نامۀ «نماینده»، با اشاره به نگاه دولت جدید آمریکا در قبال سوریه، گفت: «آنچه که از رفتار آمریکایی‌ها در قبال مسائل منطقه‌ای طی چند سال اخیر دیده شده است، تأکید بر حمایت از تروریست در منطقه است.»
وی تصریح کرد: «هدف آمریکا در این حمایت‌ها ایجاد هرج‌ومرج، بی‌ثباتی، تجزیۀ دولت‌ها و درگیر کردن ارتش‌های منطقه است.»
*صحبت های «ترامپ» به معنی تجزیۀ سوریه است
سفیر اسبق ایران در عراق در پاسخ به این پرسش «نگاه دولت جدید آمریکا پیرامون سوریه، چیست؟»، اظهارداشت: «دولت جدید آمریکا نیز تداوم این رویکرد را در نظر دارد؛ ازاین رو ترامپ در قبال سوریه این موضع‌گیری را اتخاذ کرد که «اگر کشورهای عربی هزینۀ ایجاد یک منطقۀ امن را بپذیرند ما قبول می‌کنیم»، مفهوم این کلام تجزیۀ سوریه است.»
کاظمی‌قمی با بیان اینکه هیچ‌گاه رفتارهای آمریکا در قبال منطقه به‌نفع مردم منطقه نبوده است، گفت: «از این رو جمهوری اسلامی به آمریکا اعتماد ندارد.»
* گفت‌وگوهای سوری-سوری مغایر با اعمال آمریکا در منطقه است
وی با بیان اینکه راه‌حل بحران سوریه از طریق مذاکرات سیاسی است، به پیشنهاد ایران در قبال سوریه اشاره می‌کند و می‌گوید: «ما بر این باوریم که باید گفت‌وگوهای سوری-سوری با رعایت منافع مردم سوریه، حفظ تمامیت ارضی این کشور و وحدت ملی در دستور کار قرار بگیرد و این مسئله مغایر با اعمال آمریکا در منطقه است.»
سفیر اسبق ایران درخصوص نقش ایران در منطقه به‌خصوص حضور در مذاکرات آستانه و حل مشکلات سوریه، تأکید کرد: «انقلاب اسلامی ایران الگویی برای سایر ملت‌ها شد.» به یاد داریم حضرت امام‌خمینی(ره) فرموده بودند: «ما در جنگ انقلابمان را صادر می‌کنیم»؛ باید پرسید چه چیزی را صادر کردیم. باید بگوئیم ما فرهنگ ایثار، شهادت و پیروزی خون بر شمشیر و اسقلال‌خواهی و آزادی‌خواهی را صادر کردیم.
کاظمی‌قمی به مقاومت مردم ایران در طول انقلاب اسلامی ایران اشاره و خاطرنشان کرد: «توجه داشته باشید اگر کسی تهدیدهای این سه، چهار دهه علیه جمهوری اسلامی ایران را بررسی کند به این نتیجه می‌رسد که هرکدام از آنها می‌توانست یک نظام حکومتی را نابود کند بنابراین مقاومت ملت در قبل، حین و بعد از جنگ حامل پیام بود. پیام این بود که ما در برار استبداد و استکبار ایستاده‌ایم.»
*چرا ایران از عراق و سوریه حمایت می‌کند؟
وی در خصوص دلایل ورود ایران به مذاکرات مربوط به منطقه، گفت: «امروز توطئه‌ای که علیه منطقۀ ما است جامع و فراگیر است؛ امروز تکفیری به هر بخشی از منطقه حمله کند در اصل کل امنیت را دچار بحران می‌کند به همین جهت طبیعی است جمهوری اسلامی ایران از دولت‌های مشروع و مقاومت‌های مردمی حمایت کند.»
سفیر اسبق ایران در عراق تصریح کرد: «ایران اسلامی امروز افتخار می‌کند که بگوید بزرگترین جریان حمایت از دولت و مردم عراق در مقابل جریان تکفیری است.»
کاظمی‌قمی با بیان این مطلب «ایران از دولت مشروع سوریه، لبنان و فلسطین» دفاع می‌کند با طرح این پرسش که آیا این مفهومش دخالت است؟ گفت: «خیر، باید بدانیم یک دولت رسمی قانونی از یک دولت رسمی حمایت می‌کند. این را باید دیگران پاسخ دهند که چرا براساس قراردادهای خود عمل نکرده‌اند؟ آنچه مسلم است امروز جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازیگر قدرتمند ایفای نقش می‌کند.»

نظر شما