شناسهٔ خبر: 132701 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حادثه پلاسکو هشداری به مسئولان است که وظیفه پیشگیری و ایمن‌سازی ساختمان‌ها را برعهده دارند

پلاسکو نماینده مردم سنندج در مجلس گفت: حادثه پلاسکو هشداری به مسئولان است که در حوزه ماموریت آنها پیشگیری و ایمنی ساختمان‌ها تعریف شده است.

به گزارش «نماینده»، سیداحسن علوی نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۱۰ بهمن ۹۵) در نطق میان دستور خود اظهارداشت: هرازگاهی بحران طبیعی که غالباً دخالت انسانها در آن نقش اساسی دارد دامن‌گیر کشور می‌شود.

وی افزود: آمارهای گذشته و تجربه حوادثی که در سالهای اخیر به ویژه در حوادث زلزله، سیل، فروریزش زمین، خشکسالی، آتش‌سوزی و ده‌ها حادثه دیگر باید تلنگری می‌بود که مسئولان را از خواب غفلت بیدار کند.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: چه انسان‌های مظلومی که براثر وقوع زلزله به قربانگاه بی‌تدبیری رفتند. کسی هم که گوش بدهکار ندارد. چه خانواده‌هایی که در اثر رانش سیل و دیگر موارد همیشه صدای آنها در زیر آوارها خاموش مانده است.

وی ادامه داد: امروز هم شاهد آتش‌سوزی و تخریب ساختمانی مهم آن هم در قلب پایتخت و قربانی شدن تعدادی از مالکان و آتش‌نشانان زحمت کشی بودیم که به درستی در ۲ هفته قبل در تصویب قانونی شغل آنها را زیان آور و سخت تبیین کردیم. پس از محکوم کردن همدیگر و انگشت اتهام به طرف هم به دنبال کی بود کی بود من نبودم می‌گردیم و هر مسئولی دامن خود را از این مهلکه بر می‌چیند گویی مشکل خاصی نیست و بعد از مصاحبه‌ها و میزگردها و بگومگوها خیلی سریع موضوع دیگری جایگزین می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: پس از زلزله بم و مرگ ده‌ها هزار نفر از هموطنان ما مقام معظم رهبری بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های عمومی، استراتژیک و شریان‌های اصلی تاکید فرمودند اما نه مقاوم‌سازی برخی مدارس و تعدادی از پل‌ها و ساختمان‌های دیگر نه بهسازی و نه مقاوم‌سازی شده‌اند. بدون تردید آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو که تلفات جانی و مالی وسیعی در بر داشت نه اولین حادثه خواهد بود و نه آخرین. این اتفاق ناگوار هشداری به مسئولان است که در حوزه ماموریت آنها پیشگیری و ایمن‌سازی ساختمان‌ها تعریف شده است.

«سئوال اینجاست: اگر خدایی ناخواسته زلزله‌ای حتی خفیف‌تر از آنچه تصور می‌شود حادث گردد مدیریت بحران با چه ساز و کاری می‌خواهد در مقابل این بحران مدیریت کند؟ در شرایطی که ریزش یک ساختمان تا حد زیادی مشکل آفرین شد و زندگی و عبور و مرور را در تهران مختل کرد پس ضرورت تصمیم‌گیری قاطع برای مدیریت سازمان بحران و ارتقای ساختار و کارآمدی بیشتر و تشکیل سازمانی قدرتمند در استانها که امکان واکنش سریع در حوادث را داشته باشد می‌طلبد تا قبل از اینکه بحران ما را مدیریت کند، ما آن را مدیریت کنیم و پیشگیری قبل از وقوع داشته باشیم».

علوی در بخش پایانی نطق خود به مشکلات حوزه انتخابیه خود نیز اشاره کرد و سپس از مسئولان مربوطه خواستار رسیدگی هرچه سریعتر به آنها شد.

نظر شما