شناسهٔ خبر: 132673 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم

اقدام اخیر ترامپ مکمل طرح محدودیت روادید اوباما است

فواد ایزدی این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه با فرمان ترامپ کاملا دشمنی آمریکا با مردم ایران اکنون به اثبات رسیده است اظهار داشت: براساس این فرمان هرکسی که پاسپورت ایرانی داشته باشد را مجرم محسوب می‌کنند، جرم ما هم این است که پاسپورت ایرانی داریم و ایرانی هستیم.

به گزارش «نماینده» فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا، در خصوص پیش‌نویس دستورات جدید ترامپ که مهاجرت از ۷ کشور به آمریکا را ممنوع اعلام کرده است اظهار داشت: در نسخه اولیه این فرمان اجرایی که منتشر شده از کشورهایی که به گفته‌ آمریکایی‌ها بانی تروریست‌ هستند اسم آورده شده و از آنجایی که ایران رتبه اول لیستی را دارد که آمریکایی‌ها در خصوص تروریست تهیه می‌کنند، ‌ آمریکا ایران را هم جزء این کشورها محسوب کرده است.

ایزدی با بیان اینکه براساس دستور اجرایی که ترامپ امضاء کرده است به اتباع ایران هیچ نوع ویزایی داده نمی‌شود خاطر نشان کرد: ویزای تحصیلی، توریستی یا هر نوع ویزایی که به اتباع کشورهای دیگر داده می‌شود به اتباع ایرانی داده نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ایران بیشتر از دیگر کشورهای لیست ۷ تایی ضرر خواهد کرد اظهار داشت: براساس آماری که وزارت خارجه آمریکا هر سال منتشر می‌کند تعداد رفت‌ و آمدی که ایرانی‌ها به این آمریکا داشتند بیشتر از ۶ کشور دیگر است و از این جهت بیشترین تاثیر از این اتفاق را ایران خواهد پذیرفت.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه براساس دستور ترامپ هیچ ایرانی نمی‌تواند بعد از این ویزای آمریکا بگیرد خاطر نشان کرد: اخباری منتشر می‌شود که حتی افرادی که کارت سبز دارند و از بیرون آمریکا می‌خواهند وارد این کشور شوند هم مشکل پیدا کرده‌اند البته این‌ها اخباری که از این فرمان رسیده و با توجه به اینکه فرمان ترامپ جدیدا امضاء شده هنوز جزئیات آن مشخص نیست.

وی خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی اگر ایرانی‌هایی داخل آمریکا هم بخواهند از این کشور خارج شوند به مشکل بر خواهند ‌خورد.

ایزدی با اشاره به بهانه مبارزه با تروریسم ترامپ برای اعمال سیاست ممنوعیت صدور وزیرا تاکید کرد:‌ قطعا این سیاستی که اکنون ترامپ آغاز کرده برای مبارزه با تروریست نیست چون براساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها هر سال از فعالیت‌های تروریستی در این کشور اعلام می‌کنند در حوادث تروریستی سال‌های گذشته مثل یازده سپتامبر یا دیگر حوادث تروریستی هیچ کدام از افراد مرتکب این جرایم ایرانی نبوده‌اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مورد حادثه ۱۱ سپتامبر که خودشان می‌گویند عربستانی‌ها دخیل بودند و در مورد آن اتفاقی که در زمان انتخابات آقای ترامپ در ایالت فلوریدا روی داد و پس از آن آقای ترامپ اعلام کرد مسلمانان را به آمریکا راه نمی‌دهد هم گفتند که فرد مهاجم افغانی الاصل بوده اما با وجود اینها نه افغانستان در لیست ممنوعیت وزیرا است و نه عربستان.

این کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه قرار دادن نام کشورها در لیست ممنوعیت دریافت وزیرای آمریکا کار صحیحی نیست اظهار داشت: این صحیح نیست که اگر فرد افغانی یا عربستانی کار خلافی کرده برای همه اتباع این کشورها محدویت ایجاد شود ولی مهمتر از آن این است که نام ایرانی که در این بین نبوده را میان تروریست‌ها قرار می‌دهند که قطعا کار بدتری است.

وی با اشاره با بیان اینکه این کار را باید در ادامه فعالیت‌های ضدایرانی آمریکا تحلیل کرد و قطعا هدف آن مبارزه با تروریست نیست خاطر نشان کرد: البته این اقدام ترامپ قدم دومی است که در مدت اخیر توسط روسای جمهور آمریکا برضد ایران در خصوص ویزای این کشور انجام شده است؛ اولین قدم را اوباما با امضای قانونی برداشت که شهروندان اروپایی را که به ایران سفر کرده‌اند و پیش از این می‌توانستند بدون ویزا به آمریکا بروند را تحت محدودیت قرار داد.

ایزدی اظهار داشت:‌ ترامپ اکنون همان مسیر را ادامه می‌دهد که در خصوص ویزای آمریکا در دوران اوباما علیه ایران شروع شده بود.

وی با بیان اینکه با فرمانی که توسط ترامپ امضاء‌ شد اکنون کاملا دشمنی آمریکا با مردم ایران به اثبات رسیده است اظهار داشت: براساس این فرمان هرکسی که پاسپورت ایرانی داشته باشد را مجرم محسوب می‌کنند، جرم ما هم این است که پاسپورت ایرانی داریم و ایرانی هستیم؛ قاعدتا چنین چیزی باید علیه آمریکا در کشور ایجاد اجماع کند.

این کارشناس مسائل آمریکا افزود: برای آمریکایی‌ها فرقی نمی‌کند فرد طرفدار جمهوری اسلامی است یا مخالف آن همین که ایرانی هستید مجرم محسوب می‌شوید؛ قاعدتا در این شرایط باید چهره واقعی آمریکا برای مردم مشخص شود.

وی اظهار داشت: آقایانی که مدعی مختصص بودن در سیاست خارجی بودند و عنوان می‌کردند ما جایگاه پاسپورت ایرانی را به جای خودش برمی‌گردانیم، نهایتا این مسیری را که می‌بینیم رفتند؛ اینها باید از اتفاقات اخیر درس بگیرند و بیداری در مورد آنها اتفاق بیفتد، امیدواریم با این حرکت‌هایی که آمریکا انجام می‌دهد افرادی که خواب هستند بیدار شوند.

ایزدی با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکایی‌ برعلیه ایران پیش از برجام اظهار داشت: الان سوال این است که چرا بعد از برجام شرایط بدتر شده است؟ دیگر زمان آن فرا رسیده تا دولت سیاست خارجی خود نسبت به آمریکا را تغییر دهد و باید پاسخگو باشد که چرا نتیجه سیاست‌های نزدیکی به آمریکا شرایط فعلی شده است.

وی در پایان با بیان اینکه سیاست‌های ضد ایرانی در دوره ترامپ سیاست‌های هدفندی است که بدتر هم خواهد شد پیش‌بینی کرد: در ادامه این سیاست‌ها آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

نظر شما