شناسهٔ خبر: 132636 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فاش شدن رازهای صنعت سینمای ایران در «جشنواره فیلم فجر»

توحیدی فیلمنامه نویس و مدرس سینما با انتقاد از سیاست کلی جشنواره فیلم فجر در سالهای متمادی،گفت: جشنواره فیلم فجر باعث فاش شدن رازهای صنعت سینمای ایران می‌شود که این موضوع به اقتصاد سینمای ایران ضربه می‌زند.

به گزارش «نماینده» فرهاد توحیدی فیلمنامه نویس و مدرس دانشگاه، درباره ادغام شدن بخش نگاه‌نو در بخش سودای سیمرغ در سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجر در سالیان برگزاری خود همواره شاهد تغییرات بوده است، یکسال بخش‌ها و سال دیگر سیمرغ‌ها کم یا زیاد شده‌اند. جشنواره فیلم فجر به نوعی بهار سینما ایران است و اگر نباشد دهه فجر انقلاب اسلامی انگار که چیزی کم دارد. اما از طرفی دیگر چیزی که باعث شده است امروز من بگویم که جشنواره فیلم فجر به اقتصاد سینمای ایران ضربه می‌زند به این دلیل است که در جشنواره فیلم فجر طی ۱۰ روز فیلمهای مهم سینمای ایران را به نمایش در می‌آید و رسانه‌ها هزاران مطلب درباره آن فیلمها می‌نویسند که این موضوع باعث می‌شود سینمای ایران طراوت و تازگی خود را از دست می‌دهند یا به اعتباری دیگر رازهای صنعتی سینمای ایران لو می‌رود. جشنواره‌های رده A مانند کن و اسکار در هرساله در پایان فصل سینما برگزار می‌شوند و فیلمهایی را مورد قضاوت قرار می‌دهند که قبلاً  اکران خود را به پایان رسانده است و عموم مخاطبان قضاوتی نزد خود از این فیلمها دارند. متاسفانه در کشور ایران و در جشنواره فیلم فجر فیلمهایی به نمایش در می‌آیند که تاکنون به نمایش در نیامده و به یکباره توسط سایتها و روزنامه‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرند و مخاطبان سینما نیز از این قضاوت تاثیر بسیاری می‌پذیرند.

وی درباره داوری در جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: واقعاً داوری کردن درباره ۲۲ فیلم کار بسیار دشواری است، حال که در جشنواره سی‌وپنجم ۱۱ اثر دیگر نیز به آن اضافه شده است. چقدر می‌شود به جزئیات همه فیلمها دقت کرد و داوران می‌تواند بدون خستگی این تعداد انبوه فیلمها را مشاهده کنند و مورد قضاوت قرار دهند؟

این فیلمنامه نویس سینمای کشور درباره نسل جوان فیلمساز کشور اظهار کرد: جوانهای سینمای ایران نشان دادند که چندین گام از نسلهای پیش از خود جلو هستند و به نظرم ادغام این دو بخش هیچ ضربه‌ای بر جشنواره فیلم فجر نخواهد زد.

توحیدی درباره اظهارات برخی فیلمسازان مبنی بر این که هیئت انتخاب فیلمهای سی‌وپنجمین جشنواره فجر سینمایی نبوده‌اند، بیان کرد: من نیز ترجیح می‌دهم که هیئت انتخاب از افراد سینمایی باشند؛ البته شاید این قضیه از رسانه‌ها نشأت می‌گیرد.

نظر شما