شناسهٔ خبر: 132602 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، سرعین، نمین مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با هفته‌نامه «نماینده»:

مشکل عمده استان اردبیل زیرساخت‌های حمل‌ونقل است/مردم احساس می‌کنند نوعی اجحاف در حقشان شده

صدیف بدری/43 مردم می‌خواهند دولت در اولین فرصت راه‌آهن این استان را به بهره‌برداری و اجرا برساند. زمانی که مردم می‌بینندد راه‌آهن دیگر مناطق با اعتبارات مناسب به بهره‌برداری می‌رسد، احساس می‌کنند نوعی اجحاف در حقشان شده است.

به گزارش هفته نامه «نماینده» حوزه انتخابیه اردبیل، سرعین، نمین و نیر یکی از حوزه‌های استان اردبیل برای انتخابات مجلس شورای اسلامی است. این حوزه به مرکزیت اردبیل ۳ نماینده دارد که «صدیف بدری» یکی از ۳ نماینده این منطقه است. وی نماینده دوره دهم از حوزه انتخابیه اردبیل و نمین و نیر در استان اردبیل است. بدری با کسب ۸۷٬۷۸۴ رأی از مجموع ۲۷۰٬۷۵۲ رأی معادل ۳۱٫۸۴ درصد آرا به مجلس راه پیدا کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید، مشروح گفت‌وگوی هفته‌نامه «نماینده» با صدیف بدری نماینده مردم شهرستان‌های سرعین، نمین و نیر است.

در حال حاضر مهمترین مشکل این حوزه انتخابیه که مردم با آن مواجه هستند، چیست؟
مهمترین مشکلات استان اردبیل عدم تقویت و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان است. زیرساخت‌های حمل‌ونقلی استان با مشکلات اساسی روبه‌رو است. ۱۱ سال پیش احداث راه‌آهن اردبیل-میانه و اتصال این خطوط ریلی به شبکه ریلی کشور آغاز شده اما در طی این مدت متأسفانه تنها ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. سالانه اعتبارهای بسیار کمی برای آن در نظر گرفته‌اند و به همین دلیل هنوز پس از ۱۱ سال این خطوط پیشرفت فیزیکی قابل قبولی ندارد و به بهره‌برداری نرسیده است.

آیا دولت‌های گذشته و کنونی اقدام جدّی انجام نداده‌اند؟
دولت‌های گوناگون در سفری که به اردبیل داشتند، اعلام عمومی کردند که تا پایان عمر دولت‌شان راه‌آهن استان به بهره‌برداری می‌رسد اما متأسفانه کار خاصی انجام ندادند. این در حالی است که یکی از مهمترین ارزان‌ترین و ایمن‌ترین شبکه‌های حمل‌ونقل دنیا، شبکه حمل‌ونقل ریلی است. حمل‌ونقل مسافر و به‌ویژه بار از طریق قطار راحت‌تر صورت می‌گیرد که متأسفانه استان اردبیل از این امتیاز محروم است.

علت غفلت دولت‌ها از این موضوع چیست؟
بیشتر به دلیل عدم تخصیص اعتبار این موضوع مورد غفلت واقع شده است و متأسفانه امروز این شبکه ریلی وضعیت مناسبی ندارد.

در برنامه ششم آیا اعتباری برای تکمیل پروژه‌های ریلی دیده شد؟
در بحث سرمایه‌گذاری در خطوط ریلی و جاده‌ای کشور دو امتیاز خوب در برنامه ششم در نظر گرفته شد که البته جزو مصوبه‌های کمیسیون عمران بود که ما پیشنهاد دادیم و خوشبختانه در کمیسیون تلفیق و صحن علنی به تصویب رسید. از جمله در نظر گرفتن منابع درآمدی پایدار برای سهم ۱۵ درصدی دولت از سرمایه‌گذاری‌ها در پروژه‌های ریلی است.
براین اساس مقرر شد یک درصد فروش نفت سالانه که حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شود تا دولت بتواند ۱۵ درصد سهمش در پروژه‌های دارای توجیه  اقتصادی را پرداخت کند.

به‌جز بحث خطوط ریلی، راه‌های مواصلاتی این منطقه دارای مشکل هست؟
بله؛ علاوه بر راه‌آهن، شبکه جاده‌ای اردبیل نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. استان اردبیل از طریق بزرگراه با هیچ نقطه کشور ارتباط ندارد. با استان‌های شرقی از جمله گیلان ارتباط جاده‌ای دارد اما این مسیر بزرگراهی نیست. متأسفانه ارتباط آن با استان آذربایجان شرقی، مرکز کشور همچون تهران جاده‌ای است که باید از مسیر صعب العبور اردبیل-سرچم تردد شود.
درحالی‌که برای توسعه یک منطقه و استان علاوه بر شبکه ریلی، تقویت شبکه جاده‌ای امری بسیار حائز اهمیت است و امن‌ترین و مناسب‌ترین مسیر همان مسیر بزرگراه یا آزادراه است؛ متأسفانه تاکنون اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این زمینه صورت نگرفته و استان اردیبل از این مزیت بی‌بهره مانده است.

مجلس در این زمینه پیگیری کرده است؟
دولت و نمایندگان این استان پیگیر این مسئله هستند که باید مجلس محترم نیز عنایت ویژه‌ای داشته باشد. چراکه علاوه بر اینکه تقویت زیرساخت‌های شبکه ریلی و جاده‌ای برای اردبیل لازم است، این مهم برای کشور نیز لازم و ضروری است. در صورتی که بخواهیم با مرز بازرگان، ترکیه، استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی یا به‌طور کلی غرب کشور ارتباط مناسب‌تری داشته باشیم باید خطوط ریلی این منطقه تسهیل شود. چراکه بهترین مسیر، جاده اردبیل است که باید به صورت بزرگراه یا آزادراه درآید.

دولت مصوبه‌ای در این خصوص تاکنون نداشته است؟
مصوبه‌ای پیرامون دو بانده کردن یا احداث بزگراه وجود دارد اما به‌دلیل بودجه‌های بسیار ضعیفی که تاکنون پیش‌بینی شده، این مسئله پیشرفت خاصی نداشته است. از سوی دیگر زیرساخت فرودگاه این منطقه تقویت نشده و آنچنان که باید به آن اهمیت داده نشده است.
پروازها ساعات منظمی ندارند و تعداد پروازها دارای اشکال است. تقویت زیرساخت‌ها برای امر سرمایه‌گذاری بسیار مؤثر هستند و می‌توانند این منطقه را در توسعه صنعتی، کشاورزی و گردشگری مساعدت کنند. این مسائل موجب شده تا استان اردبیل به‌لحاظ سرمایه‌گذاری صنعتی و پیشرفت در این حوزه با مشکلات متعددی مواجه شود. یکی از استان‌های مستعد گردشگری کشور دارای آب‌های گرم معدنی ناب و بسیار مناسب در کشور یا خاورمیانه، استان اردبیل یا شهر سرعین است که چون زیرساخت حمل‌ونقلی نداشته به‌همین خاطر سرمایه‌گذاری‌های گردشگری نیز به‌خوبی صورت نگرفته است. از سوی دیگر تضعیف این مسائل معضل بیکاری جوانان مستعد اردبیلی را به‌وجود آورده است.

در حال حاضر شرایط بیکاری این حوزه انتخابیه چگونه است؟
بیشترین رقم بیکاری شاید به استان اردبیل برگردد. در برخی از نقاط این استان نرخ بیکاری به بالای ۵۰ درصد و گاهاً در بعضی دیگر از مناطق به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد. استان اردبیل نزدیک ۸۰ هزار نفر جوان فارغ التحصیل بیکار دارد و چنین مسائلی بر آمار بیکاری این منطقه دامن می‌زند.  

شرایط معیشتی مردم این منطقه چگونه است؟
۴۰ درصد از میانگین درآمد سرانه مردم اردبیل نسبت به میانگین درآمد سرانه کشوری پایین‌تر است. حل نشدن مسائل زیرساختی موجب شده تا مردم این منطقه در رفاه و معیشت‌شان به‌شدت دچار مشکل شوند.

با توجه به پتانسیل‌های بالای اردبیل این موضوع چه اندازه در بحث اشتغال‌زایی این منطقه می‌تواند نقش داشته باشد؟
زمانی که زیرساخت‌های لازم وجود نداشته باشد مسلماً گردشگران نمی‌توانند به‌راحتی تردد کنند و به این منطقه بیایند. گردشگران باید از طریق خطوط ریلی یا جاده یا هوایی سفر کنند؛ این در حالی است که این استان به‌شدت با مشکل اساسی در این زمینه روبه‌روست. معتقدم در صورت فعال‌سازی زیرساخت‌های حمل‌ونقلی این منطقه شاهد رشد سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری استان خواهیم بود و حوزه گردشگری شاهد رونق بالایی نیز می‌شود. به‌طور کلی اگر تنها ۷۰ درصد پتانسیل گردشگری اردبیل از قوه به بالفعل تبدیل بشود، شاید بیش از ۵۰ درصد اشتغال جوانان اردبیل حل خواهد شد.  

کمی درباره ایجاد منطقه آزادی تجاری در اردبیل و مساعدت آن در حل مشکلات بیکاری و رونق اقتصادی این منطقه بفرمائید؟
یکی از اقدامات اساسی برای بهبود اوضاع اقتصادی استان، منطقه ویژه تجاری اردبیل است. در صورت تصویب آن در مجلس، با توجه به استعداد بالای این منطقه همچون هم مرز بودن با کشورهایی مانند روسیه و جمهوری آذربایجان، فعالیت‌های اقتصادی استان اردبیل رونق بالایی خواهد داشت.
استان اردبیل دروازه کشورهای روسیه و حوزه قفقاز است. منطقه آزاد تجاری می‌تواند باتوجه به نیاز بازار این کشورها در ابتدا از خام‌فروشی جلوگیری کرده و با فرآوری کردن محصولات خام و صادر کردن آن به این کشورها در جهت تقویت تولیدات داخلی و امر اقتصاد مقاومتی بکوشد. همچنین صنایع تبدیلی تولیدات کشاورزی دشت مغان بهترین تولیدات کشاورزی کشور یا حتی در برخی محصولات خاورمیانه را دارد. دشت مغان بهترین شرایط را برای منطقه آزاد تجاری دارد که امیدوارم در مجلس با رأی مناسبی تصوب شود چراکه در توسعه استان و حل مشکلات می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

در پایان مهمترین خواسته مردم این منطقه چیست؟
خواسته مردم اردبیل حل مشکل اشتغال است که این مسئله در سایه حل مشکلات زیرساختی قرار دارد. مردم می‌خواهند دولت در اولین فرصت راه‌آهن این استان را به بهره‌برداری و اجرا برساند. زمانی که مردم می‌بینند راه‌آهن دیگر مناطق با اعتبارات مناسب به بهره‌برداری می‌رسد، احساس می‌کنند نوعی اجحاف در حقشان شده است. البته اخیراً دولت متوجه این مسئله شده و در حال پیگیری این مسئله است. از سوی دیگر مردم می‌خواهند ارتباط استان اردبیل به‌صورت بزرگراه با مراکز استان‌های مجاور و مرکز کشور حل شود و همچنین موضوع منطقه آزاد تجاری هرچه سریع‌تر ساماندهی شود.


 

نظر شما