شناسهٔ خبر: 132523 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز

زلزله ۵ ریشتر ساختمان های مشابه پلاسکو را با خاک یکسان می کند

پلاسکو وقوع حادثه پلاسکو و ریزش حیرت آور ساختمان ۱۵ طبقه در مرکز شهر بار دیگر زنگ های خطر بزرگ را در پایتخت به صدا درآورد تا نسبت به وقوع حوادث خطرناک تر و گسترده تر مانند زلزله، گوش ها به زنگ باشد و اقدامات جدی تری صورت گیرد.

به گزارش «نماینده» وقوع حادثه پلاسکو و ریزش حیرت آور ساختمان ۱۵ طبقه در مرکز شهر بار دیگر زنگ های خطر بزرگ را در پایتخت به صدا درآورد تا نسبت به وقوع حوادث خطرناک تر و گسترده تر مانند زلزله، گوش ها به زنگ باشد و اقدامات جدی تری صورت گیرد.  

در همین زمینه بهرام عکاشه، پدر علم زلزله شناسی ایران از در خطر بودن تمامی ساختمان های تهران در زمان وقوع زلزله ۶ تا ۷ ریشتری گفته است.

پدر علم زلزله شناسی ایران اظهار داشت: به عقیده من زلزله ۵ ریشتر نیز ساختمان پلاسکو و مشابه آن را با خاک یکسان می کرد و می کند و با این طول عمر و سازه ضعیف بسیار راحت فرو می ریزند.

 متخصص برجسته زلزله‌شناسی و زمین‌شناسی درباره خطر زلزله در تهران گفت:‌ همه ساختمان های تهران بر اثر زلزله نابود خواهند شد به این دلیل که ساختمان های مشابه در شهرهای دیگر را دیده ام که این حرف را می زنم. ساختمان هایی مانند پلاسکو در شهرهای دیگر بر اثر زلزله از بین رفته اند. با وقوع زلزله در تهران دیگر شهری وجود نخواهد داشت. بنابراین وقتی شهری وجود نداشته باشد اگر ساختمانی هم احیانا سالم بماند دیگر فایده ای نخواهد داشت.  

وی درباره نحوه ریزش پلاسکو نیز عنوان کرد:‌ فرو ریختن پلاسکو رمز و رموز زیادی دارد و اظهار نظر کردن در این رابطه می تواند خطرناک باشد و با سواستفاده روبه رو شود، ‌ پس بهتر است تامل کرد و در زمان مناسب به صورت کارشناسی به آن پرداخت. تمام ساختمان های تهران بر اثر زلزله بسیار آسیب پذیر هستند اگر زلزله هفت ریشتر در تهران رخ دهد کشته ها و زخمی ها میلیونی خواهد بود و پایتخت 
از۱۷هزارواحد تجاری فعال بازدیدشده سه‌هزارمورد اخطاررعایت‌نشدن اصول ایمنی دریافت کردند که همین حالا اگراتفاقی رخ دهد فجایع بزرگتری به وقوع خواهد پیوست
دیگر پایتخت نخواهد شد. حتی اگر بیست سال هم در آن کار کنند دیگر نخواهند توانست بازسازیش کنند.  

عکاشه همچنین درباره درس آموزی از حادثه پلاسکو گفت:‌ این نکته بسیار مهم است و دیگران باید از این صحبت ها این نتیجه را بگیرند که چرا پلاسکو اینگونه شد. برای زلزله حتی ۵ ریشتری هم تهران بسیار آسیب پذیر است چرا که بافت تهران بسیار فرسوده وقدیمی است. درشمال تهران با وجود آنکه ساختمان ها جدیدتر هستند، ‌گسل های بسیار بسیار خطرناکی وجود دارند که پتانسیل بروز و وقوع زلزله بالای ۷ ریشتر را هم دارند.  

وی افزود:‌ جنوب شهر نیز براساس پیش بینی ها و بررسی گسل ها دارای توان ۶.۵ ریشتر و ۶ ریشتر هستند ولی سازه های جنوب شهر فوق العاده آسیب پذیر هستند. اگر یک زلزله ۶ یا ۷ ریشتری در تهران اتفاق بیفتد، ‌پایتخت ما برای همیشه تعطیل خواهد شد.  

پدر علم زلزله شناسی در ادامه خاطر نشان کرد:‌ به طور واضح و مشخص می گویم اگر زلزله ۷ ریشتر در تهران رخ دهد، ‌ پایتخت ایران برای همیشه عوض می شود و معتقدم اگر اصفهان یا اراک پایتخت باشد، بسیار بهتر و امن تر است. این صحیت ها بر اساس دانش است و خداوند متعال در این زمنیه ها به ما شعور داده که فکر کنیم  و تصمیم بگیریم.
 
عکاشه یادآور شد:‌ به عقیده من زلزله ۵ ریشتر نیز ساختمان پلاسکو و مشابه آن را با خاک یکسان می کرد و می کند و با این طول عمر و سازه ضعیف بسیار راحت فرو می ریزند. حال این ساختمان با یک آتش سوزی فروریخته است چه برسد به زلزله. ولی ریزیش پلاسکو خیلی خیلی دقیق پیش بینی شده بود و فن به کار برده شده بسیار کامل بود حالا خداوند متعال یا بنده او این کار را کرده است، ‌ نمی توان نظر خاصی درباره آن داد.  

این استاد دانشگاه درباره دوره زلزله تهران که هر ۱۵۰ سال شاهد یک زلزله شدید بوده، گفت:‌ به عقیده من با محاسباتی که انجام داده ام در ۱۵ سال آینده برای تهران انتظار یک زلزله شدید دارم. هر چند زلزله یک حادثه طبیعی است و ریاضیات و فیزک سرش نمی شود.  
به عقیده من با محاسباتی که انجام داده ام در ۱۵ سال آینده برای تهران انتظار یک زلزله شدید دارم. هر چند زلزله یک حادثه طبیعی است و ریاضیات و فیزک سرش نمی شود.
نه ما نه ژاپنی ها و نه آمریکایی ها نمی توانند اظهارنظر قطعی بکنند. جاییکه  زلزله آمده دوباره می آید در این گزاره هیچ شکی وجود ندارد و این مهم است.  

لازم به ذکر است این چهره برجسته علمی کشور در در پایان  خواهان جدیت مسئولین برای تغییر پایتخت شد.  

*شاکری:فجایع‌ بزرگتر ازپلاسکو و صدها برابر فاجعه هیروشیما در انتظار تهران!

مجتبی شاکری با تصریح برضرورت نگاه همه‌جانبه به ابعاد حادثه پلاسکو و انتخاب صحیح مدل مداخله برای برخورد با تخلفات حوزه ایمنی مجتمع‌های تجاری، گفت: برابرگزارش رئیس کمیته ایمنی شورای شهر، از۱۷ هزارواحد تجاری فعال بازدیدشده، سه‌هزارمورد اخطاررعایت نشدن اصول ایمنی دریافت کردند که همین حالا اگراتفاقی رخ دهد، فجایع بزرگتری به وقوع خواهد پیوست.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران افزود: شهردار تهران در یکی از جلسات گذشته شورا صراحتاً این موضوع را مطرح کرد که "آیا شورا مجوز بستن واحدهای تولیدی، خدماتی و تجاری را که خارج از استانداردهای ایمنی هستند به شهرداری می‌دهد!؟ آیا مسئولیت بحران اجتماعی آن را به‌عهده می‌گیرد!؟ اگر شورا اجازه می‌دهد، من این کار را می‌کنم اما چه‌کسی قرار است بحران اجتماعی آن را مدیریت کند؟ لشکر بیکارانی را که روانه خیابان می‌شوند چگونه باید مدیریت کرد!؟ ما که نسبت به این قضایا بیگانه نیستیم".

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد احکام ماده ۱۰۰ اجرا نمی‌شود و تخلف صورت می‌گیرد، تخلف‌هایی که ممکن است مسائل جانی هم به‌همراه داشته باشد. هنوز به‌رغم تذکرات مکرر نتوانستیم این مشکل را حل کنیم، نه در دوره مدیریت مسجدجامعی و نه در دوره مدیریت چمران مسئله حل نشد. مثلث دولت، قوه قضائیه و شورای شهر که در این زمینه مسئولیت دارند هم نتوانستند مشکل را حل کنند. درباره زلزله تهران بارها تذکر داده‌ایم که در صورت وقوع صدها برابر فاجعه هیروشیما کشته خواهیم داشت اما بیان درد به‌تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

نظر شما