شناسهٔ خبر: 132498 - سرویس فرهنگ
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

وقتی نمایشگاه اسباب‌بازی در سکوت برگزار می‌شود

اسباب بازی نمایشگاه اسباب‌بازی در حالی به کار خود پایان داد که شرکت‌کنندگان در آن به نقش مهم تبلیغات در معرفی تولیدات ملی اشاره داشتند و معتقد بودند: نمایشگاه‌ها به درستی اطلاع رسانی و تبلیغ نمی‌شود.

به گزارش «نماینده»، کودکان از طریق اسباب بازی با دنیای بیرون ارتباط برقرار می‌کنند و تجربه‌های خود را گسترش می‌دهد و با مفاهیم مختلفی چون رنگ، شکل، اندازه و همچنین جهت‌ها آشنا می شوند. از این‌روست که انتخاب اسباب بازی و هماهنگ بودن آن با ویژگی‌های سنی و رشد جسمی و روانی کودک، از اهیت بسیار برخوردار است.

ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی تهران از ۲۷ دی تا اول بهمن‌ماه در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد تا برترین تولیدات داخلی و انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های آموزشی، همچنین عروسک‌های بومی را به بچه‌ها و خانواده‌هاشان معرفی کند.

۵۰ غرفه در این نمایشگاه شرکت کردند که به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی، ۴۱ غرفه به عرضه تولیدات داخلی پرداختند که از این میان، ۲۱ غرفه هولوگرام شورای نظارت بر اسباب بازی را داشتند. یعنی اسباب‌بازی‌هاشان ثبت شده بود.

این بار هم عروسک‌های «امید و آرزو» به نمایشگاه اسبابر بازی آمده اند. عروسک هایی که پارچه‌ای، دست‌ساز و قابل شست‌وشو هستند. عواید فروش این عروسک‌ها که قیمت هر کدام از آنها در ایام نمایشگاه ۱۵ و خارج از نمایشگاه ۲۰ هزار تومان است به کودکان محروم سیستان و بلوچستان می‌رسد؛ علاوه‌بر عروسک‌های دست ساز امید و آرزو، جاکلیدی‌های پارچه‌ای در شکل‌های جغد، گربه و دختر و پسر و آینه‌های چوبی دست‌ساز هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

لیلا عظیمی، طراح عروسک های پارچه ای امید و آرزو است. او حمایت‌های دولتی را لازمه فعالیت در زمینه عروسک و اسباب بازی می‌داند و می‌گوید: طبیعی است که من نمی توانم هم طراح باشم هم تولیدکننده. اصلا طراحی با تولید و تولید با فروش و بازاریابی تفاوت دارد؛ هر کدام، جدای از دیگری هستند و به تخصص ویژه خود نیاز دارند اما شرایط به‌گونه‌ای که من ناچارم هم طراح عروسک‌ها باشم و هم تولیدکننده آن. بعد هم باید بگردم  و مشتری پیدا کنم. در صورتی که چنین رویه در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

از طراح عروسک‌های امید و آرزو درباره ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی می پرسی و او در جواب می گوید: من فکر می کنم زمانی که برای نمایشگاه در نظر گرفته شده، زمان مناسبی نیست. از سوی دیگر این گونه نمایشگاه نیازمند تبلیغات شهری و رسانه ای هستند. اما بیلبوردهایی که در سطح شهر نصب شده بسیار اندک است و توجه مردم را جلب نمی کند. شاید اگر نمایشگاه در زمان بهتری برگزار می شد و با تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری همراه بود، اتفاقات بهتری می افتاد و فروش ما بالاتر می رفت.

اسباب بازی، وسیله خوبی برای آموزش به کودکان است

پیشگامان آرین آویژه هم یکی دیگر از غرفه‌هایی است که در ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی شرکت کرده بود تا با طراحی مکعب‌ها و علایم ترافیکی، این موضوع مهم را به بچه‌ها آموزش دهد. هاشم رضایی، طراح و مجری پروژه های آموزشی و تبلیغاتی پیشگامان آرین آویژه است. به گفته او هر سال، جشنواره‌های متفاوتی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود که جشنواره اسباب بازی یکی از آنهاست. اما واقعیت این‌که قرار نیست اتفاق ویژه‌ای بیفتد. به این معنی که حمایت از اسباب بازی ایرانی معنا ندارد و در عمل چنین اتفاقی نمی افتد.

او اسباب‌بازی را وسیله بسیار خوبی برای آموزش به کودکان می‌داند و می‌گوید: موسسه ما از سال‌ها پیش تاکنون به تولید بازی‌های آموزشی و کمک آموزشی مشغول است. چراکه باور ما بر این است که اگر دلمان می‌خواهد شهروندان خوبی داشته باشیم باید اصول زندگی شهری و فرهنگ ترافیک را از بچگی به فرزندان خود آموزش دهیم. بنابراین بازی‌های فکری و آموزشی، ابزار خوبی است تا هم آنها را سرگرم کنیم و لذت بازی کردن را به بچه ها بچشانیم هم مفاهیم مورد نظر را به آنها آموزش دهیم.

به گفته رضایی هم یکی از مواردی که برگزارکنندگان نمایشگاه اسباب بازی باید به آن توجه کنند زمان و اطلاع رسانی درست است. به این معنی که بهتر است نمایشگاه بازی و اسباب بازی، همزمان با تابستان برگزار شود. از سوی دیگر تبلیغات درستی وجود داشته باشد تا مردم در جریان برپایی نمایشگاه قرار بگیرند. مهم تر از همه این که از تولیدکنندگان اسباب بازی ایرانی حمایت شود تا آنان با دلگرمی بیشتری به کار خود ادامه دهند آن هم در شرایطی که بازار اسباب بازی ما را چین قبضه کرده است.

توزیع کنندگان اسباب بازی از تولیدکننده داخلی حمایت نمی‌کنند

«گیسیا»، یک اسم قدیمی ایرانی است که ریشه کردی دارد یعنی دختر مو بلند. آن گونه که احسان دادخواه، یکی دیگر از شرکت کنندگان در ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی می‌گوید: دو سال است که تولید این عروسک ایرانی آغاز و با استقبال مخاطبان محدد خود روبه رو شده است. فروش عروسک های گیسیا اینترنتی است البته چند مرکز فروش هم در تهران، اراک، همدان و بوکان وجود دارد.

طاهره فخاری منش، همسر احسان دادخواه طراح عروسک‌هاست. وقتی از دادخواه می‌پرسی چرا «گیسیا» دماغ و دهان ندارد می گوید: همسر من عروسک‌ها را این گونه طراحی کرده تا بچه ها لب و دماغ گیسیا را آن طور که دوست دارند طراحی کنند.

دادخواه تولید عروسک را یک جور کارآفرینی برای زنان خانه‌دار می‌داند و می‌گوید: چهار تیم مختلف، تولید قسمت ها مختلف عروسک‌های گیسیا از جمله دوخت لباس پارچه‌ای و بافتنی، کفش و مو را برعهده دارند. کار مونتاژ کردن با همسر من است. همه این کارها به همت زنان انجام می شود و این مساله هم به اقتصاد خانواده ها و اشتغالزایی زنان کمک می کند هم حمایت از تولید ملی و عروسک ها و اسباب بازی هایی است که با فرهنگ ما همخوانی دارند

از تولیدکننده عروسک های گیسیا درباره نمایشگاه اسباب بازی و تاثیر آن در معرفی و فروش محصولات داخلی می پرسی و او می گوید: به هر حال برگزاری نمایشگاه بهتر از برپا نشدن آن است. اما برگزارکنندگان باید تدبیری در نظر بگیرند که اطلاع رسانی بیشتر و بهری وجود داشته باشد تا هم مردم از وجود چنین نمایشگاهی باخبر شوند هم توزیع کنندگان را به بازدید از نمایشگاه تشویق کنند چرا که هر توزیع کننده با ۱۰۰ فروشگاه بزرگ در ارتباط است. هر فروشگاه، در ماه ۲ عروسک هم از من تولیدکننده بخرد فروش من بالا می رود و قیمت محصولاتم پایین می آید و می توانم عروسک هایم را بسته بندی و با عروسک چینی رقابت کنم. اما توزیع کننده ها از تولیدکنندگان داخلی حمایت نمی کنند.

حمایت از تولید ملی به کاهش قاچاق می انجامد

محمد حسین فرجو، دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی است. او پیش از این در پاسخ به این که چه تسهیلاتی در اختیار غرفه‌های صاحب هولوگرام قرار گرفته گفته بود: ما امکاناتی را برای تولیدکنندگانی که اسباب‌بازی‌هاشان از شورای نظارت، مجوز دریافت کرده در نظر گرفته‌ایم که از آن جمله می‌توان به تخفیف در اجاره بهای غرفه‌ها اشاره کرد.  

به گفته دبیر شورای نظارت بر اسباب‌بازی، ۶ غرفه اسباب بازی خارجی و دو غرفه مخلوط یعنی هم خارجی هم داخلی در این نمایشگاه شرکت کردند. ششمین نمایشگاه بازی و اسباب بازی به همت بخش خصوصی برگزار و تلاش شد تا تولیدکنندگان داخلی در آن حضور داشته باشند و به ارائه محصولات خود بپردازند اما این همه ظرفیت تولید ما این نیست. برای مثال، ما تولیدکنندگانی داریم که اسباب‌بازی‌های خود را به ترکیه و کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌کنند و در این نمایشگاه شرکت نکرده‌اند.

 فرجو در گفتگوی پیشین خود ابراز امیدواری کرده بود که تسهیلات بیشتری در اختیار تولیدکنندگان اسباب بازی قرار بگیردتا با این کار هم متولیان فرهنگی از تولید داخلی حمایت کنند هم به نوعی جلوی ورود اسباب‌بازی‌های ممنوعه و قاچاق گرفته شود.

نظر شما