شناسهٔ خبر: 132488 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«نماینده» عملکرد ۸ ماهۀ تشکل اصلاح‌طلبان مجلس را بررسی می‌کند؛

جای خالی مطالبات اقتصادی و محیط زیستی مردم در فراکسیون امید

فراکسیون امید اصلاح‌طلبان مجلس دهم در این مقوله، آن‌قدر بی‌سابقه از تمام ظرفیت‌های قانونی برای جریان‌سازی و هجمه به نهادهای مربوط بهره گرفتند که حتی اگر یک‌دهم آن را هم برای پیگیری وضعیت اقتصادی مردم یا مطالبه در جهت رفع آلودگی هوا به‌کار می‌گرفتند، ساکنان شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها روز هوای پاک را در شرایط بهتری به سر می‌بردند.

به گزارش هفته نامه «نماینده» پس از پایان برگزاری پرشور انتخابات مجلس شورای اسلامی و برگزیده شدن منتخبان ملت برای راهیابی به بهارستان، به‌تدریج فضا برای عمل به وعده‌های انتخاباتی نمایندگان مجلس باز شد و اختیارات قانونی لازم برای پیگیری مطالبات مردم در اختیارشان قرار گرفت.
رهبر معظم انقلاب نیز در پیامشان به افتتاحیه مجلس با اشاره به شرایط منطقه و جهان، هوشمندی و عزم راسخ از سوی همه مسئولان در جهت تأمین اقتدار کشور را، راهکار مواجهه با این شرایط دانسته و فرمودند: «وظیفۀ انقلابی و قانونی شما نمایندگان محترم آن است که مجلس را سنگری استوار در برابر ترفند و فسون و افزون‌خواهی گستاخانۀ استکبار و نقطۀ اتکای درخشانِ مردم مؤمن و انقلابی بسازید.»
با وجود همۀ شناخت دقیقی که از شرایط اقتصادی مردم در دسترس نمایندگان مجلس بود، اما رفته‌رفته رقابت‌ها برای دست یافتن به کرسی‌های مهم داخل پارلمان و ایجاد گروه‌بندی‌های سیاسی فراکسیونی افزایش یافت.

* فراکسیون امید، پیشگام فعالیت‌های سیاسی
درحالی‌که فراکسیون اصول‌گرای مجلس تا مهرماه امسال حتی اساسنامه نداشت و اکنون با گذشت ۸ ماه از عمر مجلس، هنوز اخبار دقیقی از انتخاب ارکان و اعضای هیئت‌رئیسه‌اش در دست نیست، اما فراکسیون اصلاح‌طلبان مجلس پیش‌نویس اساسنامه‌اش را ۲۰ روز قبل از آغاز به‌کار مجلس (۱۸ اردیبهشت) رونمایی کرد.
منتخبانی که تا دیروز با شعار «رونق اقتصادی» از درک مشکلات مردم و تلاش برای رفع دغدغه‌های آنان سخن می‌گفتند، پیشگام تشکیل فراکسیون سیاسی در مجلس شدند و تغییر دستور کار، از مراحل اولیه تشکیل مجلس آغاز شد.
مرور سوابق تشکیل جلسات فراکسیون امید و اظهارنظرهای فراکسیونی اعضای شاخص آن نشان می‌دهد رسیدگی به مشکلات مردم و تحقق وعده‌های اقتصادی اصلاح‌طلبان در اولویت‌های نخست این جریان سیاسی قرار ندارد. جلسات و برنامه‌ریزی‌های فوری این فراکسیون تاکنون در مقاطعی همچون «لغو سخنرانی علی مطهری»، واکنش به «صدور حکم جلب محمود صادقی»، «رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت» برگزار شده و مصوباتی از جمله الزام اعضا به استفاده از ابزارهایی همچون نطق، تذکر، سؤال، بیانیه و درخواست تحقیق و تفحص داشته است.

* بسیج همه‌جانبۀ اعضا برای یک لغو سخنرانی
به‌عنوان نمونه می‌توان امضای نامه‌ای به سران قوا برای برخورد با خاطیان لغو سخنرانی مطهری توسط فراکسیون امید را یادآور شد. نامه‌ای دارای امضاهای تکراری که نوشتن آن جزء مصوبات جلسۀ فوق‌العادۀ فراکسیون امید بود.
گفتنی است از طرفی توسط نائب‌رئیس و سخنگوی فراکسیون امید از دادستان مشهد و طرز کار قوه قضائیه به کمیسیون اصل۹۰ مجلس طرح شکایت شد و از طرف دیگر طرح سؤال از وزرای کشور، دادگستری و اطلاعات برای پیگیری علت لغو سخنرانی مطهری در دستور کار اعضای فراکسیون قرار گرفت.
اصلاح‌طلبان مجلس دهم در این مقوله، آن‌قدر بی‌سابقه از تمام ظرفیت‌های قانونی برای جریان‌سازی و هجمه به نهادهای مربوط بهره گرفتند که حتی اگر یک‌دهم آن را هم برای پیگیری وضعیت اقتصادی مردم یا مطالبه در جهت رفع آلودگی هوا به‌کار می‌گرفتند، ساکنان شهرهای صنعتی و کلان‌شهرها روز هوای پاک را در شرایط بهتری به سر می‌بردند.

* تقاضا برای استعفا، پس از اعلام برکناری
اعضای هیئت‌رئیسۀ فراکسیون امید یک‌بار در جلسه‌ای بلاتکلیفی استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش را «فاقد وجهۀ مناسب» توصیف کرده و از هیئت‌رئیسۀ مجلس خواسته بودند اگر متقاضیان استیضاح، امضاهای خود را پس گرفته‌اند آن را از دستور کار خارج کنند.
مدتی بعد نیز پس از اعلام خبر برکناری ۳ وزیر توسط رئیس‌جمهور، «بهرام پارسایی» سخنگوی این فراکسیون با حضور در جمع خبرنگاران ضمن صحبت دربارۀ گزینۀ احتمالی جایگزین «علی‌اصغر فانی» و ابراز امیدواری نسبت به ترمیم کابینه، از ارسال نامه‌ای به وزیر آموزش‌وپرورش برای ارائۀ استعفا «در راستای حرمت به مطالبات فرهنگیان و افکار عمومی» توسط فراکسیون امید مطرح کرد.

* ثبت‌نام همۀ اعضای فراکسیون برای نطق موافقت با وزرای پیشنهادی
سخنگوی فراکسیون امید پس از جلسۀ رأی اعتماد به وزرای جدید، هماهنگی‌های پشت‌صحنه را دلیل رأی‌آوری این افراد دانست و گفت: «فراکسیون امید پس از معرفی ۳ وزیر پیشنهادی در قالب هیئت‌رئیسه، شورای مرکزی و مجمع عمومی تشکیل جلسه داد و نهایتاً یکپارچه از وزرای پیشنهادی اعلام حمایت کرد. همچنین تقسیم کاری در هیئت‌رئیسه فراکسیون با درایت آقای عارف انجام شد و همه اعضای فراکسیون به‌عنوان موافق ۳ وزیر پیشنهادی نام‌نویسی کردند.»
وی در ادامه به ابلاغ مأموریت به یک گروه نماینده از جانب هیئت‌رئیسه فراکسیون برای هماهنگی داخل صحن اشاره کرد؛ این تلاش برای رأی‌آوری گزینه‌های پیشنهادی دولت در حالی بود که فراکسیون امید برای سایر اقدامات تقنینی و نظارتی مجلس ـ از جمله تصویب برنامۀ ششم ـ در صحن علنی مجلس تحرک چندانی نداشت و ندارد.

* کارنامۀ منفی در پروندۀ حقوق‌های نجومی
سکوت برخی اعضای شاخص فراکسیون امید در قبال حقوق‌های نجومی از یک‌طرف، سخنانی که از سوی «سیده‌فاطمه حسینی» نماینده تهران در بحبوحۀ ماجرای فیش‌های نجومی و در دفاع از پدرش بیان شد از سوی دیگر و در نهایت اظهارنظر برخی امیدی‌ها در انداختن تقصیرات بر عهدۀ دولت و مجلس قبل در مجموع کارنامۀ نامناسبی را برای فراکسیون امید رقم زد. گفتنی است این وجهۀ منفی فراکسیون امید با مخالفتی که در مقطع تصویب طرح شفافیت حقوق‌ها ابراز نمودند، سیاه‌تر از قبل شد. لکه‌ای که با این مخالفت در پروندۀ فراکسیون امید قرار گرفت حتی ممکن است منجر به کاهش سبد رأیشان در انتخابات‌های آینده نیز به‌شمار رود.

* حمایت بی‌مناسبت از ظریف، در ایام بدعهدی
در هفته‌های اخیر و در ایامی که حتی رئیس‌جمهور کشورمان به بدعهدی طرف‌های مقابل ایران در برجام اذعان دارد و رهبر معظم انقلاب نیز بر مشاهده نشدن اثر رفع تحریم‌های مالی و بانکی تصریح نموده‌اند، نمایندگان عضو فراکسیون امید در چند نوبت نامه‌هایی را در حمایت از «محمدجواد ظریف» امضا کردند که در صحن علنی مجلس نیز قرائت شد؛ این در حالی است که باید به‌عنوان ناظر، از دولت برای پیگیری بدعهدی طرف‌های مقابل مطالبه می‌کردند!
قابل‌ذکر است آش سیاسی‌کاری فراکسیون امید امروز به‌قدری شور شده که «سیدابوالفضل موسوی» نماینده یزد و عضو این فراکسیون اخیراً گفت: «رئیس‌جمهور خیالش از اعضای فراکسیون امید راحت است و می‌داند این فراکسیون از مجموعۀ دولت حمایت خواهد کرد.» همین رویکرد باعث شده در برخی مسائل کم‌اهمیت مطالبه‌گری‌هایی از دولت انجام دهند.
 

نظر شما