شناسهٔ خبر: 132487 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

رئیس‌جمهور دقیق بگوید تحریم‌ها چه زمانی برداشته می‌شود

حبیبی دبیرکل حزب موتلفه با اشاره به گزارش چهارم اجرای برجام توسط وزارت خارجه به مجلس گفت: رئیس جمهور دقیق بگوید تحریم‌ها چه زمان برداشته می‌شود.

به گزارش «نماینده»، محمد نبی حبیبی در پایان نشست دبیران  حزب موتلفه با اشاره به یکسالگی برجام گفت: بر اساس گزارش چهارم وزارت خارجه به مجلس در خصوص اجرای برجام، ۲۴۱ شخص و نهاد ایرانی همچنان در فهرست تحریم‌های غرب و به ویژه آمریکا باقی مانده‌اند.

حبیبی افزود: این در حالی است که رئیس جمهور محترم در نشست خبری با رسانه‌ها تصریح کرده‌اند که تحریم‌ها برداشته شده است اما این دوگانگی و تناقض را چگونه می‌توان تحلیل کرد.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در گزارش وزارت خارجه آمده است تحریم ۲۴۱ شخص و نهاد ایرانی حداکثر تا ۷ سال دیگر باقی خواهد ماند و پس از این مدت از فهرست تحریم‌های اروپا، آمریکا و سازمان ملل خارج می‌شود.

وی گفت: سؤال ما این است مگر رئیس‌جمهور محترم قبل از برجام نفرمودند ما قراردادی را امضا نمی‌کنیم مگر اینکه در همان روز همه تحریم‌ها یکجا برداشته شود. پس این تحریم ۲۴۱ شخص و نهاد ایرانی چیست که پس از یکسال هنوز به قوت خود باقی است.

حبیبی با اشاره به مصاحبه رئیس چینی اتاق بازرگانی ایران و چین که گفته تحریم‌های بانکی هنوز به قوت خود باقی است، گفت: تحریم‌های بانکی مصداق اتَم نقض برجام است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی با اشاره به مصاحبه رئیس‌جمهور و اینکه ما در همه بخشها از رکود عبور کردیم، اظهار کرد: حجم عظیم بیکاری، تعطیلی بخش بزرگی از کارگاه‌های تولیدی کوچک و بزرگ نشان می‌دهد که هنوز سایه رکود بر سر اقتصاد کشور وجود دارد.

وی با اشاره به مطالبات مراجع عظام تقلید از دولت گفت: مراجع عظام تقلید مطالبات مردم را با مسئولان مطرح می‌کنند.

حبیبی با اشاره به سفر وزیر ارشاد به قم و ملاقات با مراجع تاکید کرد: طرح دیدگاه‌های انتقادی مراجع در دیدار با مسئولان مشفقانه است و دولت باید به دلسوزی‌های مراجع واکنش مناسب نشان دهد. مراجع در مورد آلودگی فضای مجازی، چاپ کتب ضد دین و ضد انقلابی تذکراتی دادند و دولت باید به این تذکرات اعتنا کند. همچنین مراجع نسبت به معیشت مردم به مسئولان دولتی تنبه دادند. حرف ما نیز همین توصیه‌های مراجع عظام تقلید است.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در ادامه به بخشی از اظهارات رئیس‌جمهور درخصوص منتقدین اشاره و تصریح کرد: اینکه به منتقدین گفته شود بروید عینک بزنید تا دستاوردهای دولت را ببینید درست نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از آتش‌نشانان فداکار در ماجرای حادثه ساختمان پلاسکو تهران، گفت: کار عظیم آتش‌نشانان در کنترل حریق ساختمان پلاسکو یک کار جهادی بود. واقعا باید به آنها لقب آتش‌نشانان جان‌فشان داد.

حبیبی اظهار کرد: آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو یک هشدار برای روزهای بحرانی است. اگر خدای ناکرده در تهران زلزله بیاید باید کسانی که در اتاق بحران می‌خواهند آن را مدیریت کنند حساب همه چیز را بکنند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی افزود: روحیه جهادی در صنف آتش‌نشانان واقعا شایسته ستایش و تقدیر است.

وی در ادامه با اشاره به ورود ترامپ به کاخ سفید گفت: ترامپ هنگامی به کاخ سفید رفت که همزمان عده‌ای در بیرون از کاخ در واشنگتن تظاهرات کردند و با شعار «مرگ بر فاشیست» و «نازی به خانه‌ات برگرد» از او استقبال کردند، این گزاره به معنای این است که صدای پای فاشیسم از غرب و به ویژه آمریکا می‌آید. جهان باید خود را برای مقابله با فاشیستها آماده کند.

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: ظهور فاشیسم در جنگ جهانی دوم میلیونها نفر را به کام مرگ کشانده است. ما باید نسبت به احیای فاشیسم در غرب حساس باشیم به ویژه آنکه شهروندان آمریکایی یعنی خودشان نسبت به ظهور این پدیده هشدار می‌دهند.

حبیبی خاطرنشان کرد: ما معتقدیم لیبرالیسم و فاشیسم دو روی سکه اندیشه سیاسی در غرب است که گاهی این و گاهی آن و گاهی هر دو ظاهر می‌شود. لذا تفاوتی میان فاشیست‌ها و لیبرال‌ها در برخورد با جوامع انسانی وجود ندارد.

نظر شما