شناسهٔ خبر: 132467 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

فجایع بزرگتر از پلاسکو در انتظار تهران است

پلاسکو رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: از ۱۷ هزار واحد تجاری فعال بازدید شده، سه‌هزار مورد اخطار رعایت نشدن اصول ایمنی دریافت کردند که همین حالا اگر اتفاقی رخ دهد، فجایع بزرگتری به وقوع خواهد پیوست.

به گزارش «نماینده» مجتبی شاکری بر ضرورت توجه به پیام مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: باید بتوان حادثه پلاسکو را به نحوی مدیریت کرد که داغ‌دیدگان و خانواده‌های منتظر دچار آسیب نشوند و از این رو مدیریت اخبار فضای مجازی ضروری به نظر می‌رسد.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با بیان اینکه برخی سیاه‌نمایی‌ها در فضای مجازی به منزله رنگ پاشیدن به تابلوی زیبای همکاری بین دستگاه‌ها است، گفت: باید این همکاری و هم‌افزایی را غنیمت بشماریم و آن را تبدیل به تهدید نکنیم.

شاکری با تاکید بر ضرورت نگاه همه‌جانبه به ابعاد حادثه پلاسکو و انتخاب صحیح مدل مداخله برای برخورد با تخلفات حوزه ایمنی مجتمع‌های تجاری، گفت: برابر گزارش رییس کمیته ایمنی شورای شهر، از ۱۷ هزار واحد تجاری فعال بازدید شده، سه‌هزار مورد اخطار رعایت نشدن اصول ایمنی دریافت کردند که همین حالا اگر اتفاقی رخ دهد، فجایع بزرگتری به وقوع خواهد پیوست.

قالیباف صراحتا گفت اگر مجوز پلمب را به شهرداری بدهید مسئولیت بحران اجتماعی آن را قبول می‌کنید؟

وی افزود: شهردار تهران در یکی از جلسات گذشته شورا صراحتا این موضوع را مطرح کرد که آیا شورا مجوز بستن واحدهای تولیدی، خدماتی، تجاری که خارج از استانداردهای ایمنی هستند را به شهرداری می‌دهد!؟ آیا مسئولیت بحران اجتماعی آن را بر عهده می‌گیرد!؟ اگر شورا اجازه می‌دهد، من این کار را می‌کنم اما چه کسی قرار است بحران اجتماعی آن را مدیریت کند؟ لشکر بیکارانی که روانه خیابان می‌شوند را چگونه باید مدیریت کرد!؟ ما که نسبت به این قضایا بیگانه نیستیم.

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بیش از ۹۰ درصد احکام ماده ۱۰۰ اجرا نمی‌شود و تخلف صورت میگیرد. تخلف هایی که ممکن است مسائل جانی هم به همراه داشته باشد. هنوز به رغم تذکرات مکرر نتوانستیم این مشکل را حل کنیم. نه در دوره مدیریت مسجدجامعی و نه در دوره مدیریت چمران مساله حل نشد. مثلث دولت، قوه قضاییه و شورای شهر که در این زمینه مسئولیت دارند هم نتوانستند مشکل را حل کنند. درباره زلزله تهران بارها تذکر داده‌ایم که در صورت وقوع صدها برابر فاجعه هیروشیما کشته خواهیم داشت اما بیان درد به تنهایی مشکلی را حل نمی‌کند.

شاکری با بیان اینکه که هر فردی در شورا می‌تواند طرح بیاورد، گفت: آقایان از هر جناحی اگر نظری در ارتباط با حل مشکلات داشته‌اند می‌توانستند طرح بیاورند و قطعا اعضای شورا برای اصلاح امور با آنها همراهی خواهند کرد. در ماجرای تامین تجهیزات و مباحث بودجه‌ای آتش‌نشانی هم گارد شورای شهر واقعا باز بود اما مسائلی وجود دارد که بر ما نامکشوف نیست و حتما وقایع دیگری اتفاق خواهد افتاد؛ حتما بودجه شهرداری تهران بودجه محدودی خواهد بود و حتما در کنار بافت فرسوده که بودجه‌های سنگین مصوب آن توسط دولت پرداخت نمی‌شود و چند سال است که متوقف است، تهران را آبستن حوادث بزرگی کرده است. بنابراین باید به جای بیان مشکلات به سراغ حل مشکل برویم.

وی با بیان اینکه بسیاری از خانواده‌های افراد شاغل در پلاسکو اکنون دچار فرونشست بزرگ شده‌اند، گفت: تنها ۱۰۰ واحد از مجموع ۵۶۰ واحد ساختمان پلاسکو بیمه بوده‌اند و این آوار فرود آمده زندگی مردم را به ویرانی کشیده است. برای این ۴۰۰۰ هزار نفر حادثه دیده این ماجرا چه کنیم؟ اگر بودجه‌ای در اختیار داریم و اگر می‌خواهیم کاری کنیم، خوب است بی وقفه در این جهت حرکت کنیم و بدانیم تنها دم زدن از داغ خانواه‌های آسیب دیده که زمین‌گیر شده‌اند، ‌ راه به جایی نمی برد.

نظر شما