شناسهٔ خبر: 132432 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تحلیف مستاجر جدید «کاخ سفید» با طعم گاز اشک‌آور

اعتراض به ترامپ مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید آمریکا در حالی در سایه تدابیر امنیتی بسیار شدید برگزار شد که معترضان، اظهارات توهین‌آمیز و نژادپرستانه وی علیه گروه‌های اقلیت و زنان را محکوم کردند.

به گزارش «نماینده»، مخالفان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» از ساعت ۶ صبح روز جمعه اول بهمن به وقت محلی، با برگزاری تظاهرات در پایتخت آمریکا، مواضع و سیاست‌های جنجالی مستاجر جدید کاخ سفید را محکوم کردند، ‌تظاهرات مخالفان ریاست‌جمهوری ترامپ با دخالت نیروهای امنیتی و سرکوبگری آنها به خشونت کشیده شد.

مراسم تحلیف دونالد ترامپ در سایه  تدابیر امنیتی بسیار شدید برگزار شد و علاوه بر نیروهای پلیس، نیروهای ارتش، ‌گارد ملی و پلیس مخفی نیز در حفظ امنیت مراسم مشارکت داشتند.

نیروهای امنیتی، خیابان پنسیلوانیا را که از کنار کاخ  سفید تا کنگره آمریکا در موقعیت شرقی و غربی امتداد دارد و تمام خیابانهای منتهی به خیابان پنسیلوانیا را در چند  لایه بسته و موانعی سنگین مسدود کردند.

ماشین‌های سنگین حمل زباله، بلوک‌های بزرگ سیمانی و همچنین نفربرهای ارتش که توسط گارد ملی، پلیس و نیروهای مخفی اداره می‌شد، ‌ همچون حصاری مراسم تحلیف را فرا گرفته بود.

با وجود تدابیر امنیتی شدید و موانع بزرگی که مقامات امنیتی و نظامی ایجاد کرده بودند، ‌تظاهرات‌کنندگان در پشت این موانع، نیروهای خود را تقسیم کرده و به اعتراضات خود ادامه می‌دادند.

مراسم تحلیف روز جمعه در مقابل ساختمان کنگره آمریکا در واشنگتن برگزار شد و ترامپ که سابقه تصدی هیچ مسئولیت سیاسی ندارد، به‌ عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا سکان هدایت این کشور را در دست بگیرد.

مخالفان ترامپ در تظاهرات روز جمعه  اظهارات وی علیه اقلیت‌ها در دوران مبارزات انتخابات ریاست جمهوری را محکوم و این تاجر میلیاردر را فردی نژادپرست و فاشیست خواندند.  

سازماندهی پیچیده پلیس و گارد ملی اجازه هرگونه تحرکی را به مخالفان نمی‌داد، ‌پلیس و گارد ملی از طریق هوایی و با  استفاده از بالگردها تمام خیابانها و تحرکات مخالفان را تحت نظر داشتند و نیروهای امنیتی برای سرکوب معترضان به خشونت متوسل شدند و از اسپری فلفل، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های دودزا برای متفرق کردن آنها و جلوگیری از نزدیک شدن آنها به مراسم تحلیف استفاده کردند.

معترضان با شکستن شیشه‌های بانک‌های معروف مثل بانک آمریکا خشم خود را از آغاز ریاست‌جمهوری ترامپ ابراز کردند، نیروهای امنیتی بیش از ۱۰۰ معترض را دستگیر کردند، با این حال مراسم تحلیف ترامپ با وجود اعتراضات گسترده، به سبب تدابیر شدید امنیتی و حضور هزاران نیروی امنیتی، نیروی پلیس مخفی و ارتش و کنترل شدید تحرکات معترضان برگزار شد.

«جان مایکل» از فعالان گروه «وکلای ملی آمریکا» در خیابان شماره هفت و پنسیلوانیا یکی از محل‌های تجمع معترضان به ریاست‌جمهوری ترامپ گفت: «ما  آمده‌ایم به جهان بگوییم که ما این رئیس جمهور را انتخاب نکردیم و او نماینده ما نیست.»

معترضان، اظهارات توهین‌آمیز ترامپ علیه گروه‌های اقلیت و زنان و همچنین مخالفت وی با طرح خدمات درمانی اوباما موسوم به «اوباماکِر» را محکوم کردند. تاکنون ده‌ها گروه مدنی ازجمله جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» حمایت خود را از اقدامات اعتراضی در نزدیکی مراسم تحلیف ترامپ را  اعلام کرده‌اند.

 تظاهرات معترضان و آتش‌سوزی و درگیری با پلیس با وجود پایان مراسم تحلیف ترامپ همچنان در واشنگتن ادامه دارد.

نظر شما