شناسهٔ خبر: 132414 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

«دونالد ترامپ» تغییر را به کاخ سفید می‌برد

ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا در حالی امروز جمعه ادای سوگند می کند که به گفته نزدیکانش قرار است از همین روز نخست، مردم را با تغییرات بزرگی که وعده داده بود، آشنا کند.

به گزارش «نماینده» به نقل از رویترز، «دونالد ترامپ» امروز جمعه حوالی ظهر (حدود ۱۱:۳۰ به وقت واشنگتن و ۲۰:۰۰ به وقت تهران) به عنوان چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا، سوگند یاد خواهد کرد.

اگر بخواهیم مروری کوتاه بر چگونگی مراسم تحلیف ترامپ داشته باشیم، باید گفت که وی پس از صرف صبحانه و حضور در مراسم کلیسا، در مشایعت همسرش «ملانی» به کاخ سفید می رود تا پس از دیدار با «باراک اوباما» رئیس جمهوری در حال گذار آمریکا، به همراه وی با عبور از خیابان معرف «پنسیلوانیا» به کنگره آمریکا برود- جایی که قرار است شاهد انتقال نمادین قدرت از اوباما به وی باشیم.

در ضلع غربی کنگره، «کلارنس توماس» قاضی دیوان عالی، اجرای مراسم ادای سوگند «مایک پنس» معاون ترامپ را به عهده خواهد گرفت حال آنکه «جان روبرتز» رئیس دیوان عالی، عهده دار مراسم ادای سوگند ریاست جمهوری ترامپ خواهد شد.

پس از آن باید منتظر نخستین سخنرانی ترامپ در هیئت رئیس جمهوری جدید آمریکا باشیم که احتمالا ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید و آنگونه  که «شون اسپایسر» سخنگوی آتی کاخ سفید می گوید؛ قرار است بیانه ای آتشین در مدح اشتغال زایی در پاسخ به معضل بیکاری مردم آمریکا باشد.

انتظار می رود حدود ۹۰۰ هزار نفر از مردم آمریکا برای تماشای مراسم تحلیف ترامپ، حضور پیدا کنند که البته بخشی از آنها را معترضین سیاست های وی تشکیل می دهند.

حدود ساعت ۳ بعد از ظهر، ترامپ و پنس به رسم معمول، سوار بر خودرویی طول خیابان پنسیلوانیا را طی می کنند و گاه گاهی هم برای همراهی با مردمی که به تماشای آنها ایستاده اند؛ پیاده شده و دستی برای جمعیت تکان می دهند.

برای امروز بعد از ظهر، ترامپ و همسرش باید در سه ضیافت رسمی حضور یابند و بعد از اتمام همه اینها، او که حالا رئیس جمهوری آمریکاست به کاخ سفید می رود تا آنگونه که مرسوم است، نامه سر به مهری را که رئیس جمهوری پیشین (اوباما) بر روی میز کار گذاشته، بخواند.  

 گفتنی است که طبق رسم، سه رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مراسم تحلیف ترامپ حضور خواهند یافت حال آنکه تا این جای امر، حضور «هیلاری کلینتون» رقیب دموکرات وی در انتخابات ۲۰۱۶ نیز قطعی شده است.

لازم به یادآوری است که حدود ۵۰ نفر از نمایندگان حزب دموکرات، حضور در مراسم تحلیف ترامپ را به بهانه بی احترامی وی به «جان لوئیس» از فعالین حقوق مدنی و اعضای مجلس نمایندگان آمریکا، تحریم کرده اند.

ترامپ در پاسخ به لوئیس که وی را رئیس جمهور نامشروع لقب داده بود، در پیامی توئیتری نوشت: لوئیس فقط حرف می زند و مرد عمل نیست.

از همه اینها که بگذریم، نزدیکان ترامپ می گویند که وی همین امروز، به محض رسیدن به کاخ سفید، فرامین اجرایی را امضا می کند که تغییرات بزرگی را در روند اداره آمریکا ایجاد خواهند کرد- فرامینی که به منزله قدم نخست در مهار مهاجرت، ساخت دیوار حائل در مرز مکزیک و تغییر مسیر سیاست های هشت ساله اوباما خواهند بود.

به ادعای شون اسپایسر، وی از روز اول تا سوم دوره ریاست جمهوری خود، تغییراتی را اعمال خواهد کرد که موج آن در روزها و هفته های آینده به مردم آمریکا می رسد.

ترامپ، فردا شنبه در اولین اقدام از مقر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ایالت «ویرجینیا» بازدید می کند- نهادی که از بابت زیر سوال بردن مشروعیت پیروزی وی و اتهام زنی به روسیه مبنی بر دخالت در انتخابات آمریکا، با انتقاد شدیدی از جانب او روبرو شد.

نظر شما