شناسهٔ خبر: 132393 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تازه‌ترین جزئیات از وضعیت پلاسکو/ دستور روحانی به وزیر کشور/ افزایش آمار مصدومان به ۷۰ نفر / قالیباف مدیریت بحران را برعهده گرفت + تصاویر

پلاسکو ساختمان تجاری پلاسکو به دلیل حجم گسترده آتش و فرسودگی فرو ریخت. احتمال افزایش مصدومان این ریزش وجود دارد. حجت‌الاسلام روحانی به وزیر کشور دستور داده تا علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود.

 در تازه‌ترین اطلاعات ارائه شده از حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو، موسوی رئیس اورژانس تهران از افزایش آمار مصدومان به ۷۰ نفر خبر داد و گفت که  ۴۷ نفر درمان سرپایی شدند

برپایه این گزارش، هم‌ اکنون تلاش‌ها برای نجات افرادی که زیر آمار مانده‌اند ادامه دارد.

*دستور روحانی به  به وزیر کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری با ابراز تاسف و تاثر از حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شد، به وزیر کشور دستور داد تا در اسرع وقت، علل حادثه و مسوولیت حادثه بررسی و گزارش شود و همچنین نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

متن دستور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر رحمانی فضلی

وزیر محترم کشور

حادثه آتش سوزی و فروریزی ساختمان پلاسکو تهران که موجب جان باختن و مصدوم شدن تعدادی از هموطنان عزیز شده است، مایه تأسف و تأثر گردید. مقتضی است در اسرع وقت، ‌علل حادثه و مسئولیت حادثه بررسی و گزارش شود و نسبت به رسیدگی به مجروحان و جبران خسارات آسیب دیدگان توسط نهادهای مسئول اقدام فوری صورت پذیرد.

* تازه‌ترین جزئیات از حادثه پلاسکو

رئیس‌پلیس پایتخت با تشریح جزئیات حادثه حریق ساختمان پلاسکو را تشریح کرد.

 سردار حسین ساجدی‌نیا در بازدید از محل ریزش ساختمان پلاسکو با تشریح از وضعیت موجود اظهار داشت: ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح امروز وقوع حریف به نیروهای امدادی و انتظامی گزارش شد و نیروهای انتظامی، آتش‌نشانی و اورژانس سریعا وارد محل شده و اقدامات لازم را انجام دادند.

رئیس پلیس پایتخت گفت: این آتش‌سوزی از طبقات فوقانی ساختمان پلاسکو آغاز شد و خوشبختانه با حضور به موقوع عوامل امدادی و پلیس، ساختمان تخلیه شد و ساعت ۱۱:۳۰ با توجه به گسترش آتش‌سوزی، پاساژ پلاسکو فروریخت.

وی در خصوص تعداد افراد زیر آوار مانده در این سانحه افزود: مقامات مسئو در آتش‌نشانی تهران عنوان داشتند که متاسفانه تعدادی از نیروهای آتش‌نشانی زیر آوار گرفتار شدند و متاسفانه براساس همین گزارش  یکی دو نفر از کسبه نیز در ساختمان گرفتارند.

سردار ساجدی‌نیا در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص اخبار منتشر شده در خصوص گرفتار شدن ۲ خبرنگار زیر آوار این ساختمان گفت: هنوز نمی‌توان این گزارش‌ها را تایید کرد و ما نیز منتظر بررسی دقیق این موضوع هستیم.

وی با اشاره به حضور به موقع پلیس راهور در محل حادثه و باز بودن معابر منتهی به این محل برای خودروهای امدادی گفت: در حال حاضر ترافیک در اطراف محل وقوع حادثه نسبتا سنگین است ولی محور کمک‌رسانی و تردد خودروهای سنگین از جمله لودر و بولدوزر کاملا باز است و تا این لحظه نیز هیچ مشکلی برای تردد این خودروها به وجود نیامده است.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد: از ساعات اولیه وقوع این حادثه ستاد بحران با حضور شهرداری، استانداری، فرمانداری و نیروهای انتظامی تشکیل شده است و پیگیری‌های لازم برای آواربرداری در حال انجام است.

وی از شهروندان تهرانی خواست تا با همکاری با نیروهای امدادی و پلیس از حضور در محل حادثه جدا خودداری کنند چرا که حضور مردم در محل باعث اختلال در امدادرسانی به مصدومان این حادثه خواهد شد.

سردار ساجدی‌نیا خاطرنشان کرد: در حال حاضر سگ‌های زنده‌یاب دستگاه‌های امدادی در محل حاضر شدند تا اقدامات لازم برای بیرون آوردن افراد گیر افتاده در زیر آوار را انجام دهند.

به گفته وی آواربرداری احتمالا امروز و فردا در محل حادثه ادامه دارد و لازم است مردم همکاری بیشتری با عوامل پلیس و راهور داشته باشند.

* تشکیل کمیته بحران در کانون حادثه

کولیوند رئیس اورژانس کشور  از تشکیل کمیته بحران در یکی از اتوبوس‌ آمبولانس‌های اورژانس حاضر در کانون حادثه امروز پلاسکو خبر داد و گفت : کمیته بحران متشکل از استاندار، مسئولان اورژانس، فرماندار، رئیس ناجا و رئیس پلیس راهور شکل گرفته و همچنین ستاد بحران ارتش نیز در این کمیته حضور دارد.

تاکنون در جریان این حادثه ۶۵ نفر مصدوم شده‌اند که ۴۵ نفر مصدوم از این حادثه به صورت سرپایی مداوا شده اما ۲۰ نفر مصدوم دیگر به بیمارستان‌های اطراف منطقه منتقل شده‌اند.

وی افزود: به دلیل مهار کامل حادثه و افزایش امنیت بیشتر گاز این منطقه به طور کامل قطع شده است.

* تمدید مدت زمان طرح ترافیک امروز در تهران

محمد رضا زمردیان مشاور اطلاع رسانی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به تمدید زمان طرح ترافیک، اظهار کرد: با توجه به حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو در خیابان جمهوری زمان طرح ترافیک تهران امروز (پنج شنبه ۳۰ دی)   تا ساعت ۱۷ تمدید شد.

وی از عموم شهروندان خواست تا از تردد در محدوده این حادقه حتی الامکان خودداری کنند تا خودروهای امدادی بتوانند با سهولت به محل حادثه اعزام شوند.

* اطلاعاتی درباره وضعیت بیمه ساختمان پلاسکو

ابهاماتی درباره بیمه ساختمان پلاسکو که ساعتی قبل به دلیل آتش سوزی فرو ریخت، وجود دارد.

 ساختمان ۵۴ ساله پلاسکو صبح امروز دچار حریق شد و ساعتی قبل فروریخت؛ ریزش این ساختمان که مرکز تولید و پخش پوشاک مردانه بود مشکلاتی را برای کسبه محل ایجاد کرده است.

مهمترین موضوعی که همزمان با اتش سوزی و ریزش ساختمان های تجاری برای کسبه و مالکان از اهمیت برخوردار می شود، بیمه و جبران خسارت است. بیمه ابهام بزرگی است که در مورد ساختمان پلاسکو وجود دارد.

خبرنگار تسنیم همزمان با فروریختن پلاسکو با مسئولان بیمه مرکزی تماس گرفت؛ هر چند تا این لحظه خبرنگار ما موفق به تماس با رئیس کل بیمه مرکزی نشده است ولی مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی در ارتباط با بیمه بودن یا نبودن ساختمان پلاسکو گفت: ابعاد این حادثه بسیار بالاست و برای ارزیابی خسارت باید تا شنبه صبر کرد.

وی اما این را گفت که احتمالاً ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه البرز قرار دارد.

مدیر بیمه‌های آتش سوزی شرکت بیمه البرز هم در این باره اعلام کرد که طبق بررسی‌های اولیه ۱۱ واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند.

گزارش های دریافتی خبرنگار تسنیم از جزئیات پوشش بیمه ای ساختمان پلاسکو حکایت از آن دارد که مغازه های داخل ساختمان پلاسکو تحت پوشش شرکت های مختلف بیمه ای از جمله بیمه ایران قرار دارد.

البته تماس خبرنگار ما با بیمه ایران نیز حاکی از این خبر است که مدیرعامل بیمه ایران در محل حادثه آتش_سوزی بزرگ و فرو ریختن ساختمان پلاسکو  حضور پیدا کرده است.

مدیرعامل بیمه ایران به خبرنگار تسنیم اعلام کرد: از ساعات نخستین اعلام حریق ساختمان پلاسکو تهران، مدیر بیمه های آتش سوزی و جمعی از کارشناسان بیمه ایران در محل حادثه حاضر بوده اند و فرآیند بررسی میزان خسارت به آن دسته از واحدهای ساختمان پلاسکو که تحت پوشش بیمه ایران هستند بلافاصله آغاز شد.

* حضور نیروی زمینی ارتش در منطقه حادثه

یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش در محل ساختمان پلاسکو حضور یافتند.

یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش برای کمک به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو، در محل این ساختمان حضور یافته‌اند.

این نیروها، با تجهیزات لازم در محل حضور یافته‌اند.

*آماده باش بیمارستان‌های تهران

هم‌اکنون بیمارستان‌های منطقه به حالت آماده باش در آمده است.

پلیس راهور نیز اعلام کرد که از خیابان جمهوری به سمت شرق و از خیابان خیام به سمت شمال و از محدوده بهارستان به سمت عرب فقط خودروهای اورزانس و امدادی حق تردد دارند.

‌پلیس اورژانس و آتش نشانی از مردم درخواست کرده اند از ازدحام در محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو خودداری کنند.

از آمار اولیه منتشره نزدیک به ۳۰ نفر از آتش‌نشانان گرفتار مانده‌اند و هیچ اطلاعی از آنان نیست.

مجموعه ساختمان تجاری پلاسکو براثر وسعت حریق فرو ریخت. تعداد مصدومان تاکنون ۳۷ نفر اعلام شده است. تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر به محل حادثه اعزام شده‌اند.

این ساختمان به سمت خود فروریخته است. نگرانی درباره وضعیت آتش‌نشانان مستقر در این ساختمان وجود دارد.

برپایه این گزارش، ‌ هجوم گسترده مردم برای کمک‌رسانی مشکلاتی را برای عملیات نجات به وجود آمده است.

* آغاز عملیات آواربرداری در پلاسکو

سخنگوی آتش نشانی در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت:مطمئنا کسانی زیر آوار هستند. قطعا تعدادی از آتش‌نشانان در این ساختمان هستند، اما آماری از افراد محبوس در ساختمان نداریم.

احتمال این که دوباره آتش سوزی ادامه یابد را رد کرد و گفت که آتش را کاملا مهار کرده‌ایم البته تا ساعات آینده در آماده باش خواهیم بود. عملیات آوار برداری را در دستور کار داریم.

وی گفت که معلوم نیست چند نفر زیر آوار گرفتار شده اند، هیچ اطلاعاتی نداریم و آمار ۳۰ نفر کشته تائید نمی شود.

به گفته وی در حال حاضر در این منطقه گرد و غبار وجود دارد و آتش از بین رفته است اما نیروهای اطفای حریق آماده هستند تا در صورت بروز سانحه، جلوی آن را بگیرند. اولویت نیز فعلا اطفای حریق نیست.

وی افزود: خدا را شکر ساختمان عمودی ریخت در غیر این صورت بیشتر نیروهای امدادی و مردم حاضر در صحنه آسیب میدیدند.


۲۰ نفر که عمده انها آتش نشان هستند به مراکز درمانی منتقل شدند. امیدواریم اواربرداری به گونه ای صورت گیرد که اتش نشانان را زنده به مراکز درمانی منتقل کنیم

*قالیباف در کانون بحران

 محمدباقر قالیباف شهردار تهران که به تازگی از سفر نیمه‌تمام قم بازگشته است، با حضور در کانون حادثه مدیریت بحران را بر عهده دارد.

* تاکنون جنازه‌ای خارج نشده است

معاون عملیات اورژانس تهران گفت که تاکنون هیچ جنازه ای از داخل ساختمان پلاسکو خارج نشده است.

* آمار احتمالی از گرفتاران در پلاسکو

بنابر اعلام برخی مسئولان حاضر در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، ۳۰ مامور آتش نشانی، ۲ خبرنگار و تعدای مغازه‌دار زیر آوار گرفتار شدند.

بنابر اعلام برخی مسئولان حاضر در محل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو، ۳۰ مامور آتش نشانی، ۲ خبرنگار و تعدای مغازه‌دار زیر آوار گرفتار شده‌اند.

*تخلیه سفارت‌های آلمان و انگلیس و ترکیه

محسن همدانی معاون امنیتی استانداری تهران گفت: قبل از اینکه ساختمان پلاسکو فرو بریزد در حوالی ساعت ۱۰ صبح از سفارتخانه‌های آلمان، انگلیس و ترکیه که در مجاورت این ساختمان قرار دارند، خواستیم که ساختمان‌های‌شان را تخلیه کنند که تخلیه هم انجام شد.

وی افزود: مدیریت صحنه بر عهده مدیریت بحران شهرداری تهران است و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از میزان خسارات جانی در دست نیست.

* آمار مصدومان افزایش یافت

کولیوند رئیس اورژانس کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» گفت که ۴۵ مصدوم تاکنون گزارش شده است. مصدومان به بیمارستان‌های سینا، پارس، بانک‌ملی و نفت منتقل شده‌اند.

وی افزود: تعداد ۵۷ آمبولانس، ۱۰ موتور آمبولانس و ۱۴ اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، ملک مدیریت بحران منطقه ۱۲ در گفت‌وگویی تلویزیونی گفت: نیروهای آتش‌نشانی برای ورود به ساختمان تلاش می‌کنند.

وی گفت که ساختمان‌های اطراف ساختمان نیز خسارات جدی دیده‌اند.

به گفته وی نیروهای پلیس منطقه را کاملا تحت کنترل دارند اما ازدحام مردم مانع از سرعت عمل است.

همچنین موسوی رئیس اورژانس تهران  در گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که ۳۷ نفر مصدوم شده اند و تنها ۷ نفر بستری شده اند و ۳۰ مصدوم هم سرپایی درمان شده اندو

* تلاش پلیس برای کنترل مردم

تقلای نیروهای پلیس برای کنترل منطقه فروریخت ساختمان پلاسکو و خیابان‌های منتهی به محل وقوع حادثه ادامه دارد.

*تخلیه سفارت‌خانه‌های اطراف پلاسکو

تازه‌ترین گزارش‌های دریافتی حاکی است که دو سفارتخانه ای  که در اطراف مجتمع پلاسکو وجود داشت تخلیه شده اند. همچنین شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو از سوی استانداری تهران تکذیب شد.
تیم استانداری تهران وارد عمل شده است


*سفر قالیباف به قم نیمه تمام ماند

شهردار تهران که برای دیدار با مراجع تقلید به قم سفر کرده بود در حال بازگشت به تهران است.

محمد باقرقالیباف که امروز برای دیدار با مراجع تقلید به شهر قم سفر کرده بود، پس از دیدار با آیت الله علوی گرگانی، آیت الله وحید خراسانی و آیت الله نوری همدانی، برنامه های عصر سفر خود را کنسل کرد و راهی تهران شد.

علت نیمه تمام ماندن سفر قالیباف به قم، وقوع حریق در ساختمان پلاسکو است.

شهردار تهران هم اکنون به محل حادثه رسیده است.

*صدور مجوز  پرواز هلیکوپترهای امدادی

مجوز پرواز هلیکوپترهای امدادی نیز صادر شده است.

سید جلال ملکی  که  بخشی از ضلع شمالی ساختمان پلاسکو به دلیل فرسودگی فرو ریخته است. هنوز اطلاعاتی از مصدومان یا فوتی‌های این ریزش در دست نیست.

تلاش آتش‌نشانان ۱۰ ایستگاه آتش‌نشانی برای اطفای حریق و لکه‌گیری‌ها ادامه دارد.

برپایه این گزارش، روند عملیات آتش‌نشانان ادامه دارد و آتش از ساعاتی قبل تحت کنترل آتش‌نشانان درآمده است.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی تهران، با مهار دامنه آتش، ‌خطر سرایت به مکانهای دیگر وجود ندارد همچنین تا به این لحظه مورد مصدومیت و فوتی نداشتیم.

هم‌اکنون ده‌ها نفر توسط آتش‌نشانان با استفاده از امکانات لازم و نردبان هیدرولیکی نجات یافته‌اند و عملیات ادامه دارد.

برپایه این گزارش، در پی اعلام آتش‌سوزی به سامانه ۱۲۵، با اعزام آتش نشانان ۸ ایستگاه به همراه ۳ خودرو نردبان و تشک نجات به محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو، کار اطفاء حریق آغاز شده است. آتش‌سوزی از طبقه نهم به بالای مجتمع تجاری پلاسکو رخ داده است.

این ساختمان مرکز توزیع پوشاک در تهران است و پیش از این هم دچار حریق شده بود.

درباره دلایل این آتش سوزی هنوز خبری مخابره نشده است.

مردم از اطراف پلاسکو دور شوند

در این رابطه پیرحسین کولیوند رئیس اورژانس کشور با اشاره به اینکه آمارهای مصدومان همچنان همان آمار ۳۸ نفر است عنوان کرد: مشکل کنونی که هم‌اکنون در روند انتقال مصدومان و امدادرسانی داریم ازدحام بیش از حد جمعیت در اطراف ساختمان پلاسکو است. بنابراین از مردم تقاضا داریم هرچه سریع‌تر برای تسهیل در امدادرسانی از اطراف ساختمان پلاسکو فاصله بگیرند.

سرپرست اورژانس کشور خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تعدادی از آتش‌نشانان زیر آوار ساختمان دچار حریق پلاسکو گرفتار شدند که امدادرسانی به آنان در حال انجام است.

تشکیل کمیته اضطراری مدیریت بحران در محل حادثه

کمیته‌ای متشکل از نیروهای امدادی، اورژانس و مدیریت بحران با عنوان کمیته اضطراری مدیریت بحران حادثه ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در محل حادثه تشکیل و شروع به فعالیت کرد.

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور با تایید این خبر عنوان کرد: این کمیته برای بررسی، ارزیابی و اقدامات لازم جهت مدیریت بحران آتش‌سوزی و فروریختگی ساختمان پلاسکو هم‌اکنون در یکی از اتوبوس‌آمبولانس‌های اورژانس شروع به کار کرد.

نظر شما