شناسهٔ خبر: 132387 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پیام بازیگران کلیدی توافق هسته‌ای ایران به ترامپ: برجام کارایی دارد

سنا سازمان ملل، اتحادیه اروپا و بازیگران کلیدی در توافق هسته‌ای ایران پیام مشترک و متحدی را خطاب به دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب ارسال کرده‌اند: برجام کارایی دارد و باید برای دور نگه داشتن ایران از تولید سلاح اتمی، حفظ شود.

به گزارش «نماینده» به نقل از آسوشیتدپرس، سخنرانان یکی بعد از دیگری در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای توافق هسته‌ای ایران، که ماهیتی تاریخی داشته و در نخستین سال اجرا با موفقیت روبرو شده، تاکید کرده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، توافق هسته‌ای با مشارکت و حضور ایران، آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان نهایی شد و به عنوان قانونی الزام آور در قطعنامه سازمان ملل گنجانده شده است. این توافق محدودیت هایی را بر برنامه هسته‌ای ایران وضع می کند و در مقابل تحریم های اقتصادی سازمان ملل لغو می شود.

در حالی که در پیام بازیگران کلیدی برجام اشاره مستقیمی به نام ترامپ نشده ولی خطاب اصلی این پیام به روشنی رهبر جدید آمریکا خواهد بود که روز جمعه مراسم تحلیفش برگزار خواهد شد. ترامپ به شدت از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و بارها قول داده است تا برجام را لغو کرده و مذاکرات مجددی را بر سر توافق هسته‌ای انجام دهد.

جفری فلتمن رئیس سیاسی سازمان ملل در نشست شورای امنیت تاکید کرد: توافق هسته‌ای یک نمونه خوب از این است که دیپلماسی چند جانبه، عزم سیاسی می تواند پیچیده ترین مسائل را حل و فصل کند.

وی در ادامه تصریح کرد: این ضروری است که مشارکت کنندگان در توافق هسته‌ای، سازمان ملل و جامعه بین المللی به حمایت خود از اجرای کامل این توافق تاریخی چند جانبه برای مدت زمان کامل آن، ادامه دهند. اجرای جامع و پایدار این توافق می تواند تضمین کند که برنامه هسته‌ای ایران منحصرا صلح آمیز باقی خواهد ماند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز از توافق هسته‌ای ایران به عنوان یک دستاورد بزرگ یاد کرد و گفت: همه مشارکت کنندگان به تعهدات خود پایبند بوده‌اند، با استناد به این مساله که مبادلات تجاری ایران و اتحادیه اروپا در ۹ ماه نخست ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۶۳ درصد رشد داشته و این یک نمونه از نتایج برداشته شدن تحریم ها بوده است.

موگرینی با انتشار بیانیه‌ای که توسط نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل قرائت شد، تاکید کرد که "اجرا یک ماموریت در حال انجام است و ما انتظار اجرای کامل و موثر را در تمام طول عمر توافق هسته‌ای داریم. برخی محدودیت های اعمال شده بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران، در کمتر از ۱۰ سال لغو خواهد شد.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در آخرین حضور خود در شورای امنیت، گفت: توافق هسته‌ای نشانگر اهمیت مرگ و زندگی دیپلماسی سخت و قاطع است.

وی افزود: توافق کارآمد است. وی به دستاوردهای توافق اشاره کرد و گفت: رآکتور پلوتونیوم ایران در اراک هم اکنون با بتن پر شده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید کرده است که ایران دو سوم سانتریفیوژهای این راکتور را حذف کرده و ۹۸ درصد اورانیوم غنی شده آن را خارج کرده است. ذخایر اورانیوم باقی مانده در این رآکتور نیز به طور مداوم تحت نظر قرار دارد.

در آخرین نشست کمیسیون نظارت بر اجرای برجام که ۱۰ ژانویه برگزار شد، همه طرف ها بر تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای تاکید کردند، ولی حمایت آمریکا در آینده هنوز جای ابهام و سئوال است.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به دولت ترامپ هشدار داده است که نمی توان به سادگی از توافق هسته‌ای بازگشت و این توافق بهتر از جنگ است.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز روز سه شنبه تاکید کرد که توافق هسته‌ای به نفع آمریکا است ولی ترامپ این مساله را درک نمی کند. وی افزود: اظهارات ترامپ بیشتر جنبه شعاری دارد و من احتمال نمی دهم که در عمل اتفاق خاصی بیفتد.

نظر شما