شناسهٔ خبر: 132360 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

 ۴ دلیل که نشان می‌دهد ترکیه علاقه‌ای به حل بحران سوریه ندارد

اردوغان.jpg هر چند ترکیه موافقت خود را با برگزاری نشست آستانه با حضور گروه‌های مخالف مورد حمایت خود اعلام کرده است، اما واقعیت‌ها از تمایل ترکیه برای جلوگیری از حل سیاسی بحران سوریه حکایت می‌کند.

به گزارش «نماینده»، حدود پنج ماه از آغاز مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه می‌گذرد، ‌بدون این‌که آنکارا تا امروز هدف اعلام شده خود از این دخالت یعنی ادعای دور کردن خطر تروریستی از عمق داخلی اراضی‌اش را محقق کرده باشد، بلکه نتیجه آن افزایش عملیات تروریستی در داخل خاک ترکیه بودکه تا کنون ده‌ها کشته و زخمی بر جا گذاشته است که داعش مسئولیت برخی از این  اقدامات را برعهده گرفته است.

ارتش ترکیه پس از گذشت بیش از یک ماه از آغاز پوشش آتش سنگین برای گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود نتوانست به سمت شهر «الباب» در حومه شمال شرقی حلب پیشروی کند با وجودی که جنگنده‌هایش ده‌ها بار حمله کردند و استحکامات و نیروهای زیادی هم به این منطقه سرازیر شدند که این مسئله بر ناتوانی آنکارا برای خروج از باتلاقی که وارد آن شده است، تاکید می‌کند هر چند این کشور همچنان برای اشغال مناطق بیشتری در سوریه تلاش می‌کند تا بر دستاورد بزرگ ارتش سوریه و همپیمانانش در آزادسازی شهر حلب تاثیر گذاشته و همچنین یک دستاورد تبلیغاتی و رسانه‌ای به گروه‌های تروریستی که آنکارا تحت عنوان سپر فرات از آنها حمایت می‌کند، پیش از رفتن به مذاکرات «آستانه»، تقدیم کند، کنفرانسی که قرار است ۲۳ ژانویه جاری(دوشنبه ۴ بهمن) میان دولت و برخی طرف‌های معارضان برگزار شود.

اظهارات سخنگوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تاکیدی بر تلاش این کشور برای تاثیرگذاری بر نشست مشورتی است که قرار است در پایتخت قزاقستان برگزار شود، وی گفته است : «ترکیه همچنان معتقد است که سوریه یکپارچه و امن در سایه حضور رئیس جمهور بشار اسد غیر ممکن است، اما خواهان پیشرفت گام به گام است. این اظهارات نشان می‌دهد که ترکیه اقدام به قرار دادن پیش‌شرط برای گفت‌وگوی سوری-سوری است که بر مذاکرات تاثیر منفی دارد، ‌ مذاکراتی که بناست برای بررسی تمام جزئیات انجام شود.

تمایل ترکیه برای جلوگیری از حل سیاسی و شعله‌ور کردن ‌آتش جنگ داخلی در سوریه، آنی و لحظه‌ای نبوده، بلکه از همان روزهای نخست آغاز بحران سوریه آغاز شد و لحظه لحظه افزایش یافت، همچنین این تمایل ارتباط نزدیکی با طمع‌ورزی ترکیه در شمال سوریه به ویژه در شهر حلب دارد، هنگامی که آنکارا نتوانست مانع پیشروی ارتش سوریه و همپیمانانش در حلب شود، بر شهر استراتژیک الباب در شمال شرقی حلب تمرکز کرد.

اگرچه ترکیه در ظاهر ادعا می‌کند که خواهان حل سیاسی بحران سوریه است، ولی داده‌ها و گزارش‌های میدانی عکس آن را نشان می‌دهد، به طوری که اطلاعات موجود از حضور افسران ترکیه‌ای در شمال سوریه پرده برمی‌دارد که ماموریت آنها فرماندهی گروه‌های مسلح و  تحریک آنها به سوء‌ استفاده از آتش‌بس اعلام شده برای انجام عملیات تروریستی جدید در سوریه است.

اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که تمایل ترکیه برای جلوگیری از حل سیاسی بحران سوریه ناشی از چندین دلیل و عامل است که مهمترین آن‌ها به این شرح است : 

۱- ضعف موضع ترکیه در مقایسه با موضع و جایگاه سوریه و همپیمانانش به ویژه پس از آزادسازی شهر حلب و پاکسازی بخش‌های وسیعی از لوث گروه‌های تروریستی در سایه عقب‌نشینی این گروه‌ها

۲- ناتوانی ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح مورد حمایت آن که عملیات موسوم به «سپر فرات» را آغاز کرده‌اند، در سیطره بر شهر «الباب» و کسب هر گونه پیروزی هر چند رسانه‌ای و تلفات غیر قابل پیش‌بینی در صفوف نظامیان ترکیه.

۳- اردوغان کاملا این نکته را درک می‌کند که رفتنش به «آستانه»، اعتراف مستقیم وی به مشروعیت و قانونی بودن بشار  اسد رئیس جمهوری سوریه است که ضربه محکمی به طرح اردوغانی در منطقه خواهد بود.

۴- دست برداشتن دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا از اردوغان و رها کردن وی و حمایت از کردها دشمن سرسخت نظام ترکیه

تمام این عوامل یاد شده و  عوامل دیگر، ترکیه را به سمت جلوگیری از حل سیاسی بحران سوریه که از آستانه انتظار می‌رود، سوق می‌دهد، سئوالی که مطرح می‌شود، این است که آیا ترکیه در این زمینه(جلوگیری از حل سیاسی بحران) موفق می‌شود یا در مقابل عمل انجام شده پس از توافق با روسیه و ایران قرار گرفته و تسلیم می‌شود؟

نظر شما