شناسهٔ خبر: 132358 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

جنگ ۲۲ روزه معادلات را تغییر داد

نماینده حماس نمایندگان حماس و جهاد اسلامی تاکید کردند که کنفرانس سازش در پاریس مضحک و بی فایده بود و پیروزی مقاومت در جنگ ۲۲ روزه رژیم صهیونیستی با نوار غزه علاوه بر تغییر معادلات، تابوی اسرائیل را شکست.

«نماینده» / مطالعه تاریخ مردم فلسطین تنها وقایع تلخ، کشتار و آوارگی فلسطینیان توسط صهیونیستها نیست. در سالهای اخیر وقایعی رخ داده که در تقویم پرفراز و فرود ملت فلسطین ماندگار و امیدبخش بوده است. وقایعی که حاکی از پیروزی فلسطینیان و شکست هیمنه رژیم صهیونیستی است. روز ۱۸ ژانویه (۲۹ دی) از جمله روزهایی است که یادآور پیروزی بزرگی برای ملت فلسطین پس از چند دهه اشغالگری و تجاوز صهیونیستها است. در این روز، رژیم صهیونیستی پس از ۲۲ روز حمله از زمین، هوا و دریا به نوار غزه و شهید و زخمی کردن چند هزار فلسطینی مجبور به پذیرش شکست دربرابر فلسطینیان و توقف حمله به این منطقه کوچک و محدود تحت کنترل جنبش مقاومت اسلامی فلسطین شد. جنگ ۲۲ روزه غزه، اصطلاح و عبارت جدیدی است که در ادبیات سیاسی رژیم صهیونیستی و کشورهای منطقه وارد شده است. این رژیم با عناوینی چون جنگ، ترور، عملیات نظامی، تهاجم و حمله، قرابت نزدیکی دارد؛ همزمان با روز «غزه» با جناب «خالد القدومی» نماینده جنبش حماس فلسطین در تهران و جناب «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران گفتگو کردیم که شرح آن از نظر می گذرد؛

*روز چهارشنبه سالگرد جنگ ۲۲ روزه و تجاوز صهیونیست ها به نوار غزه در سال ۲۰۰۸ میلادی است. در رابطه با دستاوردهای مقاومت اسلامی در این جنگ توضیح دهید؟

خالد القدومی: جنگ سال ۲۰۰۸ موجب شد که اسرائیل در معادلات خود بر روی مقاومت اسلامی فلسطین بسیار حساب باز کند. زیرا متوجه گشت که این جنگ تفریح نیست و بسیار غافلگیر شد. در جنگ ۲۰۰۸ جنبش های مقاومت فلسطین اعم از جهاد و حماس نمونه خوبی از شهادت طلبی و دلاوری را به نمایش گذاشتند. اشغالگران صهیونیست در آن زمان تصور می کردند که ارتش هیچ یک از کشورهای منطقه توان مقابله با آنها را ندارد اما این نظریه شکست خورد.

اشغالگران صهیونیست در آن زمان تصور می کردند که ارتش هیچ یک از کشورهای منطقه توان مقابله با آنها را ندارد اما این نظریه شکست خورد همچنین چهره زشت صهیونیست ها به دلیل حمله به غیرنظامیان در این جنگ مشخص شد. در این جنگ صهیونیست ها به اندازه ۲ بمب هسته ای، مهمات استفاده کردند. در جنگ ۲۰۰۸ مردم ما یاد گرفتند که مقاومت تنها راهی است که می تواند برای آنها حاصلی داشته باشد. مردان مقاومت در نوار غزه به دشمن صهیونیستی درسی دادند که فراموش نخواهد کرد. رژیم صهیونیستی مضطر شده و در صدد مخفی کردن بسیاری از اقدامات خود است؛ زیرا قادر به دفاع از جنایات خود در جنگ ۲۰۰۸ نیست.

*تحلیل شما از کنفرانس سازش در پاریس و بیانیه پایانی آن چیست؟

ناصر ابوشریف: درباره کنفرانس پاریس باید تاکید کنم که از ابتدا نیز انتظار نمی رفت این کنفرانس موفق شود. زیرا رژیم صهیونیستی از ابتدای امر حضور نداشت. در حال حاضر وضعیت کشورهای عربی به نحوی است که سکوت کرده اند. در همین راستا می توان به مصر اشاره کرد که از تصمیم و طرح خود برای محکومیت شهرک سازی ها در سرزمین های اشغالی فلسطین منصرف شد. طبق آمارهایی که اخیرا تهیه شده است، شمار فلسطینی ها در داخل کشور بیش از ۶ میلیون نفر است و از سوی دیگر نیز ۶ میلیون اسرائیلی در سرزمین های اشغالی حضور دارند که با تعداد فلسطینی ها تقریبا مساوی است. این موضوع برای دولت آمریکا که از اسرائیل حمایت می کند، مهم است.

این تشکیلات در حال حاضر توسط محمود عباسی مدیریت می شود که خود تحت نظر نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی حرکت می کند کنفرانس پاریس فشار خوب و مفیدی به طرف مقابل وارد نکرد. درباره موضع جنبش فتح نیز باید تصریح کنم که ما به این جنبش احترام می گذاریم. زیرا بخشی از تاریخ فلسطین و تاریخ شخصی بسیاری از فلسطینی ها است اما این جنبش به تشکیلات خودگردان تبدیل شد و الان نیز فاقد استقلال است. این تشکیلات در حال حاضر توسط محمود عباس مدیریت می شود که خود تحت نظر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی حرکت می کند.

خالد القدومی: این کنفرانس بسیار مضحک بود. زیرا ۷۰ کشور و شخصیت از سراسر جهان در آن حضور داشتند اما فلسطین و رژیم صهیونیستی نماینده ای در آن نداشتند. در این نشست چیز جدیدی ارائه نشد. ما از طرح و پیشنهادهای خوب استقبال می کنیم اما در غیر این صورت این مسائل تاثیر منفی بر مردم و ملت فلسطین خواهد داشت.

قطعنامه هایی که توسط سازمان ملل نیز صادر می شود، جدی نیست و برای نمونه می توان قطعنامه صادر شده مبنی بر  اینکه رژیم صهیونیستی یک رژیم نژادپرست است را نام برد. بنابراین قطعنامه های بین المللی فایده ای ندارند. کنفرانس پاریس شاید موجب شکسته شدن انحصارطلبی اسرائیل در مذاکرات شود اما طرفین فلسطینی و اسرائیلی برای حضور در این کنفرانس قانع نشدند. باید بگویم که کنفرانس پاریس نیز مانند دیگر کنفرانس ها و نشست ها شکست خورد.

*دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا بارها عنوان کرده که سفارت آمریکا در تل آویو را به قدس منتقل خواهد کرد. موضع شما در قبال این سخنان وی چیست؟

خالد القدومی: در صورتی که بخواهیم این مسأله را بررسی کنیم، باید به اقدامات وی در آینده توجه کنیم نه به سخنان فعلی او. در همین رابطه می توان به سخنان «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا اشاره کرد که بر خلاف سخنانش در دوران تبلیغات ریاست جمهوری، به نفع صهیونیست ها کار کرد. گروهی که از سوی ترامپ برای دولت وی انتخاب شده اند، دارای ویژگی های زیر در قبال مسائل خاورمیانه هستند:

گروه ترامپ راه آمریکا را ادامه خواهد داد و ما فلسطینی ها نیز مسیر خود را که همان مقاومت است، کامل خواهیم کرد ۱- تمام آنها با توافق هسته ای با ایران مخالف هستند. ۲- این گروه از حق اسرائیل برای استفاده از قدرت زیاد به منظور حمله به نوار غزه حمایت می کنند. ۳- با اسلام مقابله می کنند. گروه ترامپ راه آمریکا را ادامه خواهد داد و ما فلسطینی ها نیز مسیر خود را که همان مقاومت است، کامل خواهیم کرد. انتقال سفارت آمریکا به قدس، منجر به تزلزل امنیت منطقه و انفجار آن می شود. شاید این سیاست بر طبل جنگ بکوبد و همگان باید تاریخ منطقه را به خوبی بخوانند.

ابوشریف: مسأله سفارت نمادین و یک ماجراجویی است که امکان دارد موجب انفجار منطقه شود. فلسطینی ها سلاح خود را تحویل نمی دهند و راه مقاومت را ادامه خواهند داد. فلسطین باقی می ماند و این یهودی ها هستند که نابود می شوند. موازنه قوا در جهان تغییر می کند و هر کس خود را تنها قدرت جهان تلقی کند، باید در این فکرش تجدیدنظر کند.

*به نظر شما آیا کشورهای عربی در صدد خلاص شدن از فلسطین به جای کمک به آن هستند؟

خالد القدومی: بنده با این موضوع موافق نیستم. زیرا مردم مسلمان یک طرف قضیه هستند و مواضع رسمی نیز یک طرف دیگر. مردم فلسطین آتش مبارزه برای رهایی از دیکتاتورها، ظلم و اشغالگری در منطقه را شعله ور کردند و شاید بهار عربی نیز نتیجه همین مبارزه فلسطینی ها باشد. ما و امت اسلامی و عربی همچون روحی واحد در پیکر این امت هستیم.

موضع رسمی عربی علیرغم وجود مشکلات در برخی از کشورهایی که برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی شتاب می کنند، در حال تغییر به سمت ایجابی به صورت نسبی است. در طول تاریخ، مصر و اردن را مشاهده می کنیم که روابط خود را با اسرائیل عادی سازی کردند اما چه نتیجه ای برای آنها داشت. در رابطه با مردم و ملت ها نیز تاکید می کنم که مردم، فلسطین را فراموش نمی کنند. اسرائیل دائما در روابط خود با کشورها در صدد است تا از آنها استفاده کند نه اینکه به آنها سود برساند.

*اخیرا گروه های فلسطینی نشستی را در مسکو داشته اند. درباره روند آشتی و مصالحه میان گروه های فلسطینی با محوریت طرح ده ماده ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین توضیح بفرمایید؟

ابوشریف: مردم فلسطین باید با یکدیگر همبستگی داشته باشند تا غیبت اعراب بر روی آنها تاثیر نگذارد. در طول تاریخ بارها مشاهده کرده ایم که کشورهای عربی برای به اتمام مسأله فلسطین تلاش هایی کرده اند اما با انتفاضه های مردم فلسطین مواجه شده و مجبور شده اند به اراده مردم فلسطین احترام بگذارند. وحدت مردم فلسطین همگان را مجبور خواهد کرد از مسأله فلسطین حمایت کنند.

خالد القدومی: علت عدم تحقق مصالحه، دست نیافتن جنبش های فلسطینی به طرحی سیاسی است. زیرا در برخی موارد اختلاف دارند اما باید بر اصول ثابت و حقوق تمرکز کنند. این فلسطین است که بیشترین تاثیر را از وضع کنونی مسلمانان و اعراب می پذیرد. بنابراین عدم فراهم شدن شرایط برای مصالحه و بروز تنش ها موجب کم رنگ شدن مسأله فلسطین شده است. تشکیلات خودگردان فلسطین عاملی برای عدم دستیابی به مصالحه میان گروه های فلسطینی است. ما امیدواریم که جنبش فتح به مسیر فلسطین بازگردد و از طرح جنبش جهاد اسلامی برای فلسطین استقبال می کنیم.

*مقام معظم رهبری فرموده اند که رژیم صهیونیستی ۲۵ سال دیگر وجود نخواهد داشت. درباره قرائن و شواهد این پیش بینی توضیح دهید؟

خالد القدومی: بسیاری از علما در جهان عرب نیز این موضوع را تایید می کنند که از جمله آنها می توان شیخ «احمد یاسین» را نام برد که نابودی رژیم صهیونیستی را پیش بینی کرده بود. این سخن بر اساس متون دینی و بررسی واقعیت ها مطرح شده است. در واقعیت نیز شواهد این امر وجود دارد. به عنوان مثال در حوزه اجتماعی، در ده سال اخیر دانشمندان اسرائیلی پدیده ای به نام «نابودی یهودیان» را مطرح کردند؛ بدین معنا که یهودی ها ازدواج مشترک دارند و فرزند آنها یهودی محسوب نمی شود. بر همین اساس نیز تعداد یهودیان کاهش می یابد.

رژیم صهیونیستی تبدیل به یک پایگاه نظامی پیشرفته برای آمریکا و پروژه غرب شده است. این پایگاه نظامی در حال حاضر برای خود آمریکا نیز بسیار هزینه بر شده است در حوزه فرهنگی هم در ۵ سال گذشته، یک نظرسنجی در اروپا صورت گرفت و در آن سوال شده بود که چه کسی بیشترین خطر را برای امنیت جهان دارد؟ ۶۰ درصد از رأی دهندگان غیرمسلمان نام اسرائیل را ذکر کرده بودند. در حوزه سیاسی نیز آمریکا همچنان حامی مطلق رژیم صهیونیستی است. این در حالی است که مقامات نظامی آمریکا معتقدند رژیم صهیونیستی تبدیل به یک پایگاه نظامی پیشرفته برای آمریکا و پروژه غرب شده است. این پایگاه نظامی در حال حاضر برای خود آمریکا نیز بسیار هزینه بر شده است. بر اساس همین شواهد کارشناسان معتقدند که دوران بقای اسرائیل کوتاه است.

ابوشریف: یکی دیگر از شواهد برای این موضوع، وجود نژادپرستی در اسرائیل است. در دهه هشتاد جامعه اسرائیل مختلف بود اما در حال حاضر صهیونیست ها تغییر کرده و دیگران را به صورت خصمانه رد می کنند و آنها را قبول ندارند. آنها غیر از خود را نمی خواهند و این موضوع محدود به فلسطینی ها نمی شود بلکه همه را در بر می گیرد و معتقدند که آمریکا نیز در خدمت آنها است.

نظر شما