شناسهٔ خبر: 132327 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

نقش  تاثیر گذار علوم جدید در صنعت

طاهرخانی اگر بتوانیم در سیستم صنعت، اقتصاد و کشاورزی کشور از علوم و فنون جدید و پیشرو استفاده کنیم، به همان نسبت می‌توانیم در عرصه‌های رقابت بین‌المللی حضور مؤثر داشته باشیم.

هفته نامه«نماینده»؛ بهمن طاهر خانی*/  کلیت برنامه ششم توسعۀ کشور که این روزها روال تلفیق و تصویبش در مجلس شورای اسلامی در حال انجام است، دارای هدفمندی و هدف‌گذاری خاصی است تا با ایجاد راهکارهایی، موانع توسعۀ کشور را از میان بردارد و ایران را در تمامی سطوح و حوزه‌ها ارتقاء، بخشد.
هر میزان مواد شفاف و منظمی در این قانون تصویب شود و مردم و دولتمردان نیز خودشان را در اجرای قانون دخیل بدارند؛ به همان نسبت می‌تواند از پریشانی موجود در وضع اجرایی و اقتصادی کشور جلوگیری نماید.
امروزه رقابت در دنیای اقتصاد، بسیار فشرده است و اغلب افراد به‌دنبال کسب سود هستند؛ لذا اگر بتوانیم در سیستم صنعت، اقتصاد و کشاورزی کشور از علوم و فنون جدید و پیشرو استفاده کنیم، به همان نسبت می‌توانیم در عرصه‌های رقابت بین‌المللی حضور مؤثر داشته باشیم.
اگر زمینۀ این رقابت ایجاد شود و بازارهای هدف را تسخیر کنیم، از لحاظ اقتصادی در معیشت مردم گشایش حاصل خواهد شد. درنهایت تقاضا برای خرید کالای قاچاق ـ که عموماً ارزان‌قیمت و کم‌کیفیت است ـ نیز کاهش خواهد یافت.
با راهکارهایی که در این برنامه دیده شده است، امیدواریم از لحاظ صنعت و کشاورزی توسعه پیدا کنیم تا با توجه به‌گرایشات و جاذبه‌هایی که نسبت به‌محصولات سایر کشورها داریم، تبدیل به گرایشات ملی و داخلی شود و از قدرت تولیدی کشور استفاده لازم صورت بگیرد. لازم است با توجه به سال‌ها خدمت در دستگاه قضا به بخشی از نتایج تصویب این قانون برای بهبود کارکرد قوه قضائیه نیز اشاره‌ای داشته باشم.
با در نظر گرفتن این مهم که قوه قضائیه مجموعۀ بسیار حساسی است و بار برقرای عدالت در جامعه ـ چه از لحاظ فردی و چه اجتماعی ـ را بر عهده دارد، معتقدم افزایش قدرت و توانمندی این قوه نقش تعیین‌کننده‌ای در برقراری امنیت و عدالت خواهد داشت؛ لذا امیدوارم با افزایش بودجه‌ای که پیش‌بینی شده است و باید در قوانین بودجۀ سالیانه منظور شود، شاهد تحولات خوبی از جمله در حوزۀ نیروی انسانی و استخدام قضات باشیم.
امید است با این گشایش‌های مالی، بتوانیم از لحاظ استانداردهای بین‌المللی نیز به حدنصاب لازم دست یابیم تا این قوه از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تحول خوبی را احساس کند. البته با توجه به تنگناهای مالی موجود، شاید مصوبات برنامۀ ششم نیز نتواند قوۀ قضائیه را به 100 درصد برنامه‌ها و اهداف تعیین شده برساند. به‌هرحال گستردگی قانون برنامه ششم، انتظار دستیابی به پیشرفت را ایجاد می‌کند، گرچه ممکن است نواقصی نیز در مسیر تصویب وجود داشته باشد که لازم است پس از عمل و تجربه، به مرور برطرف شود.

*نمایندۀ تاکستان و عضو کمیسیون قضائی و حقوقی

نظر شما