شناسهٔ خبر: 132274 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

مبارزات انقلابی هاشمی در بستر حوزه علمیه

اکرمی/* کارنامه ۶۰ ساله مبارزاتی مرحوم هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که وی در راه انقلاب چه در دوران مبارزات و چه بعد از انقلاب زحمات زیادی متحمل شد و هیچ‌کس منکر آن نیست.

هفته نامه «نماینده»؛ سیدرضا اکرمی*/ بعد از آمدن آیت‌الله «بروجردی» و ساکن شدن ایشان در قم، حوزه علمیه از جهات مختلف شکل جدید به خود گرفت. درس‌ها، بحث‌ها، گفت‌وگوها و ارتباطات برقرار شد و طلاب جوان از گوشه و کنار ایران سرازیر حوزه علمیه قم شدند.

تقریباً همه کارشناسان هم اذعان داشتند که با حضور آیت‌الله بروجردی(ره) وضعیت قم متحول شد به‌طوری که طلاب جوان از شهرهای مختلف به صحنه آمدند و رونق جدیدی در حوزه علمیه قم به‌وجود آمد و از سوی دیگر علما و شخصیت‌های بزرگواری هم همچون آیت‌الله حجت، آیت‌الله صدر و دیگران به شکل‌گیری حوزه عملیه جدیدی کمک کردند و ما شاهد فارغ‌التحصیل شدن طلاب جوان در آن مقطع بودیم  و خواهیم بود.

مباحث سیاسی در آن دوران از جمله صنعت نفت مهم تلقی می‌شد و در حوزه هم تأثیرگذاشت بنابراین شاهد بودیم طلاب جوان به سمت سیاسی شدن مسائل حرکت کردند و همین اقدام دستاورد مبارکی برای نهضت انقلاب اسلامی داشت چراکه علاوه بر حوزه علمیه به مرکز سیاست هم تبدیل شد.  

با مقدمه‌ای که بیان شد، باید به نقش مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در حوزه علمیه قم بپردازیم. او در آن مقطع وارد حوزه علمیه شد و شاداب به تحصیل ادامه داد و با افرادی هم که همکار و هم یار بودند، آشنا شد. حقیقتاً طلاب و آیت‌الله هاشمی در آن مقطع نقش تأثیرگذاری را در پیروزی انقلاب اسلامی و نهضت حضرت امام خمینی(ره) انجام دادند. براین اساس کارنامه ۶۰ ساله مبارزاتی مرحوم هاشمی رفسنجانی نشان می‌دهد که وی در راه انقلاب چه در دوران مبارزات و چه بعد از انقلاب زحمات زیادی متحمل شد و هیچ‌کس منکر آن نیست. نگارنده در ۵۲ سال آشنایی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را در ۳ منظر دیدم.

اولاً: او انسانی بسیار شجاع، دارای اعتماد به نفس، متکی به خدا و توانایی خود، قاطع و قوی و نترس بود و تا روز آخر اصلاً و در هیچ شرایطی ترسی را در او ندیدیم.

ثانیاً:  استواری مرحوم هاشمی رفسنجانی در خط نظام، امام(ره) و رهبری است؛ ما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را از ابتدا تا پایان عُمر در یک خط، معتقد، متعهد دیدیم. ویژگی دیگر او، تبعیت از ولایت فقیه چه در دوران حضرت امام و رهبری مقام معظم رهبری بود.

نکته دیگر که باید پیرامون آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مطرح کرد، خطوط قرمزی بود که برای خود ترسیم کرده بود. مرحوم هاشمی رفسنجانی خطوط قرمزی داشت و به‌هیچ‌وجه حاضر نبود این خطوط قرمز را نادیده بگیرد. «اسلام ناب محمدی، انقلاب، امام راحل و مقام معظم رهبری» خط قرمز وی بودند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی اهل تدبیر و سیاستمدار واقعی بود، او فردی صبور بود و در مقابل مشکلات صبر پیشه می‌کرد. نگارنده این مطلب، هاشمی رفسنجانی در مجلس شورای اسلامی، ریاست‌جمهوری  و مناصب دیگری که در آن حضور داشت را یک عالم واقعی و یک عالم به زمان دیدم. پس از درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پیام‌های مسئولان از کشورهای مختلف صادر شد، در همه این پیام‌ها به نقش و جایگاه ارزنده مرحوم هاشمی رفسنجانی در انقلاب اسلامی ایران اشاره شده بود. حتی نخست‌وزیر هند اعلام کرد بنده به نمایندگی مردم درگذشت آقای هاشمی رفسنجانی را تسلیت می‌گویم.

این نشان‌دهنده آن است که انقلاب اسلامی و تک، تک شخصیت‌های شاخص و صاحب نام از جمله مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی مورد شناخت و اهمیت قرار گرفته‌اند به‌طوری که در گذشت این مرد بزرگ(هاشمی رفسنجانی) مورد تأسف و تأثر مسئولان در کشورهای مختلف قرار گرفت.

در ابتدای مطلب به جایگاه حوزه علمیه و حضور آیت‌الله هاشمی در حوزه اشاره کردیم، باید بگویم به فضل الهی هم حوزه علمیه قم و شاگردان این حوزه در دنیا مورد توجه قرار گرفته‌اند، نمونه آن مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بود.

مرحوم هاشمی رفسنجانی کارنامه درخشان و معدل خوبی در مبارزات انقلاب اسلامی و دوران پس از انقلاب داشت و در تمام صحنه‌های دشوار امتحان خود را پس داد و سربلند و سرافراز بیرون آمد.

*عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت

نظر شما