شناسهٔ خبر: 132244 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز

معضل شیخوخیت در جریان اصلاحات

هاشمی رفسنجانی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نه تنها برای مردم شوکه کننده بود که جریان اصلاح طلب و اعتدال را بشتر شوکه کرد زیرا بر کسی پوشیده نبود که هاشمی محوریت این دو جریان را در کشور به عهده داشت.

به گزارش «نماینده»، خلاء هاشمی به طور حتم همان وضعیتی را برای جناح اصلاح طلب به وجود می آورد که با درگذشت عسگر اولادی و مهدوی کنی برای جناح اصولگرا به وجود آورد.

فقدان چهره های محوری اصولگرا باعث شده بود این جریان سخت تر بتواند به وحدت برسد و حالا با درگذشت هاشمی رفسنجانی این اصلاح طلبان و اعتدالیون هستند که در وضعیت سختی به سر خواهند برد.

از سویی تکنوکرات های کارگزارانی پدر معنوی خود را از دست دادند و از سوی دیگر لیبرال هایی همچون مشارکتی ها و به اصطلاح جناح چپ کسی را مانند هاشمی دیگر ندارند که بتواند برای آنها چانه زنی کرده و اختلافاتشان با کارگزارانی ها را کم کند.

مطمئنا اصلاح طلبان از همین روزها به دنبال محوریت و شیخوخیت برای جناح خود می گردند تا در روزهای نزدیک به انتخابات با مشکل مواجه نشوند.

اما چه کسانی می توانند شیخ و محور اصلاح طلبان و اعتدالیون شوند؟

ناطق نوری

عده ای جایگزین هاشمی را ناطق نوری می دانند، شخصیتی که از دل اصولگرایان بود اما به دلیل بی مهری ها کمی از جناح راست فاصله گرفته اما برخلاف پیش بینی ها و یارگیری های اصلاح طلبان وی علاقه ای به اصلاح طلبان ندارد و از سوی دیگر ناطق نیز همچنان در جناح اصولگرا تعریف می شود.

سید حسن خمینی

سید حسن نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز از دیگر چهره هایی است که از وی به عنوان جایگزین هاشمی در میان اصلاح طلبان نام برده می شود اما اگرچه سید حسن رابطه بدی با اصلاح طلبان ندارد اما او نشان داده همواره می خواهد نقشی فراجناحی داشته باشد و وارد مسائل حزبی و تشکیلاتی اصلاح طلبان نخواهد شد.

رییس دولت اصلاحات

رییس دولت اصلاحات نیز اگر چه محوریت جریان لیبرال از دوم خرداد ۷۶ بر عهده گرفت اما به دلیل مشکلاتی که در ممنوع التصویری وی و عملکرد فتنه گرانه اش در سال ۸۸ وجود داشت او نمی تواند به صحنه سیاسی کشور ورود کند و این خود معضل بزرگ اصلاح طلبان است و از سوی دیگر وی رابطه خوبی با کارگزارانی ها ندارد و همین امر باعث تضعیف این جریان می شود.

حسن روحانی

حسن روحانی نیز که از دل اصولگرلیی رشد کرد و به دلیل مسایل سال ۸۸ سعی در مواضع اعتدالی گرفت هر چند در سال ۹۲ مورد حمایت اصلاح طلبان بود اما پس از ناکارآمدی دولت یازدهم انتقادات بسیاری از وی توسط اصلاح طلبان شده و وی ظرفیت محور شدن اصلاح طلبان را ندارد.

به نظر می رسد اصلاح طلبان بیش از گذشته با مشکل شیخوخیت روبه رو شده اند و شخصیتی نیست که بتواند محور این جریان در کشور باشد و همین موضوع باعث تضعیف بیشتر این جریان خواهد شد.

نظر شما