شناسهٔ خبر: 132205 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پیش‌دستی بانک مسکن بر بانک مرکزی

مسکن.jpg بانک مسکن در حالی دست به کار تدوین شیوه نامه پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیونی مسکن مهر شده است که بانک مرکزی هنوز افزایش سقف وام را ابلاغ نکرده است. بر این اساس اولویت افزایش ۱۰ میلیونی با واحدهای مشکل دار و واحدهای شهر پردیس خواهد بود تا وعده های روحانی برای اتمام پروژه مسکن مهر تا قبل از دولت یازدهم رنگ واقعیت به خود بگیرد.

به گزارش «نماینده»، پس از موافقت شورای پول و اعتبار با افزایش سقف فردی تسهیلات مسکن مهر (در ۱۴ دی ماه جاری) به ۴۰ میلیون تومان هنوز این افزایش سقف ۱۰ میلیون تومانی از سوی اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک مسکن برای اجرا ابلاغ نشده است به همین منظور بانک مسکن با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی اقدام به تدوین شیوه نامه پرداخت این تسهیلات کرده است.

بنابراین گزارش، پرداخت تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی به تمام واحدهای مسکن مهر طبق شروطی خواهد بود و چون هنوز این مصوبه از سوی اداره اعتبارات بانک مرکزی به بانک مسکن برای اجرا ابلاغ نشده است ظاهرا بانک مسکن با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی قصد دارد پرداخت این تسهیلات را ابتدا برای واحدهای دارای مشکل اجرایی کند که در این میان اولویت با واحدهای مسکن مهر شهر پردیس است.

پس از اینکه روحانی رئیس جمهوری در اوایل ماه جاری اعلام کرد پروژه مسکن مهر تا پایان دولت به اتمام می رسد تکاپوی شدیدی در وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو و نفت که به نوعی با پروژه مسکن مهر درگیر هستند ایجاد شد تا هر چه سریعتر پرونده این پروژه بسته شود.

از آنجا که واحدهای مسکن مهر شهر پردیس تا پایان دولت یازدهم به پایان نمی رسند، دولت و وزارت راه و شهرسازی قصد دارد تا با دادن اولویت به واحدهای مسکن مهر شهر پردیس این واحدهای مسکونی را هر چه سریعتر به پایان برساند.

محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای‌جدید در خصوص پرداخت وام ۴۰ میلیونی مسکن مهر گفت: افزایش وام تسهیلات مسکن مهر برای متقاضیانی است که آورده خود را تکمیل کرده‌اند و این افزایش وام کمکی به آنهاست برای آنکه مشکل کمبود اعتبار خود را جبران کنند.

نریمان با اشاره به اینکه برخی اعلام کرده‌اند افزایش وام برای تامین هزینه‌های گزاف آماده‌سازی در اجرای طرح‌هاست، این امر را رد و صراحتا اعلام کرد: افزایش سقف تسهیلات وام مسکن صرفا برای متقاضیانی است که آورده ارایه کرده‌اند و این تسهیلات برای کمک به آورده متقاضیان مسکن مهر است.

نریمان ادامه داد: افزایش وام مسکن مهر به ۴۰ میلیون تومان فقط به پردیس اختصاص ندارد. شیوه‌نامه‌ای وجود دارد که بانک مسکن حتما با تعامل با وزارت راه و شهرسازی آن را تدوین می‌کند و این شیوه نامه برای مناطقی است که مشکل وجود دارد. طبیعی است اولویت وام دهی برای مناطق مشکل‌دار است که در این میان پردیس در اولویت است.

وی درباره تعهدات متقاضیان مسکن مهر، گفت: متقاضیان مسکن مهر تعهد دارند که تا یک سقفی را آنها بپردازند و یک سقفی نیز از طریق تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد تامین می شود و ما همه آنها را در اختیار سازنده‌ای که در حال انجام کار است قرار می‌دهیم. این اعتبارات و تسهیلات و آورده‌ها در حساب خود متقاضیان در بانک مسکن می‌رود و بر حسب پیشرفت کار، از حساب منقاضیان برداشت می‌شود.

نظر شما