شناسهٔ خبر: 132125 - سرویس تاریخ
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

عبرتکده تاریخ 

روزهایی که آیت‌الله صلاح کشور را در اطاعت از رهبری می‌دانست!

منتظری

هفته نامه «نماینده» / مرور تاریخ را به تعبیری می‌توان نگاه با تأمل در مواضع افراد و شخصیت‌ها در گذر زمان دانست، هر چند رویدادها نیز در این میان نقش ارزنده‌ای دارند ولی از مواضع شخصیت‌ها می‌توان به تحلیل چرایی برخی رخدادها پرداخت، افرادی که در برهه‌ای از زمان مواضع به‌شدت انقلابی داشتند و زمانی دیگر و به‌دنبال از دست دادن برخی موقعیت‌ها و سمت‌ها آن مواضع پیشین به شدت انقلابی را به‌سویی نهاده و موضع انتقاد پیشه کردند. انتقاد، حق هر انسانی است، مسئول و غیرمسئول نیز نمی‌شناسد. هرکسی این حق را دارد که از کجی‌ها انتقاد کند ولی اگر خاستگاه انتقادات نه رویدادهای برونی که از دست دادن سمت‌های شخصی و تغییر در طرفین باشد، فلسفه این انتقاد زیر سؤال می‌رود. در ادامه به‌مواضع یکی از این شخصیت‌ها خواهیم پرداخت.  
صلاح اسلام در اطاعت از رهبری است
۱۴ دی ۱۳۵۹ آیت‌الله «منتظری» در پاسخ به «بنی‌صدر» رئیس‌جمهور وقت که از وی خواسته بود به تحقیق در امور جنگ بپردازد، نوشت: «به نظر من آنچه که فعلاً به صلاح اسلام و مسلمین است حفظ اتحاد و اطاعت از رهنمودهای قاطع رهبری و احترام به ملت و مجلس و ارزش‌های الهی و طرد کامل و سریع دشمن از حریم میهن اسلامی است.»
وی با اشاره به ملاقات‌های مردمی خودش تأکید کرد: «برخی افسران سپاه و ارتش با دلی پردرد از کمبودها در جبهه به پیش من می‌آیند.»
آیت‌الله منتظری در ادامه نامه خود خطاب به بنی‌صدر افزود: «شما ملاقات با فرماندهان و بازدید مجدد از جبهه‌ها را روا نمی‌دانید اما فعلاً به صلاح اسلام و مسلمین است که اتحاد حفظ شود و همه با اطاعت از رهبری در صدد دفع سریع دشمن از مرزهای کشور باشیم.»
امام جمعه قم تقویت مادی و معنوی ارتش، سپاه و بسیج را یک وظیفه شرعی عنوان کرده است.
از سوی دیگر، شورای فرماندهان سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه‌ای ضمن تأیید نظرات آیت‌الله منتظری در نامه به بنی‌صدر در خصوص کمبودهای جبهه، تأکید کردند سپاه و نیروی مردمی بسیج، آماده هستند با اتکا به خدا با همه توان برای پیروزی اسلام بر کفر تلاش کنند.
گفتنی است آیت‌الله منتظری از اواسط دهه ۶۰ به دلایلی خاص از جمله حمایت از جنایتکارانی چون «منافقین» و نیز باند «مهدی هاشمی» و قرار گرفتن تحت تأثیر القائات آنان در مقابل رهبری امام امت قرار گرفت و این رویارویی تا آنجا ادامه یافت که از سوی امام از قائم مقامی رهبری برکنار شد.  
نامه سرگشاده مجاهدین انقلاب به رئیس‌جمهور
در این روز سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز طی نامه سرگشاده‌ای به بنی‌صدر رئیس‌جمهور ضمن تشریح اوضاع کنونی کشور و توطئه‌های آمریکا به ارائه راهکار برای حل مشکلات کشور پرداخت. در بخشی از این نامه آمده است: «تردیدی نیست که تجربه‌های گوناگون استکبار جهانی چه در شیلی و پاکستان و ترکیه و چه در اتیوپی و افغانستان و چکسلواکی به آنها ثابت کرده است که کوتاه‌ترین راه برای برقراری سلطه، کودتای نظامی می‌باشد و حتی در صورت ضرورت زمینه‌سازی طولانی باز هم برای ضربه نهایی می‌بایست به قدرت سرنیزه متوسل شد در نتیجه آمریکا نیز هیچ‌گاه از تدارک کودتاهای نظامی علیه نظام جمهوری اسلامی غافل نخواهد گشت.»
در این نامه آمده است: «اما شکی نیست که آمریکا در مورد انقلاب اسلامی و مردم شهید پرور و قهرمان ایران به این اصل اساسی ایمان آورده است که بدون ایجاد زمینه‌های مساعد حتی خوفناکترین و پیچیده‌ترین تهاجم‌هایش نقش بر آب می‌شود و به تجربه دریافته است که می‌باید نخست تا حد ممکن به از هم گسستن حلقه‌های محکم وحدت مردم و درهم شکستن عمودهای خیمه انقلاب اسلامی و نفی و طرد عوامل استقرار و اصالت و امید جمهوری اسلامی بپردازد تا موانع تزلزل ناپذیر و سدهای استواری را که در راه بازگشت و برقراری سلطه او برافراشته است از سر راه بردارد و به اهداف جهان‌خوارانه خود در این پهنه زمین نیز دوباره دست یابد.»
۵ توطئه آمریکا برای از میان برداشتن انقلاب 
مجاهدین انقلاب در ادامه، ۵ نقشه آمریکا را به تفصیل مورد بررسی قرار داد؛ این نقشه‌ها عبارت‌انداز:
ایجاد جوّ بدبینی و یأس در مردم نسبت به کل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی
شکستن تقدس امام و تضعیف و کنار زدن روحانیت از سیاست
مجاهدین انقلاب اسلامی در تشریح این بند تأکید کردند: «آمریکا و دیگر مستکبران در طول تاریخ همواره به قدرت روحانیت و نقش تعیین‌کننده آن پی برده‌اند لذا برای رسیدن به هدف گذشته از شکستن تقدس امام تضعیف روحانیت و کنار زدن آنان از رهبری نیز همواره برای آنان در رأس است.»
منزوی کردن ارتش
تضعیف نهادهای انقلابی 
در این نامه و در ذیل توطئه تضعیف نهادهای انقلابی آمده است: «رئیس‌جمهور محترم! نهادهای انقلابی برآمده از خون شهیدان و جوشیده از متن توده‌های مردم مسلمان است و نه تنها هیچ ریشه‌ای در نظام طاغوتی ندارد بلکه بر شانه‌های تازیانه خوردگان رژیم شاه و بر دست‌های همین مردم ستم کشیده و قهرمان استوار گردیده است. نهادهای انقلابی از سپاه، جهاد، دادگاه‌های انقلاب و کمیته‌ها و غیره اساسی‌ترین نقش را در پاسداری انقلاب ایفا کرده‌اند و بی‌تردید ضامن اصلی تدام انقلابند و سخنان امام نیز درباره آنان روشن و افتخارآمیز است و به همین جهت نیز بعد از امام و روحانیت بیشترین خشم آمریکا از اینهاست.»
تضعیف قوای سه‌گانه قانونی 
چرا رئیس‌جمهور با ضدانقلاب همنوا شده است!؟
در ادامه این نامه و با تشریح توطئه‌های پیش گفته خطاب به بنی‌صدر آمده است: «عوامل دست‌نشانده آمریکا از جمله وابستگان به نظام طاغوت، جاسوسان سیا و موساد، ساواکی‌ها، فراماسونرها، طرفداران بختیار، پاک‌سازی شده‌ها، زمین‌داران بزرگ، سرمایه‌داران وابسته، برخی از خانواده‌های اعدامی‌ها و عناصری از نوع نزیه، مقدم مراغه‌ای، مدنی، امیرانتظام، لاهیجی و نیز احزاب وابسته‌ای چون خلق مسلمان، دموکرات، کومله، جبهه دموکراتیک ملی و ... با تمام توان خود در جهت اجرای نقشه‌های فوق مشغول‌اند اما گذشته از آنها که مزدورند روی سخن ما با شماست که با آنکه در موضع رسمی رئیس‌جمهوری کشور اسلامی قرار دارید عملاً به درخواست این عناصر و گروه‌های متضاد ولی متحد در برابر خط امام تن داده‌اید.»
مجاهدین انقلاب با اشاره به دشمنی گذشته برخی از این گروه‌ها با بنی‌صدر از رئیس‌جمهور پرسیده‌اند: «ما از شما می‌پرسیم که چه تغییراتی بعد از رئیس‌جمهور شدن شما رخ داده است تا دشمنان دیروز یاران امروز و همراهان دیروز مخالفان امروز شده‌اند؟»
سازمان مجاهدین انقلاب در نامه‌ای به بنی‌صدر از اینکه رئیس‌جمهور وقت درحالی‌که مقام جمهوری اسلامی است با اپوزیسیون متحد گشته به شدت انتقاد می‌کند ولی همین سازمان سال‌ها بعد و زمانی که دولت اصلاحات بر مصدر امور بود، بر این فضا یعنی حاکمیت دوگانه دامن می‌زند.  
از دیروز تا امروز یک سازمان 
تلاش برای جداسازی رئیس‌جمهور از کلیت نظام یکی از راهکارهایی بود که اعضای مجاهدین انقلاب همواره برای اجرایی کردن آن تلاش داشتند. تلاشی که رهبر معظم انقلاب در ۱۵ تیرماه سال ۱۳۸۳ نسبت به آن هشدار داده و فرمودند: «الآن چند سال است که در بلندگوهای بیگانه و رادیوها و تلویزیون‌هایی که با تدبیر و سیاست صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و دشمنان ملت ایران اداره می‌شود، روی حاکمیت دوگانه در این کشور تبلیغ می‌کنند؛ می‌گویند حاکمیت دوگانه هست و سعی می‌کنند حاکمیت دوگانه را به وجود بیاورند. مسئولان باید در نقطه مقابلِ حرکت دشمن حرکت کنند و نگذارند. کاری نکنند که دشمن بتواند وانمود کند که در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و در میان مسئولان نظام، دودستگی و اختلاف و انشقاق ایجاد کرده است. اشتباهاتی در این مورد صورت گرفته است و کسانی حرف‌هایی زده‌اند و کارهایی کرده‌اند که به سود دشمن تمام شده است. این کارها را باید متوقف کنند. قوه مجریه، قوه مقنّنه و قوه قضائیه در محدوده وظایف خودشان با همدلی حرکت کنند و با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.
درباره باقی بندهای مصرح در نامه مجاهدین انقلاب به بنی‌صدر نیز نکات فراوانی برای واکاوی و گفتن هست که برای دوری از اطاله کلام می‌گذریم و به این بسنده می‌کنیم که مجاهدین انقلاب از دهه ۷۰ تاکنون در جهت تضعیف نهادهای انقلابی، شکستن قداست روحانیت و رهبری و تضعیف قوای قانونی گام برداشته و در این مسیر با ضد انقلاب خارج نشین و همچنین آمریکا همنوا شده است.  
 

نظر شما