شناسهٔ خبر: 132124 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: هفته نامه نماینده

«رحیم زارع» نماینده مردم شمال استان فارس و عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ در گفت‌وگو با «نماینده»:

بی‌توجهی به امور روستائیان، تبعات بدی برای دولت به دنبال خواهد داشت

رحیم زارع با توجه به مشکلات اقتصادی و اشتغال پیش روی روستائیان اگر دولت همچنان نسبت به شرایط نامطلوب روستائیان بی‌توجه باشد باید شاهد افزایش نرخ مهاجرت مردم به شهرها و رشد حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها باشیم.

به گزارش هفته نامه «نماینده» رحیم زارع نمایندۀ دورۀ نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزۀ انتخابیۀ آباده، خرمبید و بوانات در استان فارس است. زارع برای خدمت به مردم عضویت در کمیسیون اقتصادی خانه ملت را برعهده‌گرفته است. وی همچنین هم‌زمان با تشکیل اولین جلسه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ به‌عنوان نائب رئیس اول کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۶ انتخاب شد. ازاین‌رو از اعضای هیئت‌رئیسه این کمیسیون حائز اهمیت به شمار می‌رود.
آنچه در ادامه می‌خوانید ماحصل گفت‌وگوی مشروح هفته‌نامه نماینده با نائب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۶ در ایام شلوغ خانه ملت و در راهروی منتهی به درب ورودی پارلمان صورت گرفته است. ایامی که این روزها به‌منظور بررسی لایحه برنامه ششم توسعه جلسات مجلس روزانه، به‌صورت فشرده و عمدتاً با دو و یا سه شیفت کاری می‌گذرد.

* در ابتدا اهم مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه‌تان را به ترتیب اولویت بفرمائید.
مشکل بیکاری در حال حاضر یک معضل ملی است که باید بگویم استان فارس نیز از این قاعده مستثنا نیست.
بیش از ۶۰ درصد اشتغال این حوزه انتخابیه از اقتصاد کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود. به‌ویژه اینکه شهرستان بوانات دارای باغات فراوانی است؛ اما متأسفانه خشک‌سالی اخیر تأثیر بسیار منفی در بحث اشتغال و رونق اقتصادی این منطقه گذاشته است. به‌طوری‌که رشد جمعیت با افزایش نرخ مهاجرت منفی شده است.
* دلیل این مهاجرت عدم اشتغال کافی در این حوزه انتخابیه است؟
بله. مردم برای اشتغال به استان‌های هم‌جوار مهاجرت کرده‌اند. به‌ویژه در استان یزد تعداد زیادی برای کارگری مشغول به کار شده‌اند.
* شرایط بارندگی در این منطقه نتوانسته میزان خشک‌سالی را التیام ببخشد؟
در حال حاضر میانگین بارندگی در فصل کنونی در این حوزه ۵ میلی‌متر بوده است. هرچند در کل استان وضعیت بارندگی اصلاً خوب نیست.
* با توجه به اینکه اقتصاد عمده این منطقه را کشاورزی تشکیل می‌دهد و با توجه به بحران کم‌آبی شرایط اقتصادی چگونه است؟
در بحث بیکاری از یک‌سو رکود شکننده‌ای حاکم است و از سوی دیگر خشک‌سالی‌ها مزید بر علت شده‌اند تا بر بیکاری مردم این منطقه دامن بزنند. این در حالی است که رکورد کشنده‌ترین رکود دنیا در فاصله سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ بود یعنی تنها ۳ سال به طول انجامید. نمی‌دانم چرا رکود اقتصادی در کشور ما بیش از سه سال طول کشیده است.
* به‌صورت مصداقی می‌توانید بفرمائید که تأثیر رکود بر تولیدکنندگان این منطقه به چه نحو بوده است؟
در حال حاضر سنگ‌بری‌های این منطقه تعطیل است. همچنین شرایط بازار کار کارخانه جات کاشی اصلاً خوب نیست.
* لطفاً گریزی نیز بر شرایط راهی این حوزه داشته باشید.
وضعیت راه‌های مواصلاتی شهرستان بوانات و بخش‌های دیگر همچون مشهد مرغاب به‌هیچ‌وجه مطلوب نیست. بیشتر راه‌های روستایی‌مان خاکی است و گاهاً دسترسی مردم به راه‌های اصلی به ۱۷ کیلومتر نیز می‌رسد. مصوبات دولت در این حوزه به‌جز بحث آزادراه اصفهان-شیراز تاکنون اجرایی نشده است.
از سوی دیگر مسکن شهرستان مشهد مرغاب وضعیت بسیار بدی دارد و لازم است که دولت این مسئله را ساماندهی کند بالاخره یک کاری انجام شده و نمی‌شود آن را نیمه‌تمام رها کرد.
* بهداشت و درمان در حال حاضر چه شرایطی دارد؟
 در حوزه بهداشت و درمان کارهای خوبی طی ۳ سال گذشته انجام شده است و ما از مسئولان وزارت بهداشت تشکر می‌کنیم البته امیدواریم که دیگر طرح‌ها و اقدامات درمانی در آینده تکمیل شود. بیمارستان‌ها نسبت به گذشته وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند؛ که می‌توان از جمله به افتتاح بیمارستان ۲۵۶ تخت خوابه در سال گذشته در شهرستان آباده اشاره کرد. از سوی دیگر قرار است طی سال آینده بیمارستان قلب این حوزه انتخابیه افتتاح شود. البته در حال حاضر با کمبود پزشک مواجه هستیم؛ که باید این موضوع مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
* قدری درباره آب مصرفی مردم شهرستان‌های مذکور توضیح دهید.
در حوزه آب آشامیدنی در هر سه شهرستان به‌ویژه شهرستان مشهد مرغاب با مشکل اساسی مواجه هستیم. البته مشکل آب آشامیدنی مردم منطقه ایزدخواست حل شده است اما بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری در این منطقه همچنان در حال پیگیری است.
از سوی دیگر آب کشاورزی در هر سه شهرستان نیز با مشکل مواجه است در حال حاضر دشت‌های این منطقه بیلان منفی دارد و از ۳۰-۴۰ متر به ۲۵۰ متر رسیده است.
فکر می‌کنم در حال حاضر بحران کم‌آبی در استان فارس از همه استان‌های کشور با توجه به میزان بارندگی صورت گرفته بیشتر باشد.
سال گذشته تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم اما در حال حاضر این عدد به ۵ میلی‌متر رسیده است یعنی میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته یک‌بیستم شده است.
همچنین مقدار زیادی از آب شرب روستاها به دلیل مستهلک شدن لوله‌ها هدر می‌رود. در حقیقت لوله‌کشی فرسوده آن‌که مربوط به ۳۰-۴۰ سال پیش است باید تقویت و تعمیر شود؛ که این امر نیازمند تخصیص اعتبارات است.
از سوی دیگر دولت باید وام‌های کشاورزی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان که سود آن در تبصره ۳۵ قانون اصلاح بودجه ۹۵ آورده شده است را ارائه دهد در غیر این صورت فکر می‌کنم با توجه به مشکلات اقتصادی و اشتغال پیش روی روستائیان اگر دولت همچنان نسبت به شرایط نامطلوب روستائیان بی‌توجه باشد باید شاهد افزایش نرخ مهاجرت مردم به شهرها و رشد حاشیه‌نشینی در کلان‌شهرها باشیم.
این در حالی است که خطرات و تبعات مهاجرت به شهرها و حاشیه‌نشینی در آینده هزینه‌های بالا و شاید جبران‌ناپذیری را ایجاد خواهد کرد.
البته در برنامه ششم مواد خوبی برای رسیدگی به وضعیت عمرانی، اشتغال، آبی و رسیدگی به امور عشایر و روستایی‌ها دیده‌ایم که ان‌شاء‌الله دولت آن‌ها را لحاظ و اجرایی کند. همچنین در حوزه حمل‌ونقلی، محیط زیستی و اشتغال ... ردیف‌های خوبی در لایحه بودجه ۹۶ دیده شده و رسیدگی به امور در اولویت‌های بودجه قرار گرفته است.
* گازرسانی به این منطقه انجام شده است؟
بله. البته ان‌شاءالله تا پایان شهریور ۹۶ اکثر روستاهای منطقه گازرسانی خواهد شد.
* آیا از ظرفیت‌های گردشگری حوزه انتخابیه‌تان به‌درستی استفاده شده است؟
هر سه بخش به‌ویژه شهرستان بوانات و به‌طور کلی شمال استان ظرفیت‌های گردشگری در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه حوزه عشایری دارد که باید زیرساخت‌های لازم برای این منظور تقویت شود.
* خواسته مردم این منطقه از دولت چیست؟
خواسته اصلی مردم بهبود و رسیدگی به وضعیت سلامت، بهداشت و درمان و همچنین توجه به شرایط راه، شرایط آبی و مهم‌تر از همه اشتغال است.
 

نظر شما