شناسهٔ خبر: 132098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

تبعیض نژادی علیه آمریکایی‌های مسلمان را رد می‌کنم!

اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود تأکید کرد من تبعیض نژادی علیه آمریکایی‌های مسلمان را رد می‌کنم چون آنها نیز مانند ما میهن‌پرست هستند.

به گزارش «نماینده»، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی خداحافظی خود در شیکاگو اعلام کرد، نژادپرستی در آمریکا هنوز به عنوان یک «عامل نفاق» در این کشور مطرح است.
 
رئیس‌جمهور آمریکا در این سخنرانی تأکید کرد، اینکه از اصطلاح «آمریکای پس از نژادپرستی» صحبت می‌شود، چندان واقع‌گرایانه نیست و تلاش‌های بسیاری در این زمینه باید صورت گیرد تا این کشور به این مرحله برسد.
 
با این وجود وی گفت: «من تبعیض نژادی علیه آمریکایی‌های مسلمان را رد می‌کنم چرا که آنها نیز همانند ما میهن‌پرست هستند».
 
اوباما در این سخنرانی به روسیه نیز اشاره کرد و گفت: «بیایید هوشیار باشیم و نترسیم. کشورهایی نظیر روسیه و چین نمی‌توانند مانع از اثرگذاری و نفوذ ما در جهان شوند مگر اینکه ما به کشور دیگری تبدیل شویم و از دموکراسی خود هزینه کنیم و بر سر آن سازش کنیم و به کشور قلدری تبدیل شویم که به کشورهای کوچکتر زور می‌گوید».
 
وی درباره حملات تروریستی و تهدیدات تروریستی که این‌ روزها در اقصی نقاط جهان شاهد آن هستیم نیز گفت: «به خاطر شجاعت مردان و زنان نظامی آمریکا و افسران اطلاعاتی، نیروهای پلیس و دیپلمات‌های ما که از آنها حمایت می‌کنند، هیچ سازمان تروریستی خارجی نتوانسته با موفقیت حمله‌ای را در داخل آمریکا طی هشت سال گذشته طراحی و اجرا کند، اگرچه بوستون و اورلاندو برای ما یادآوری می‌کند که افراط‌گرایی چقدر می‌تواند خطرناک باشد، نهادهای انتظامی و اجرای قانون ما بیش از هر زمان دیگری هوشیار و اثرگذار هستند.»
 
اوباما ادامه داد: «ما دها هزار تروریست از جمله اسامه بن‌لادن را نابود کردیم. ائتلاف بین‌المللی که ما علیه داعش رهبری می‌کنیم سران آن‌ها را از بین برده و بیش از نیمی از اراضی تحت اشغال آنها را آزاد کرده است. داعش نابود خواهد شد و هر کس که آمریکا را تهدید می‌کند بداند که امنیت نخواهد داشت. تمام کسانی که در ارتش آمریکا خدمت می‌کنند بدانند که فرماندهی کل قوای آمریکا و شما برای من افتخار بسیار بزرگی در طول زندگی‌ام بود».
 
رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «بنابراین هوشیار باشید اما نترسید. داعش سعی می‌کند مردم بی‌گناه را بکشد اما  تا زمانی که ما به قانون اساسی و اصول خود در مبارزه با تروریسم پایبند هستیم، آنها نمی‌توانند آمریکا را شکست دهند».
 
وی در بخشی از سخنرانی از ایران نیز یاد کرد و مدعی شد: «هشت سال پیش اگر می‌گفتم که ما قادریم برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران را بدون حتی یک شلیک متوقف کنیم، شاید شما می‌گفتید که اهداف ما بلندپروازانه است».
 
حاشیه‌های سخنرانی اوباما
باراک اوباما در بخش‌هایی از سخنرانی خود زمانی که متن مربوط به تشکر و قدردانی از «میشل اوباما» بانوی اول آمریکا را قرائت می‌کرد، گریه هم کرد و تلاش کرد تا اشک‌هایش را از چشمانش پاک کند.
 
اوباما در خصوص انتقال قدرت در آمریکا گفت: ظرف ۱۰ روز دیگر، جهان شاهد نشانه دموکراسی ما خواهد بود: انتقال صلح‌آمیز قدرت از یک رئیس‌جمهوری که آزادانه انتخاب شده است به یک رئیس‌جمهور دیگر. من به ترامپ رئیس‌جمهور منتخب متعهد میی‌شود که دولت من بدون اشکال‌ترین انتقال قدرت ا حتمالی را تضمین می‌کنند، همانطور که جرج بوش برای من چنین کرد. زیرا این به همه ما بستگی دارد که تضمین کنیم که دولت ما می‌تواند به ما در رویارویی با بسیاری از چالش‌هایی که همچنان پیش رو داریم، کمک کند».

نظر شما